Session IPA/NEIPA

Finn Berger

Moderator
Forslag: Opprett egne klasser for session-versjoner av IPA og NEIPA. Disse ølene finnes, og det er gode grunner for å brygge dem. Men av like gode grunner er det umulig å sende inn et sånt øl til konkurranse. Det vil falle gjennom, fordi det mangler kropp/tyngde.

Sitter akkurat med en ganske light sjølprodusert NEIPA - 5,3% - som er helt nydelig, men den har altfor tynn kropp til at det er noen vits i å sende den inn til konkurranse. Skal det være noen vits må jeg godt over de 6% som er minimum i definisjonen til Norbrygg, og da sitter jeg med et øl som du stort sett bare kan drikke en halvliter av før talen begynner å bli uklar. (OK, to da, men ... .)

Liker du stout trenger du ikke brygge en RIS på 10%, du kan brygge en dry stout. Så hvorfor ikke det samme på IPA'enes område?
 
Dette er vel et konsept som er skapt for å kunne selge "IPA" i butikkstyrke
Hvor velykket det er jeg mer usikker på
 
Synes det finnes en del greie sessionvarianter der ute, bare man vet hva man skal lete etter og hva man får...
 
Sist redigert:
Hva med laktose, og satse på at dommerne ikke kjenner at det er 0.7% svakere enn det som står skrevet i definisjonen :)
 
Dette er vel et konsept som er skapt for å kunne selge "IPA" i butikkstyrke
Hvor velykket det er jeg mer usikker på
Det kan diskuteres. Problemet er kanskje at vi sammenligner. De sterke er normen, og da faller de svake gjennom.

Om en session IPA er noe annet enn en APA er jeg usikker på; det er nok mer NEIPA'en jeg tenker på. Og jeg synes at det kan bli rimelig vellykka øl av en session NEIPA.

Jeg mener vel ikke å "kreve" at vi skal få en konkurranseklasse for sånne. Men det er en tanke å leke litt med.
 
Dette er vel et konsept som er skapt for å kunne selge "IPA" i butikkstyrke
Er det ikke et konsept som ble skapt i England under første verdenskrig, slik at arbeiderne kunne få øl i pausene uten å bli fulle? Snip fra "internet":

The most common explanation for the term harkens back to the days of WWI-era England when they actually drank on the job, even while manufacturing weapons – great idea! Workers were allotted two drinking periods or “sessions” of 4 hours each workday.
 
Eller bare en <0,5% kategori uten å begrense seg til øltype? Denne kategorien er i vinden og trenger nyvinning.
For bedømming i konkurranser så fungerer ikke det. Da må vi ha en typedefinisjon som er passelig. For å brygge godt øl som du vil drikke trenger du ikke noe annet enn ei oppskrift på et godt øl, så kjør på :)

Jeg tror ikke nødvendigvis mulighet til å sende inn en øltype til NM og andre konkurranser betyr all verden. De litt mer marginale øltypene har gjerne et øl eller to i NM. Selvfølgelig skal vi ha et utvalg av øltyper som passer med det som brygges, men det må også være et såpass begrenset utvalg av øltyper at vi klarer å vedlikeholde dem. Vi har hatt litt tendenser til å ukritisk legge til øltypedefinisjoner og har endt opp med øl uten tilgjengelige eksempeløl, dårlige oppdaterte beskrivelser og lite trente dommere. Så om noen har et forslag på en type som skal ut for å få inn session-NEIPA, så tenker jeg at det er lettere å få det inn.
 
Jeg synes det ville være veldig rimelig å fjerne "sort IPA" - som i beste fall må kunne kalles en halvdød stil - og erstatte den med "session IPA". Og når det gjelder "session IPA" er i alle fall ikke eksempeløl noe problem:).
 
Jeg synes det ville være veldig rimelig å fjerne "sort IPA" - som i beste fall må kunne kalles en halvdød stil - og erstatte den med "session IPA". Og når det gjelder "session IPA" er i alle fall ikke eksempeløl noe problem:).
Bortsett fra i markedsførings-sammenheng, hva er forskjellen på en Session IPA og en Am.Pale Ale?

Edit. Neste uke planlegger jeg å brygge en Session APA - Eller en Golden Ale da ;)
 
Bortsett fra i markedsførings-sammenheng, hva er forskjellen på en Session IPA og en Am.Pale Ale?

Edit. Neste uke planlegger jeg å brygge en Session APA - Eller en Golden Ale da ;)
Du har nok et godt poeng der:). Jeg sitter med en følelse av at det ikke er helt det samme, men jeg klarer ikke å se at det er så mye annet enn alkoholstyrken som skiller IPA og APA i definisjonene. Men en session-NEIPA vil falle utafor, sida definisjonen av APA har det samme kravet som IPA hadde tidligere om "svak til merkbar karamell". (Nå veit jeg ikke om den definisjonen skal revideres, så den blir lik IPA-definsjonen, som nå ikke lenger krever karamell, men bare sier at en IPA "kan ha karakter av karamell" . (Zainasheff sier i Brewing Classic Styles at APA varierer mye, og at det finnes varianter både med og uten krystallmaltsmak. Han presenterer derfor to versjoner.)

Hvis APA-definisjonen får denne endringa, blir vel forslaget mitt nokså meningsløst, ja:). Men "sort IPA" synes jeg uansett det vil være en god ide å fjerne. (Erstatning? Det er ei gruppe amerikanske øl som ikke er med; cream ale, blonde ale og amerikansk hveteøl. Det er synd, men det er kanskje vrient å skaffe eksempeløl der. Men den diskusjonen hører ikke hjemme i denne tråden! Kan tas her: https://forum.norbrygg.no/threads/revisjon-av-definisjoner.44962/)
 
Tilbake
Topp