"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Vestkyst er vel kanskje gjennomdiskutert ? Men ser dette greit ut ? Malt i parantes ok ? Hopstand i stedet for 0 minutter humle ?

Jeg ville brukt mer humle. Doblet WP og tørrhumlen dersom tropisk er i fokus, ville og fått IBU over 50 på en IPA, men det blir en smakssak. Ville og tatt rent 2:1 forhold på sulfat/klorid.
Enig. 4 gram per liter må vel være et minimum for tørrhumling i en IPA. Med 6 gram kommer du langt. Over det .. nja, jeg er skeptisk.

Pønsker på en New Zealand Pale Ale neste helg. Thoughts?

Hei Steinar,

Tror denne blir bra, checking allmost all of my boxes :)
Munich er et bra valg - Crystal Malts bør ungås for APA og IPA (promotes oxidation).

Jeg her "standardisert" mine Pale Ale og (I)IPA:

1782036362487.png

Og i NZ PA og IPA bruker jeg følgende humle:

1782036390999.png

Blir bra det, happy brewing.

Nici

...
Munich er et bra valg - Crystal Malts bør ungås for APA og IPA (promotes oxidation). ...

I beg to differ:).

For det første trur jeg det med oksidering særlig gjelder for krystallmalt med 60L/160 EBC, og i mindre grad for lysere typer. For det andre kan du ikke brygge APA/IPA med oppskrifter som krever krystallmalt uten å bruke krystallmalt :p. Har du f.eks. lyst på en Vestkyst - hvilket mange har - må du nesten bruke de seks prosentene med krystallmalt. For det tredje er disse øltypene uansett ikke lagringsøl; de er best ferske. OK, det gjør ikke noe om de holder mer enn en måned, men jeg trur ikke oksidering pga krystallmalt er det størsste problemet. For det fjerde: Münchenermalt erstatter ikke krystallmalt.

Tilbake
Topp