Ikke gal, den der. Ganske konservativ når det gjelder anbefaling av mengder - du kan dra til mer, særlig med sulfat. Og når de snakker om å justerep H med salter utover i prosessen, er jeg djupt uenig: Bruk syre hvis du trenger å senke den - som du som regel oppdager at du må. Sjelden du finner ut at du har bomma den andre veien etter at den første målinga er unnagjort.Vanskelig å si, jeg har ikke brukt ebbegarden selv. Hørt at den kan gi ganske skarpe/bitre øl. Med en typisk APA ville jeg lagt meg på høyere sulfat med 2:1 mot klorid. De tøffeste kjører 3:1. Men man må ha bra mengde for å få en opplevd forskjell. @Finn Berger har mange gode skriverier her på forumet om vann og justeringer.
Fant en link, kanskje denne hjelper?
![]()
Guide to Water Chemistry & Brewing Salts
Water chemistry and brewing salts! Such a scary thing for so many but such a valuable tool as a brewer! Here is our quick cheat sheet to understanding water chemistry!www.theflyingwombat.com.au
Hvor mye magnesium kan brukes før man opplever metallisk smak? Er det maltsorter man bør være forsiktig med?Og så kan du bruke mer magnesium enn de sier. Magnesiumsulfat bør du absolutt ha, og du kan godt dra magnesium opp til 40 ppm - minst. Sørlig i mørke øl, men jeg har ikke merka at det skader i lyse øl, heller. Og magnesium er viktig for gjæren; det er en kofaktor i mange prosesser.
Jeg har vel ikke bevega meg over 50 ppm - men jeg merka ikke noe negativt med den mengden. Det er i og for seg ikke noen grunn til å bruke så mye om du ikke også har mye kalsium. Kalsium blokkerer for magnesiumopptaket til gjæren, og et råd er derfor å ha minst like mye magnesium som kalsium (helst dobbelt så mye) - hvilket fort blir nokså umulig. Jeg har ikke noen egentlig løsning på det der, for du kan ikke bruke slike mengder med magnesium uten å gå langt over de rådene som er gitt. For mye magnesium skal være nokså ubehagelig - men jeg har som sagt ikke opplevd det.Hvor mye magnesium kan brukes før man opplever metallisk smak? Er det maltsortet man bør være forsiktig med?
Tipper du må krangle med vasken om hvem som har mest lyst på ølet, kan fort bli veldig godt detteSmak, og sannsynligvis tøm ut i vasken.
Noen som har noen tips eller advarsler?
Trur ikke det er noe problem med planen din. Hvis jeg tolker tallene riktig, har det maltet der en Kolbach-indeks på like oppunder 40, så det ligger nesten på grensa mellom moderat modifisert og velmodifisert. Sjøl om du hadde brukt 100%, hadde ikke en proteinrast vært strengt nødvendig (om du ikke bekymra deg for tett mesk), og når du så bruker 50% bygg, som høyst sannsynlig er velmodifisert, blir totalen godt over 40.Bestilte no Château Wheat Blanc malt tenkte jeg skulle prøve meg på en Weiss igjen, men ser de ikke anbefaler å bruke no mer enn 35% av gristen og i tillegg gi den en protein rest. Er ikke denne særlig egnet til tysk hveteøl?
Tenke bruke 50% og droppe protein resten
Første gang jeg mesker med så mye hvete. Kommer til å bruke risskall jaTrur ikke det er noe problem med planen din. Hvis jeg tolker tallene riktig, har det maltet der en Kolbach-indeks på like oppunder 40, så det ligger nesten på grensa mellom moderat modifisert og velmodifisert. Sjøl om du hadde brukt 100%, hadde ikke en proteinrast vært strengt nødvendig (om du ikke bekymra deg for tett mesk), og når du så bruker 50% bygg, som høyst sannsynlig er velmodifisert, blir totalen godt over 40.
Chateau anbefaler proteinrasten av hensyn til risikoen for tett mesk, men om du ikke pleier å ha problemer med det, hadde jeg ikke bekymra meg. (Du kan jo eventuelt bruke risskall.) Jeg kan ikke se at det er noe spesielt med dette maltet som skulle tilsi at det ikke egner seg til weissbier. Sammenligna med Weyermanns tilsvarende er det ørlite grann mørkere, og har litt mer protein, men det er ikke store forskjellene.