SG høyere enn OG??

Hei

Jeg brygget i går en Engelsk Porter. Til denne brukte jeg ca. 8.2 kg malt. Jeg hadde regnet ut å få 1.070 OG med en Brewhouse Efficiency på 70%. Da jeg målte SG etter mesking, og kjølte prøven ned til 20 grader - viste den 1.090. Jeg målte av tøtale vørtermengde som var i kokekjelen, ikke under tapping. Dette burde da ha gitt meg 1.100 OG etter koking. Men av en grunn jeg ikke kan forklare var OG etter koking 1.070 - som var det jeg opprinnelig siktet på.

Hva har jeg gjort galt under målingene?? Hvordan kan jeg ha fått 1.090 før koking, men 1.070 etter? Jeg har ikke tynnet ut væsken eller gjort noe med den. Det var heller ingen luftbobler festet til måleren da jeg tok avlesning, som kan ha løftet den høyere opp.

Noen som har erfart dette og som kan svare?
 
Ser to muligheter her.

1: Du leste feil ved første avlesning

2: Du har for lite vørter i prøverøret ditt, og vekta bunner...
 
Ja, men jeg leste ikke feil. Jeg sjekket og dobbeltsjekket. Målesylinderen var nesten full, og hydrometeret traff ikke bunnen. Derfor er jeg usikker; hvilke andre muligheter finnes?

Kan jo være at avlesningen etter koking var feil...
 
Pelle Bibow skrev:
Ja, men jeg leste ikke feil. Jeg sjekket og dobbeltsjekket. Målesylinderen var nesten full, og hydrometeret traff ikke bunnen. Derfor er jeg usikker; hvilke andre muligheter finnes?

Kan jo være at avlesningen etter koking var feil...
Har du ikke tilført veske må det være avlesningsfeil.
Blir jo som å måle snødybde etter en dag med 30 pluss, lite trolig at det er mere snø på kvelden. :jaha:
 
Mange gode forslag her. Tror jeg må gå med på en mulig feilavlesning. Men hvilke av avlesningene som ble feil vet jeg ikke... Har aldri hatt så kraftig gjæring som i dag; det spruter ut av gjærlåsen, og fant 0.5 liter med vørter på gulvet i dag. Kan dette tyde på høy OG? Det er masse plass i gjæringsbøtta, så den er ikke overfylt :)
 
Jeg har også opplevd dette flere ganger tidligere. Var det mye humlegugg i prøven du tok? Jeg har en følelse av at humlen av og til kan spille oss et puss ved måling av SG.
 
Det kan jeg ikke huske så godt, men jeg tappet fra bunnen av kokekjelen, og etter kjøling var det den første "skvetten" jeg tappet ut jeg sjekket for OG. Betyr det at humlen gjør at den viser lavere eller høyere? Så som sagt ikke om det var mye eller lite humle...
 
Hvis du målte før kok så er det godt mulig første og andre avrenning ikke har blandet seg skikkelig
 
Tilbake
Topp