Servomyces

YngveKL

Norbrygg-medlem
@Finn Berger skrev dette i en annen tråd:
Det der blir veldig vanskelig for en lektor med bare liten forstand, men her er min løsning: 10 gr Cervomyces, som rekker til 1000 liter øl. Altså 1 gr per 100 liter.

Det er litt klønete å måle opp, men om du blander de 10 grammene med 90 gram druesukker, er det ikke så gæ'ernt. Da trenger du 2,5 gram av den blandinga til en 25 liters batch, og det er sånn ca. ei halv teskje. Eller ei kvart til 12,5 liter.
Det var ganske genialt. Da Servomyces og druesukkeret har (omtrent) samme konsistens, er det enkelt å få den homogen. Har den i en liten tett plastboks, og rister den lett før jeg tar av den. Det er lett å måle opp. Jeg så også at på mine ca 150 liter øl, har jeg brukt Servomyces nok til ca 470 liter øl (eller nok til 235 liter starter da det skal være dobbel mengde). Nå blir det lettere å følge anbefalingen :)

Edit: Jeg hadde igjen 5,3g servomyces og blandet dette med 47,7g druesukker.
 
Veldig kjekt at andre har testa det allerede:). Da skal jeg straks og med en gang blande. Nå har jeg bruk for servomyces'en.

Jeg tappa opp en festbier som var gjæra med L17 i dag, og tenker å bruke gjæren fra den til et siste lagerbrygg før sommeren. Det var jo for å prøve å bli kvitt hydrogensulfidpesten som har herja i vinter at jeg skaffa servomyces'en. En Wiener med et diskret anstrøk av amerikanske humler driver og lager seg til i bakhodet.

Og altså uten hydrogensulfid:).
 
Jeg fikk akkurat tømt en Supermoss-boks nå, og den var ideell til formålet. Blandet som beskrevet ovenfor 90 gram druesukker og de 10 grammene i pakka med Servomyces, og rista godt. @Miguel Dette ser helt homogent ut, så jeg har ingen betenkeligheter med å bruke det.
 
Jeg fikk akkurat tømt en Supermoss-boks nå, og den var ideell til formålet. Blandet som beskrevet ovenfor 90 gram druesukker og de 10 grammene i pakka med Servomyces, og rista godt. @Miguel Dette ser helt homogent ut, så jeg har ingen betenkeligheter med å bruke det.

Aha. Men, vet du hvor mye sink det er oppi der? Jeg har ikke funnet tall for sinkinnhold i servomyces.
 
Det jeg finner, er dette, fra datarket til produktet:
Typical analysis of Servomyces D50 per gram:
Percent solids 93% - 95% Zinc 50,000 - 60,000 ppm Wild Yeas t < 103 (Lysine method)Bacteria < 105 (0.01% of yeast)Mold negativeContains inactive brewer’s yeast

Hva det tallet betyr, skjønner jeg riktignok ikke, men noen kompetente hoder klarer sikkert å gi mening til det:).

Ellers er generelt anbefalt mengde sink mellom 0,1 og 0,3 mg/l (= ppm). Og jeg regner med at den anbefalte doseringen av Servomyces treffer midt i der. Og det skulle jeg da få om jeg tilsetter 1/2 teskje av blandinga mi til 25 liter vørter. (I praksis ligger jeg rundt 30 liter etter nedkjøling, så jeg må øke litt. (Tilsettes 10 minutter før kokeslutt.)

edit: Tenker jeg skal foreta litt ekstremveiing med ei gammal skålvekt jeg har:).
 
0,05-0,06 gram sink per gram Servomyces, sånn give-or-take... :)

Eller kanskje mer forståelig 50-60 mg per gram
 
Se der ja. Men selv så føler jeg at jeg kommer til å gå for den der dråpe-greia jeg linket til i en annen tråd. Føler det er enklere egentlig.

Litt off topic. Men denne "problemstillingen" gjorde at jeg må ta opp igjen tråden som bare endte på tankestadiet om å lage vannløsninger av kalsiumforbindelser. Har lagt merke til at det kalsiumet jeg har varer jo dritlenge, men det plukker opp fuktighet hver gang jeg åpner glasset. Så jeg tror jeg har tilsatt mindre kalsium over tid, enn når pakka var "fersk".
 
Se der ja. Men selv så føler jeg at jeg kommer til å gå for den der dråpe-greia jeg linket til i en annen tråd. Føler det er enklere egentlig.

Litt off topic. Men denne "problemstillingen" gjorde at jeg må ta opp igjen tråden som bare endte på tankestadiet om å lage vannløsninger av kalsiumforbindelser. Har lagt merke til at det kalsiumet jeg har varer jo dritlenge, men det plukker opp fuktighet hver gang jeg åpner glasset. Så jeg tror jeg har tilsatt mindre kalsium over tid, enn når pakka var "fersk".

Ja , særlig hvis du veier. Kalsiumklorid er rimelig hygroskopisk, jeg veit ikke hvor ille gips er. Kalsiumkarbonat tror jeg ikke er noe problem. (Jeg har rimelig solid erfaring med kritt:p!) Så i alle fall kalsiumklorid tror jeg det kan være et poeng å ha i oppløsning om du skal ha det veldig nøyaktig.
 
@Finn Berger skrev dette i en annen tråd:

Det var ganske genialt. Da Servomyces og druesukkeret har (omtrent) samme konsistens, er det enkelt å få den homogen. Har den i en liten tett plastboks, og rister den lett før jeg tar av den. Det er lett å måle opp. Jeg så også at på mine ca 150 liter øl, har jeg brukt Servomyces nok til ca 470 liter øl (eller nok til 235 liter starter da det skal være dobbel mengde). Nå blir det lettere å følge anbefalingen :)

Edit: Jeg hadde igjen 5,3g servomyces og blandet dette med 47,7g druesukker.

Hvilket druesukker er det dere kjøper? Finner jo litt forskjellig på nett, og ikke alt som er det samme ser jeg :p
 
Tilbake
Topp