"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Hei Finn, hyggelig å høre fra deg – kanskje den beste måten å lokke deg ut av hulen din på er å publisere litt tull på forumet her :).

Du har rett i at München/Wien ikke er det samme som Crystal malt. Det var ikke det jeg sa, håper jeg i hvert fall. Når man ser på ølets holdbarhet, er det bedre å unngå Crystal malt – det var slik jeg lærte det.

Sierra Nevada-ølet jeg brygget for en stund siden hadde maltene (Marris Otter og Caramel 80) som jeg aldri bruker i pale ale-ølene mine – men resultatet ble ganske bra, selv om det ikke var min favoritt-type pale ale. Vi måtte bare respektere oppgaven som ble gitt oss og akseptere at holdbarheten er kort (alle flaskene er tomme nå...).

En annen ting, i hvert fall viktig for meg, er å holde maltlagringen enkel, så basis-maltene mine er Pilsner, München og Vienna, og for lagerøl og ale med lavere alkoholprosent liker jeg å legge til en dash Carahell. Jeg elsker den smaken.

Tilbake til krystallmalt og APA – hvis du vil beholde flaskene dine i noen måneder, er det kanskje en god idé å bruke München/Wien som et bedre valg til det formålet. Det er derfor jeg var entusiastisk over Steinars valg av malter.

Her er tabellen over alle mine APA-, IPA- og IIPA oppskriftene.

1782046999995.png

Nici
 
Hei Finn, hyggelig å høre fra deg – kanskje den beste måten å lokke deg ut av hulen din på er å publisere litt tull på forumet her :).

Du har rett i at München/Wien ikke er det samme som Crystal malt. Det var ikke det jeg sa, håper jeg i hvert fall. Når man ser på ølets holdbarhet, er det bedre å unngå Crystal malt – det var slik jeg lærte det.

Sierra Nevada-ølet jeg brygget for en stund siden hadde maltene (Marris Otter og Caramel 80) som jeg aldri bruker i pale ale-ølene mine – men resultatet ble ganske bra, selv om det ikke var min favoritt-type pale ale. Vi måtte bare respektere oppgaven som ble gitt oss og akseptere at holdbarheten er kort (alle flaskene er tomme nå...).

En annen ting, i hvert fall viktig for meg, er å holde maltlagringen enkel, så basis-maltene mine er Pilsner, München og Vienna, og for lagerøl og ale med lavere alkoholprosent liker jeg å legge til en dash Carahell. Jeg elsker den smaken.

Tilbake til krystallmalt og APA – hvis du vil beholde flaskene dine i noen måneder, er det kanskje en god idé å bruke München/Wien som et bedre valg til det formålet. Det er derfor jeg var entusiastisk over Steinars valg av malter.

Her er tabellen over alle mine APA-, IPA- og IIPA oppskriftene.

Vis vedlegget 78282

Nici
Det er jo en del øltyper du ikke kommer utenom å bruke krystallmalt til, så om du ikke systematisk unngår dem, trenger du jo å ha noe krystallmalt liggende. Det er i alle fall min situasjon. (Men jeg ender alltid opp med å ha en del malt jeg veldig sjelden bruker - sjøl om jeg har blitt litt flinkere. Jeg ser jo at det bare er en liten håndfull jeg trenger å fornye beholdninga av. Og gammelt krystallmalt er det egentlig bare å kaste. )

Krystallmalt eller ikke i en IPA er vel et spørsmål om hva du liker mer enn et spørsmål om lagringsdyktighet. Hsitorisk har utviklinga gått fra IPAer med krystallmalt via IPAer med münchnermalt til de "moderne" IPAene der maltet skal bidra med minst mulig, sånn at den ytterste konsekvensen blir 100% pilsnermalt. Men vi trenger jo ikke være moteslaver; jeg synes de klassiske IPAene med en porsjon krystallmalt er fabelaktige. Vestkyst var min første håndverksølkjærlighet - og jeg har forblitt trofast:). Og jeg har aldri opplevd at mine har blitt gamle nok til at oksidering har blitt et problem - sjøl om de har blitt både to og tre måneder gamle. Verre er det at humla blekner med tida.

Engelsk bitter er den øltypen jeg synes er mest plaget av problemet med oksidering pga krystallmalt. Jeg trur det kommer av at du gjerne bruker en god del av de litt mørkere typene, som er skumlest med tanke på oksidering. Jeg har helt ut en del flasker bitter med utprega oksidering. (Men så blei de kanskje gamle fordi de ikke var særlig vellykka i utgangspunktet, heller:).)
 
Pønsker på en New Zealand Pale Ale neste helg. Thoughts?


Edit
Opps. Så ikke at du allerede hadde lagt inn oppskrift, synes den ser meget god ut. Personlig hadde jeg ikke brukt like mye humle på en pale ale. Men det er en smakssak og det er vanskelig å komme med et vettugt motargrument.

Tipper det blir meget bra.

Lar likevel mitt opprinnelige svar stå:

Kombinasjonen Waimea, Rakau og Nectaron er meget, meget god sammen. Har brukt disse sammen flere ganger. Alltid godt.
Standard NZ IPA-en min med disse humlene.

Nedskaler til ca 1.048
Bruk halvparten av humla og jeg er helt sikker på at du har en veldig god NZ Pale Ale

Her hadde jeg forsøkt hvor jeg brygget på kaka fra en NEIPA (med nevnte humler) og beholdt hele humleslurryen. Usikker på hvor mye slurryen bidro med, men ølet ble uansett friskt og godt.

Så har jeg brygget en NZ Pils, det ble også frisk, leskende og godt. Ser ingen grunn til at det ikke skulle fungere i en Pale ale.
 
Sist redigert:
Personlig hadde jeg ikke brukt like mye humle på en pale ale. Men det er en smakssak og det er vanskelig å komme med et vettugt motargrument.
Takk for svar. Humlinga er nok i øvre sone mot den diffuse grensa mellom pale ale og IPA. Kjenner ikke disse to sortene fra før, det ble med i handlekurven litt impulsivt en gang i vinter, og jeg har 2x 200 gr som jeg tenkte å bruke opp. Bedre å skalere oppskrifta opp et hakk til 65 liter kanskje? Leste litt mer om humlene og flytta Riwaka til etter kok.

 
Takk for svar. Humlinga er nok i øvre sone mot den diffuse grensa mellom pale ale og IPA. Kjenner ikke disse to sortene fra før, det ble med i handlekurven litt impulsivt en gang i vinter, og jeg har 2x 200 gr som jeg tenkte å bruke opp. Bedre å skalere oppskrifta opp et hakk til 65 liter kanskje? Leste litt mer om humlene og flytta Riwaka til etter kok.

Det kommer litt på hva du vil at ølet skal være.
Teste humlene - opprinnelig oppskrift
Tørsteslukker - ny oppskrift

Min erfaring er at det fungerer bedre som tørsteslukker med litt mindre humle.

Dette er selvsagt veldig forenklet, men du har nok erfaring til å skjønne hva jeg mener.

Begge deler vil fungere. Både som tørsteslukker og du vil se hvordan de fungerer sammen :p
nå fikk du noe som endte som ett ikke-svar :cool:
 
Tilbake
Topp