SG lesning på ekstrakt sett

Hei. Jeg har en 23l batch med mangrove jacks golden lager som jeg glemte å ta OG av helt i starten. Den er på 9 dagen i dag så jeg testet med hydrometer og den viste 1.010. Jeg har ellers gjort alt etter oppskriften og tørrhumlen har ligget i 3 dager hittil. Gjærlåsen har sjeldent noe aktivitet i seg. Er så vidt det plopper hvert 15m ca. Bør jeg la det stå noen dager til før jeg setter det på fat?
 
Jeg ville gitt den 14 dager. Gjæren skal gjerne jobbe og pusle litt, rydde opp litt usmak og slikt før den legger seg til ro. Jeg flasker aldri på mindre enn 14 dager. Men er SG stabilt skjer det ikke noe galt - annet enn at smaken eventuelt ikke er optimal.

Jeg vet at andre flasker så fort SG er stabilt, men jeg lager godt øl.[emoji41]

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
 
Jeg ville gitt den 14 dager. Gjæren skal gjerne jobbe og pusle litt, rydde opp litt usmak og slikt før den legger seg til ro. Jeg flasker aldri på mindre enn 14 dager. Men er SG stabilt skjer det ikke noe galt - annet enn at smaken eventuelt ikke er optimal.

Jeg vet at andre flasker så fort SG er stabilt, men jeg lager godt øl.[emoji41]

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
Jeg liker det du sier nå. Er det jeg ønsker å få til også selv om jeg er helt ny i gamet her. Synd jeg ikke fikk målt OG på det, da kunne jeg fått målt alkoholen, men får bare satse på at det er som det skal være. Til info så brukte jeg ikke brew enchanceren til mangrove. Det ble brewenchancer fra europris. Var det jeg fikk gjort da jeg glemte å kjøpe det med ved kjøp av settet og ingen lokale butikker som hadde det jeg skulle hatt
 
Ser det settet leveres med M54 Californian Lager gjær som MJ hevder er en lagergjær som skal kunne gjære i romtemp...

Kikker en litt nærmere etter hos MJ så finner en følgende:


YEAST CLASSIFICATION: Saccharomyces cerevisiae
RECOMMENDED TEMPERATURE RANGE: 18 - 20°C (64 - 68°F)

Det klassiske med disse ekstraktsetta; De leveres med ale-gjær sjøl om de kalle seg Lagere..

En får ikke et lagerøl ut av dem, men en kan selvsagt få et godt drikkelig øl med slik gjær... og Ale-gjær har like godt av å få stå til gjæren har ryddet som Lager-gjær :)
 
Ser det settet leveres med M54 Californian Lager gjær som MJ hevder er en lagergjær som skal kunne gjære i romtemp...

Kikker en litt nærmere etter hos MJ så finner en følgende:


YEAST CLASSIFICATION: Saccharomyces cerevisiae
RECOMMENDED TEMPERATURE RANGE: 18 - 20°C (64 - 68°F)

Det klassiske med disse ekstraktsetta; De leveres med ale-gjær sjøl om de kalle seg Lagere..

En får ikke et lagerøl ut av dem, men en kan selvsagt få et godt drikkelig øl med slik gjær... og Ale-gjær har like godt av å få stå til gjæren har ryddet som Lager-gjær :)
Hmmm merker jeg blir litt oppgitt når en ikke kan stole på instruksjonene Jaja, da vet jeg at jeg bør gjære det litt kjøligere neste gang. Får håpe jeg hvert fall får de 4,4% som de hevder det blir da. I tillegg skal jeg karbonere med sukker så får satse på at jeg får en 0,3% ekstra og at jeg får en øl som ikke er altfor tam.
 
Instruksjonene er riktig. Det er bare gjæren som er feil. Noen gjær er designet for å gjære på 10ish grader. De kalles for lager-gjær eller gjær for undergjæring. Dvs, de skal gjære under overflaten. På bunnen. De gir generelt øl med mindre estere. Dvs ølene blir litt mer crispy. Lagergjær gjærer jeg minst 2 uker på på grader og minst 1 uke på 18 grader.

Den andre typen er ale-gjær. Den gjærer varmt, 18-21 grader. Det kalles også overgjæreret fordi gjæren jobber på overflaten. Det gir mer estere og en bløtere og litt fruktig smak. Ale gjærer jeg minst 2 uker.

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
 
Instruksjonene er riktig. Det er bare gjæren som er feil. Noen gjær er designet for å gjære på 10ish grader. De kalles for lager-gjær eller gjær for undergjæring. Dvs, de skal gjære under overflaten. På bunnen. De gir generelt øl med mindre estere. Dvs ølene blir litt mer crispy. Lagergjær gjærer jeg minst 2 uker på på grader og minst 1 uke på 18 grader.

Den andre typen er ale-gjær. Den gjærer varmt, 18-21 grader. Det kalles også overgjæreret fordi gjæren jobber på overflaten. Det gir mer estere og en bløtere og litt fruktig smak. Ale gjærer jeg minst 2 uker.

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
Ja riktig. Så jeg kan ta u utgangspunkt at all gjær over 18 grader er ale gjær? Det andre er lager gjær?
 
Til neste batch kan du gå til f.eks. Brygg Selv (kommer an på hvor du bor). Der kjøper du flytende malteksteakt, f.eks. denne Golden Light Maltekstrakt 1,5kg 10 EBC 1,5kg - BryggSelv samt litt spesialmalt for smakstilsetning, samt gjær og humle.

Det er mange dyktige hos BryggSelv som kan hjelpe deg med oppskrift. Og også mange her på forumet. Bare si hva du vil brygge neste gang. Uten kjølemulighet eller kald kjeller, bør det bli en ale.

En slik prosess blir første skritt mot all grain. Ekstrakter er ferdig mesket basismalt, men du mesker inn smaksmaltet.

De fleste her begynte med eksteaktsett som du. Det jeg skisserer over er en fin videreføring og "neste skritt".



Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
 
Til neste batch kan du gå til f.eks. Brygg Selv (kommer an på hvor du bor). Der kjøper du flytende malteksteakt, f.eks. denne Golden Light Maltekstrakt 1,5kg 10 EBC 1,5kg - BryggSelv samt litt spesialmalt for smakstilsetning, samt gjær og humle.

Det er mange dyktige hos BryggSelv som kan hjelpe deg med oppskrift. Og også mange her på forumet. Bare si hva du vil brygge neste gang. Uten kjølemulighet eller kald kjeller, bør det bli en ale.

En slik prosess blir første skritt mot all grain. Ekstrakter er ferdig mesket basismalt, men du mesker inn smaksmaltet.

De fleste her begynte med eksteaktsett som du. Det jeg skisserer over er en fin videreføring og "neste skritt".



Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
Skjønner skjønner. Kald kjeller har jeg jo, hadde jeg vist dette så ville jeg heller gjæret det der Men skal skaffe meg brewjacket så jeg har litt mer kontroll på temperaturene
 
Skjønner skjønner. Kald kjeller har jeg jo, hadde jeg vist dette så ville jeg heller gjæret det der Men skal skaffe meg brewjacket så jeg har litt mer kontroll på temperaturene
Kjelleren bør holde 10-12 grader. Fra gammelt av var lager-gjæring bare noe mN kunne gjøre vinterstid. Om sommeren ble kjellerene for varme.

Oktoberfest i München er resultat av det. Man brygget opp for sommerdagene inn til mars. I oktober måtte man tømme lageret for nytt øl. Man holdt rett og slett et lagertømme-salg. Derfor er øltyper Märzen og Oktoberfest det samme ølet. En fyldig lager.

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
 
Skjønner skjønner. Kald kjeller har jeg jo, hadde jeg vist dette så ville jeg heller gjæret det der Men skal skaffe meg brewjacket så jeg har litt mer kontroll på temperaturene
Men du må altså ha en gjær som er tilpasset kaldt gjæring. En ale gjær vil gjære svært dårlig hvis det blir for kaldt.

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
 
Instruksjonene er riktig. Det er bare gjæren som er feil. Noen gjær er designet for å gjære på 10ish grader. De kalles for lager-gjær eller gjær for undergjæring. Dvs, de skal gjære under overflaten. På bunnen. De gir generelt øl med mindre estere. Dvs ølene blir litt mer crispy. Lagergjær gjærer jeg minst 2 uker på på grader og minst 1 uke på 18 grader.

Den andre typen er ale-gjær. Den gjærer varmt, 18-21 grader. Det kalles også overgjæreret fordi gjæren jobber på overflaten. Det gir mer estere og en bløtere og litt fruktig smak. Ale gjærer jeg minst 2 uker.

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
Bare for å rydde opp i vranglære: All gjær er i hele væska. Lagergjær og alegjær jobber (godt) ved ulike temperaturer, ikke på ulike steder.
 
Bare for å rydde opp i vranglære: All gjær er i hele væska. Lagergjær og alegjær jobber (godt) ved ulike temperaturer, ikke på ulike steder.
Ja. Det er riktig. Prøvde bare en liten forenkling på over- vs undergjæret. Og gi noen knagger å henge ting på.

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
 
Tilbake
Topp