"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Jeg har gjort noen bittere på rett over 30 IBU, og syns det fungerer. Forøvrig har jeg også pepra på en del sene humletilsetninger uten at jeg syns det gjør noen skade. Jeg opplever generelt å få mindre punch fra humletilsetningene mine enn forventet, så jeg har uppa mengden litt. Den siste bitteren min har 2g/l EKG og 2g/l Fuggle på flameout, og har etter min gane ingen utpreget humlearoma, men et fint krydderpreg.

Jeg trur jeg skjønner hva du mener med "karamellsmaken", skjønt jeg tenker på den mer som mørk frukt/marmelade. Den er veldig utprega i ølene fra Fuller's, men tydelig i alle engelske bitter'e jeg har smakt. (Den er for meg en slags parallell til det jeg kaller "industripilssmaken" i industripils - som jeg forøvrig trur må være DMS.)

Jeg trur ikke at den har med mørkt invertsukker å gjøre. Det brukes, men slett ikke av alle - Fuller's har det ikke i sine bittere - og jeg trur det antakelig var vanligere før. Jeg har aldri smakt hjemmebrygg som har noe i nærheten av denne aromaen/smaken, og jeg mistenker at den har med prosess å gjøre - men har ingen aning om på hvilken måte.

@cjohansen antyder at en nøkkel kan være mørkt krystallmalt. Det må i så fall være i små mengder. Det kan nok tilføre noe "mørk frukt", men jeg trur ikke det er Løsninga. Jeg er redd den ikke finnes, dessverre.

Det betyr ikke at vi ikke kan lage gode bittere. Jeg er egentlig ikke veldig glad i denne spesielle smaken; det blir i alle fall fort for mye av den, og derfor er jeg ikke særlig glad i ølene til Fuller's. Jeg er gjerne veldig lykkelig etter den første slurken - og så må jeg streve med å få ned den siste.

Sjøl om jeg ikke er særlig glad i for mye av denne smaken, blir jeg likevel ganske deppa over hvor mye mindre intensitet jeg får til i aromaen og smaken i mine forsøk sammenligna med originale bittere. Så der ligger et mål for meg å streve etter. Men dette er etter min mening en fryktelig vanskelig øltype å få til, og jeg er egentlig ikke optimist. Jeg stnes det hadde vært interessant om mange hadde forsøkt seg på den nå - og gjerne med den enkle oppskrifta jeg har med til slutt i artikkelen om engelsk bitter.

Jeg er enig med @cjohansen i at 40 IBU er i overkant bittert. Jeg mener også at du har altfor mye EKG/Fuggles på slutten der. Det kommer til å dominere ølet fullstendig, trur jeg. Jeg har gjort noe lignende, og det blei i alle fall avgjort ikke godt. Ølet blei fryktelig ubalansert - og balanse er alfa og omega i denne øltypen.

@Andreas Habel Du har konsumert en god del bittere ganske nylig:) - har du noen mening om det @Haakon tenker på som karamellsmak, og som jeg tenker på som mørk frukt/marmelade?
Enig i at prosess nok er en nøkkelkomponent. Så helt likt blir det nok aldri. Men jeg tror jeg kan komme nærmere enn jeg for tiden er. Hadde landets bryggebutikker levert det jeg bestilte skulle jeg forsket litt mer til helga :D

Jeg kan bøtte Fuller's London Pride en hel kveld uten å bli lei. Eller, jeg kunne det, inntil den forsvant fra butikkene :(

Det har jeg merket på pilsen jeg brygger fast, noe har skjedd. Må ta de opp i nærmere 40 ibu for å få bitterheten merkbar. Brygget en på litt over 20 (beregnet) for et år tilbake og kunne så vidt merke humla.

Enig i at prosess nok er en nøkkelkomponent. Så helt likt blir det nok aldri. Men jeg tror jeg kan komme nærmere enn jeg for tiden er. Hadde landets bryggebutikker levert det jeg bestilte skulle jeg forsket litt mer til helga :D

Jeg kan bøtte Fuller's London Pride en hel kveld uten å bli lei. Eller, jeg kunne det, inntil den forsvant fra butikkene :(
Jeg kjøpte ei flaske på Colosseum på Gjøvik nå nettopp. Men det var kanskje siste rest?

Sitter akkurat nå og sammenligner London Pride med min siste bitter, som er fra slutten av august, og nok er på høyden nå. LP er et flott øl, men oppleevelsen er akkurat den jeg skildrer lenger oppe her: Jeg klarer bare ikke mye av det. Min egen er litt kjedelig - finner ingen usmaker, men den er litt ... nøytral?.

Jeg kunne sikkert godt ha bøtta flere av min, for den glir greit ned. Men LP ... nei. Jeg heller den sjølsagt ikke ut, men jeg kunne ikke tenkt meg en til.

Artig hvordan smakspreferanser er forskjellige:).

Sitter akkurat nå og sammenligner London Pride med min siste bitter, som er fra slutten av august, og nok er på høyden nå. LP er et flott øl, men oppleevelsen er akkurat den jeg skildrer lenger oppe her: Jeg klarer bare ikke mye av det. Min egen er litt kjedelig - finner ingen usmaker, men den er litt ... nøytral?.

Jeg kunne sikkert godt ha bøtta flere av min, for den glir greit ned. Men LP ... nei. Jeg heller den sjølsagt ikke ut, men jeg kunne ikke tenkt meg en til.

Artig hvordan smakspreferanser er forskjellige:).
Kanskje du har mer fininnstilte smaksløker enn meg? Du er åpenbart flinkere til å beskrive hva du smaker. Jeg syns London Pride er veldig god, men også helt i det nedre sjiktet av smaksintensitet. Blir det mindre smak enn den så mister jeg interessen (og dermed er det lite pils på menyen her feks). At det skulle bli for mye London Pride er helt fremmed for meg :D Virker som om jeg har litt mer slitte smaksløker som må bombarderes litt, mens du finner flere nyanser og tilsynelatende opplever smakene sterkere. Veldig artig hvor forskjellig det samme kan oppfattes ja :)

Kanskje du har mer fininnstilte smaksløker enn meg? Du er åpenbart flinkere til å beskrive hva du smaker. Jeg syns London Pride er veldig god, men også helt i det nedre sjiktet av smaksintensitet. Blir det mindre smak enn den så mister jeg interessen (og dermed er det lite pils på menyen her feks). At det skulle bli for mye London Pride er helt fremmed for meg :D Virker som om jeg har litt mer slitte smaksløker som må bombarderes litt, mens du finner flere nyanser og tilsynelatende opplever smakene sterkere. Veldig artig hvor forskjellig det samme kan oppfattes ja :)
Veldig interessant. Bishops Finger er mer min kandidat for en helaften; synes den er mindre intens enn Landon Pride.

Trur absolutt ikke jeg har spesielt følsomme smaksløker - snarere tvert i mot (alder!!):).

Veldig interessant. Bishops Finger er mer min kandidat for en helaften; synes den er mindre intens enn Landon Pride.

Trur absolutt ikke jeg har spesielt følsomme smaksløker - snarere tvert i mot (alder!!):).
Jøss! Nå må jeg nesten prøve de to side om side, jeg har helt motsatt bilde i hodet mitt. Men jeg kan bøtte bispefingeren også hele kvelden jeg altså :D

Jeg holder på med noe av det samme som Haakon, om ikke i samme gata, så ikke så mange kvartaler unna; Samuel Smith`s Winter Welcome på bestilling fra Øverstkommanderende i huset. Ut fra hva jeg har funnet på nett, har jeg foreløpig kommet frem til følgende:
https://share.brewfather.app/dKJjHDCtuOX77V

Feel free to comment!
Veldig godt øl! Overrasket over mengden krystallmalt, men kanskje det er det som skal til :) Spent på å høre hvordan det går.

Jeg holder på med noe av det samme som Haakon, om ikke i samme gata, så ikke så mange kvartaler unna; Samuel Smith`s Winter Welcome på bestilling fra Øverstkommanderende i huset. Ut fra hva jeg har funnet på nett, har jeg foreløpig kommet frem til følgende:
https://share.brewfather.app/dKJjHDCtuOX77V

Feel free to comment!
Måtte dra fram den siste flaska med WW fra poljulelageret. Neste brygg blir nok noe basert på din oppskrift. Nydelig øl.

Mitt neste forsøk blir med Simpsons Dark Crystal, som ligger på 265EBC.
Min forrige brukte 5% av det maltet. Når jeg smaker den nå ved sida av en Bishop's Finger, virker det ikke helt feil, faktisk. Du kan antakelig bruke mer. Jeg hadde 1% sjokohvete der, også, og den blei litt mørkere enn Bishops Finger. Det mørke røsta kan du sikkert droppe.

Sist redigert:
Tilbake
Topp