"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Hei Finn, hyggelig å høre fra deg – kanskje den beste måten å lokke deg ut av hulen din på er å publisere litt tull på forumet her :).

Du har rett i at München/Wien ikke er det samme som Crystal malt. Det var ikke det jeg sa, håper jeg i hvert fall. Når man ser på ølets holdbarhet, er det bedre å unngå Crystal malt – det var slik jeg lærte det.

Sierra Nevada-ølet jeg brygget for en stund siden hadde maltene (Marris Otter og Caramel 80) som jeg aldri bruker i pale ale-ølene mine – men resultatet ble ganske bra, selv om det ikke var min favoritt-type pale ale. Vi måtte bare respektere oppgaven som ble gitt oss og akseptere at holdbarheten er kort (alle flaskene er tomme nå...).

En annen ting, i hvert fall viktig for meg, er å holde maltlagringen enkel, så basis-maltene mine er Pilsner, München og Vienna, og for lagerøl og ale med lavere alkoholprosent liker jeg å legge til en dash Carahell. Jeg elsker den smaken.

Tilbake til krystallmalt og APA – hvis du vil beholde flaskene dine i noen måneder, er det kanskje en god idé å bruke München/Wien som et bedre valg til det formålet. Det er derfor jeg var entusiastisk over Steinars valg av malter.

Her er tabellen over alle mine APA-, IPA- og IIPA oppskriftene.

1782046999995.png

Nici

Hei Finn, hyggelig å høre fra deg – kanskje den beste måten å lokke deg ut av hulen din på er å publisere litt tull på forumet her :).

Du har rett i at München/Wien ikke er det samme som Crystal malt. Det var ikke det jeg sa, håper jeg i hvert fall. Når man ser på ølets holdbarhet, er det bedre å unngå Crystal malt – det var slik jeg lærte det.

Sierra Nevada-ølet jeg brygget for en stund siden hadde maltene (Marris Otter og Caramel 80) som jeg aldri bruker i pale ale-ølene mine – men resultatet ble ganske bra, selv om det ikke var min favoritt-type pale ale. Vi måtte bare respektere oppgaven som ble gitt oss og akseptere at holdbarheten er kort (alle flaskene er tomme nå...).

En annen ting, i hvert fall viktig for meg, er å holde maltlagringen enkel, så basis-maltene mine er Pilsner, München og Vienna, og for lagerøl og ale med lavere alkoholprosent liker jeg å legge til en dash Carahell. Jeg elsker den smaken.

Tilbake til krystallmalt og APA – hvis du vil beholde flaskene dine i noen måneder, er det kanskje en god idé å bruke München/Wien som et bedre valg til det formålet. Det er derfor jeg var entusiastisk over Steinars valg av malter.

Her er tabellen over alle mine APA-, IPA- og IIPA oppskriftene.

Vis vedlegget 78282

Nici
Det er jo en del øltyper du ikke kommer utenom å bruke krystallmalt til, så om du ikke systematisk unngår dem, trenger du jo å ha noe krystallmalt liggende. Det er i alle fall min situasjon. (Men jeg ender alltid opp med å ha en del malt jeg veldig sjelden bruker - sjøl om jeg har blitt litt flinkere. Jeg ser jo at det bare er en liten håndfull jeg trenger å fornye beholdninga av. Og gammelt krystallmalt er det egentlig bare å kaste. )

Krystallmalt eller ikke i en IPA er vel et spørsmål om hva du liker mer enn et spørsmål om lagringsdyktighet. Hsitorisk har utviklinga gått fra IPAer med krystallmalt via IPAer med münchnermalt til de "moderne" IPAene der maltet skal bidra med minst mulig, sånn at den ytterste konsekvensen blir 100% pilsnermalt. Men vi trenger jo ikke være moteslaver; jeg synes de klassiske IPAene med en porsjon krystallmalt er fabelaktige. Vestkyst var min første håndverksølkjærlighet - og jeg har forblitt trofast:). Og jeg har aldri opplevd at mine har blitt gamle nok til at oksidering har blitt et problem - sjøl om de har blitt både to og tre måneder gamle. Verre er det at humla blekner med tida.

Engelsk bitter er den øltypen jeg synes er mest plaget av problemet med oksidering pga krystallmalt. Jeg trur det kommer av at du gjerne bruker en god del av de litt mørkere typene, som er skumlest med tanke på oksidering. Jeg har helt ut en del flasker bitter med utprega oksidering. (Men så blei de kanskje gamle fordi de ikke var særlig vellykka i utgangspunktet, heller:).)

Tilbake
Topp