Serveringstemp for pils.

Trond.A

Norbrygg-medlem
Sikkert mange meninger om dette temaet også, men jeg lurer meg til å spørre.
Hva er ideell serveringstemp for pils?  :biersmile:

Jeg tror det varierer fra brygg til brygg, sikkert også person til person og dag til dag. Rett svar er at ideell temperatur er den temperaturen der ølet smaker best.

Kjetil S skrev:
Jeg tror det varierer fra brygg til brygg, sikkert også person til person og dag til dag. Rett svar er at ideell temperatur er den temperaturen der ølet smaker best.

Det var vel en veeldig rund definisjon :), Drikker du øllet iskaldt uansett hva det er, så er det vel ikke så nøye hva du drikker?, blir litt som å drikke rødvin med isbiter :)

Guide fra Ratebeer:
http://www.ratebeer.com/Story.asp?StoryID=479

neslekkim skrev:
Det var vel en veeldig rund definisjon :), Drikker du øllet iskaldt uansett hva det er, så er det vel ikke så nøye hva du drikker?, blir litt som å drikke rødvin med isbiter :)

Helt enig, som å drikke single malt Whisky med is!! Fy  :cheeky:
Grei link det der.  :ilike:

Helt enig, som å drikke single malt Whisky med is!! Fy   :cheeky:
Selv liker jeg single malt 50/50 med pepsi max :fyflate:

Enkel huskeregel da, pils bør ha samme temp som ett kjøleskap. Sett at man tar ut pilsen litt før den skal drikkes vil den være ca 4-5 grader.

neslekkim skrev:
Kjetil S skrev:

Guide fra Ratebeer:

Ikke rund, men riktig. Ratebeer sin guide er noe fordomsfullt vås. «A cold refresher could be anything, and in fact alternatives like soda, iced tea or water generally have a less offensive taste than macrobrew. So again, numbing those tastebuds is important»?

Kjetil S skrev:
neslekkim skrev:
Kjetil S skrev:

Guide fra Ratebeer:

Ikke rund, men riktig. Ratebeer sin guide er noe fordomsfullt vås. «A cold refresher could be anything, and in fact alternatives like soda, iced tea or water generally have a less offensive taste than macrobrew. So again, numbing those tastebuds is important»?

En slik guide er muligens greit å ta utgangspunkt i når du skal finne ut hvordan du liker de forskjellige øltypene best, men jeg er enig med Kjetil; er det godt, er det rett.
Enten det gjelder kald/varm øl, rødvin med isbiter eller brennevin med pepsi.

Når det kommer til servering av drikke er det mye synsing og jåleri rundt forbi.
Om en mann liker singel malt og is så la nå mannen drikke det uten av vi på død og liv må være besserwissere og fortelle hvor feil det er.
Samme for kald rødvin. Selv kunne jeg aldri tenkt meg å drikke kald rødvin før jeg hadde jobbet noen år i store vinland hvor kald rødvin var en utpreget sommerdrikk.
Samme med pils og lager. Server dem med en temperatur på 1 grad for alt jeg bryr meg. Er øllet for kaldt kan jeg jo bare bruke litt lengre tid på å drikke det til ølet har en temp jeg liker. For bare noen 10 år siden hånlo man av folk som drakk cognac uten å varme den i håndflaten eller over kaffekoppen. Idag vinner cognac med is terreng både i cocktailbarer på kontinentet og over dammen. Britter drikker whisky og seven up. Eller tar en mørk øl og blander halvt om halvt med en vilkårlig pils. Ja jeg har sittet i selskap med britter som blander øl og cider. Poenget er at når det kommer til smak er det få absolutte sannheter. Vi har alle vår egen preferanse og hvem kan si at du tar feil om du sier at du liker best å drikke Guiness som holder 4 grader?

Knut André skrev:
En slik guide er muligens greit å ta utgangspunkt i når du skal finne ut hvordan du liker de forskjellige øltypene best, men jeg er enig med Kjetil; er det godt, er det rett.
Enten det gjelder kald/varm øl, rødvin med isbiter eller brennevin med pepsi.

Bare ikke single malt med brus!!   :duh:

Jeg er enig med mange i denne tråden, men har ett hovedpoeng: Ikke drikk pilsen din på 4 grader bare fordi du ikke har prøvd noe annet! Og gjør det hvertfall ikke med en Imperial stout! Prøv ved forskjellige temperaturer, og gå deretter tilbake til fire grader hvis det er det du liker best. Jeg tror mange drikker ølen så kald ikke fordi de har et bevisst forhold til det, men fordi det er vanlig.

Martin E skrev:
Jeg er enig med mange i denne tråden, men har ett hovedpoeng: Ikke drikk pilsen din på 4 grader bare fordi du ikke har prøvd noe annet! Og gjør det hvertfall ikke med en Imperial stout! Prøv ved forskjellige temperaturer, og gå deretter tilbake til fire grader hvis det er det du liker best. Jeg tror mange drikker ølen så kald ikke fordi de har et bevisst forhold til det, men fordi det er vanlig.

Riktig, og da er en slik guide faktisk grei å ha, endel øl smaker bedre ved "riktig" temperatur, men selvsagt, hva DU liker best er jo opp til deg, men ikke kom å si at øllet ikke smaker godt når du drikker det på en temperatur det ikke var beregnet for.

Joda det er klart det varierer fra øl til øl men en generell guide for temp? Trenger vi virkelig det? Slik jeg ser det nei.
Før skulle rødvin være romtemp altså 18-22 grader. Nå er alle enige i 13-18 grader for rødvin.
At noen serverer kald rødvin og andre faktisk liker det er heller ikke underlig. Det er tross alt ikke de eldste og best modnede viner som serveres kalde. Gjerne unge viner som faktisk kan ha godt av lavere temp for å dempe noe av "aromaen".

Samme er det med annen drikke. Noen drikker kun singel malt. Andre kun skotsk røk-whisky av verste sort. Mens andre koser seg med en whisky med 7 up eller pepsi.
Feil? Nei om de liker det så gjerne for meg. Øl og campari i øllet var en schläger på slutten av 70 tallet og store deler av 80 tallet. Vi kan vel si at det skjer ikke hver dag at du ser folk senke en campari-shot i øllen. Eller en jäger for den del.

Folks preferanser er jo helt personlig når det kommer til smak. Og konsensus er jo dynamisk. Konsensus endrer seg over tid så finn heller egne referanser.
Derfor mener jeg en generell guide er unødig. La egen smak bestemme og prøv å endre temp på forskjellig brygg.

Med fare for å bli oppfattet som konform setter i alle fall jeg pris på å ha et utgangspunkt å forholde meg til  :biersmile:

Detter er noe jeg fant på et forum og som jeg brukte som utgangspunkt.

Very cold (0-4C): Pale Lager, Malt Liquor, Golden Ale, Cream Ale, Low Alcohol, Cider.

Cold (4-7C): Hefe weizen, Kristal weizen, Kolsch, Premium Lager, Pilsner, Classic German Pilsner, Fruit Beer, brewpub-style Golden Ale, European Strong Lager, Berliner Weisse, Belgian White, American Dark Lager, Fruit Lambics and Gueuzes, Duvel-types

Cool (8-12C): American & Australian Pale Ale, Amber Ale, Dunkelweizen, Sweet Stout, Stout, Dry Stout, Porter, English-style Golden Ale, unsweetened Fruit Lambics and Gueuzes, Faro, Belgian Ale, Bohemian Pilsner, Dunkel, Dortmunder/Helles, Vienna, Schwarzbier, Smoked, Altbier, Tripel, Irish Ale, French or Spanish-style Cider

Cellar (12-14C): Bitter, Premium Bitter, Brown Ale, India Pale Ale, English Pale Ale, English Strong Ale, Old Ale, Saison, Unblended Lambic, Flemish Sour Ale, Biere de Garde, Baltic Porter, Abbey Dubbel, Belgian Strong Ale, Weizen Bock, Bock, Foreign Stout, Zwickel/Keller/Landbier, Scottish Ale, Scotch Ale, Strong Ale, Mild, English-style Cider

Warm (14-16C): Barley Wine, Abt/Quadrupel, Imperial Stout, Imperial/Double IPA, Doppelbock, Eisbock, Mead

Hot (70C): Dark, spiced winter ales. *Very Rare in Australia

Generelt kan man si at veldig lave temperaturer maskerer og nøytraliserer smaksbildet (gjelder både for øl og vin).

Selv synes jeg en iskald (+/-0c, gjerne servert i fryst glass) halvliter pils er deilig etter en lang sommerdag på stranda. Smaksopplevelsen er imidlertid ikke det viktigste, det er rett og slett den leskende og forfriskende effekten. Det betyr at jeg bryr meg lite med hvilken pils jeg drikker, og det må gjerne være en billig kommersiell variant.

Serverer man imidlertid en mer kompleks ale (eller pils for den saks skyld) kjøleskapskald vil man miste det meste av smaksbildet.

Det vil naturligvis alltid være opp til hver enkelt å bestemme serveringstemperatur (noen liker dattera osv), men man må i så fall være bevisst på hva dette betyr (skal ikke prøve meg med samme analogi)  ;)

Det er derfor lett å fortvile over de som serverer en kompleks Stout eller Porter for kald, når det man sitter igjen med like gjerne kunne ha vært oppnådd med en kommersiell pils!

(der fikk jeg vel provosert frem enda noen svar)  ;D

P-I Knutsen skrev:
Det er derfor lett å fortvile over de som serverer en kompleks Stout eller Porter for kald, når det man sitter igjen med like gjerne kunne ha vært oppnådd med en kommersiell pils!

Phu! :)

Mener å ha lest at tommelfingerregelen er alkoholprosent pluss 5 grader....

Dette høres kanskje varmt ut, men jeg tror generelt at vi stort sett kunne drukket ølet vårt varmere enn vi gjør for å få frem mer av smaksbildet.

Samtidig: Hver sin lyst.

Har fått en kommentar på mine innlegg i denne tråden så da tar jeg det bare i plenum her.
Det var ikke mine intensjoner å rakke ned på enkeltpersoner, deres meninger eller preferanser - og jeg endte vel med å fremstå som besserwisser selv kanskje.
Det jeg forsøkte å formidle er at en ikke nødvendigvis skal være låst fast i tradisjonelle tankemønster, og det gjelder i min verden også serveringstemp på drikkevarer.
Noen ganger er man varm i huet og trenger bare en iskald en for å kjøle seg, da er det ikke sikkert smaken er det aller viktigste. Eller kanskje man slett ikke liker kaldt øl, eller kald pils for den del.

Og for all del, en generell guide kan jo være helt ok. Den må jo ikke følges slavisk uansett.

Fullstendig Off-Topic
Forresten er jeg relativt het i toppen akkurat nå - har forsøkt for 50 gang de siste 37 timene å logge inn på altinn uten suksess. Er det mulig?
Tror vi skal være veldig glad for at det ikke er statsforvaltningen eller offentlig sektor som brygger øl til oss. For da kunne det blitt servert mye dritt.
Så siden bryggehuset ikke er klart ennå skal jeg nå kjøle ned toppen med en iskald (2-3 grader) Modus Hoperandi - også skal flaske nr2 få lunke seg på stuebordet mens jeg tømmer den første.

Skål dere :biersmile:

arve.thue skrev:
Fullstendig Off-Topic
Forresten er jeg relativt het i toppen akkurat nå - har forsøkt for 50 gang de siste 37 timene å logge inn på altinn uten suksess. Er det mulig?
Tror vi skal være veldig glad for at det ikke er statsforvaltningen eller offentlig sektor som brygger øl til oss. For da kunne det blitt servert mye dritt.
Så siden bryggehuset ikke er klart ennå skal jeg nå kjøle ned toppen med en iskald (2-3 grader) Modus Hoperandi - også skal flaske nr2 få lunke seg på stuebordet mens jeg tømmer den første.

De svidde av en mrd for å bytte ut Altinn I med Altinn II, Altinn I klarte store brukermengder, mens Altinn II er helt ubrukelig.
Det morsomme er at de sier systemet er loget for større trykk, ogsåvidere, men de vet ikke engang hvor mange som brukte systemet da det knelte.. og det er tydeligvis veeldig vanskelig å finne ut hvor skoen trykker.
MAKAN!

</OT>

Tilbake
Topp