"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Hei Finn, hyggelig å høre fra deg – kanskje den beste måten å lokke deg ut av hulen din på er å publisere litt tull på forumet her :).

Du har rett i at München/Wien ikke er det samme som Crystal malt. Det var ikke det jeg sa, håper jeg i hvert fall. Når man ser på ølets holdbarhet, er det bedre å unngå Crystal malt – det var slik jeg lærte det.

Sierra Nevada-ølet jeg brygget for en stund siden hadde maltene (Marris Otter og Caramel 80) som jeg aldri bruker i pale ale-ølene mine – men resultatet ble ganske bra, selv om det ikke var min favoritt-type pale ale. Vi måtte bare respektere oppgaven som ble gitt oss og akseptere at holdbarheten er kort (alle flaskene er tomme nå...).

En annen ting, i hvert fall viktig for meg, er å holde maltlagringen enkel, så basis-maltene mine er Pilsner, München og Vienna, og for lagerøl og ale med lavere alkoholprosent liker jeg å legge til en dash Carahell. Jeg elsker den smaken.

Tilbake til krystallmalt og APA – hvis du vil beholde flaskene dine i noen måneder, er det kanskje en god idé å bruke München/Wien som et bedre valg til det formålet. Det er derfor jeg var entusiastisk over Steinars valg av malter.

Her er tabellen over alle mine APA-, IPA- og IIPA oppskriftene.

1782046999995.png

Nici

Tilbake
Topp