"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Jeg tar en titt på linken litt senere, takker. Har lest noe om det, blant annet posten(e) fra Finn, men er såpass dårlig på kjemi at jeg må ha det inn opptil flere ganger med teskje :rolleyes:

Vanskelig å si, jeg har ikke brukt ebbegarden selv. Hørt at den kan gi ganske skarpe/bitre øl. Med en typisk APA ville jeg lagt meg på høyere sulfat med 2:1 mot klorid. De tøffeste kjører 3:1. Men man må ha bra mengde for å få en opplevd forskjell. @Finn Berger har mange gode skriverier her på forumet om vann og justeringer.

Fant en link, kanskje denne hjelper?

Ikke gal, den der. Ganske konservativ når det gjelder anbefaling av mengder - du kan dra til mer, særlig med sulfat. Og når de snakker om å justerep H med salter utover i prosessen, er jeg djupt uenig: Bruk syre hvis du trenger å senke den - som du som regel oppdager at du må. Sjelden du finner ut at du har bomma den andre veien etter at den første målinga er unnagjort.

Og så kan du bruke mer magnesium enn de sier. Magnesiumsulfat bør du absolutt ha, og du kan godt dra magnesium opp til 40 ppm - minst. Sørlig i mørke øl, men jeg har ikke merka at det skader i lyse øl, heller. Og magnesium er viktig for gjæren; det er en kofaktor i mange prosesser.

Og så kan du bruke mer magnesium enn de sier. Magnesiumsulfat bør du absolutt ha, og du kan godt dra magnesium opp til 40 ppm - minst. Sørlig i mørke øl, men jeg har ikke merka at det skader i lyse øl, heller. Og magnesium er viktig for gjæren; det er en kofaktor i mange prosesser.
Hvor mye magnesium kan brukes før man opplever metallisk smak? Er det maltsorter man bør være forsiktig med?

Hvor mye magnesium kan brukes før man opplever metallisk smak? Er det maltsortet man bør være forsiktig med?
Jeg har vel ikke bevega meg over 50 ppm - men jeg merka ikke noe negativt med den mengden. Det er i og for seg ikke noen grunn til å bruke så mye om du ikke også har mye kalsium. Kalsium blokkerer for magnesiumopptaket til gjæren, og et råd er derfor å ha minst like mye magnesium som kalsium (helst dobbelt så mye) - hvilket fort blir nokså umulig. Jeg har ikke noen egentlig løsning på det der, for du kan ikke bruke slike mengder med magnesium uten å gå langt over de rådene som er gitt. For mye magnesium skal være nokså ubehagelig - men jeg har som sagt ikke opplevd det.

Noen ganger kan det være kjekt å ha magnesiumklorid, også, for å få kabalen til å gå sånn noenlunde opp. Men da begynner vi å bevege oss langt inn i området for spesielt interesserte:).

Tilbake
Topp