SG og bunnslam

Har veldig lavtsittende tappekran på dunken min så når jeg skal ta ut for å måle gravity blir det veldig grumsete. Påvirker dette SG?

Er ikke så glad i uklart øl selv om jeg vet mange mener det er sånn det skal være.. Om jeg stikker om med hevert slik at jeg unngår så og si alt av gjærrester, vil dette påvirke karbonering?

Edit: Nei, det skal ikke ha noe å si.

Det du kan gjøre hvis det plager deg, er å tappe ut til det ikke lenger er grumsete. Truben er jo ikke noe vits å ta vare på uansett.
Bare tapp ut til du ser at det er øl som kommer ut.
Det som kommer ut da, vil være mer enn bra nok til å få en nøyaktig måling.

Hvis både gjær og trub ligger på bunnen, så er gjæringen ferdig og gjæren har flokkulert (med mindre vi snakker om en lager), så du trenger ikke å bekymre deg for at gjæren ikke skal få gjøre jobben sin.
Det vil heller ikke påvirke karbonering. Det vil være npk gjær suspendert i ølen til å kunne karbonere den.

Sist redigert:
Fint takk for svar. Lærte også et nytt ord, trub ☺
jeg skal straks flaske og har tidligere helt sukkerlake i nytt kar og stukket om. Med din metode, kan jeg da tappe ut det nederste slagget, ha i sukkerlake, røre forsiktig, la stå litt og så tappe direkte fra samme dunk?

Ja, men jeg vil ikke anbefale det. Av egen erfaring, så blir ikke sukkerlaken alltid jevnt fordelt når man gjør det på den måten.

Jeg har i hvert fall mye bedre erfaring med å helle sukkerlaken i et nytt kar og deretter overføre ølen oppå sukkerlaken.
Jeg legger hevertslangen langs buen av karet slik at det blir en konstant whirlpool-effekt. Dette gjør at du får en fin og uniform blanding av sukkerlaken, og du unngår også oksidering av ølen.

Tilbake
Topp