Sikringen går ved koking på BB60

Hei, vi holder nå på med jomfrubrygget vårt og ting har gått overaskende bra helt frem til kokingen.
I det øyeblikket det startet å koke gikk sikringen i hele leiligheten (både i vårt sikringsskap, og hovedsikringen). Vi snakket om at sikringen sikkert kom til å gå tidligere i dag, ettersom jeg har lest at det er vanlig hvis kjelen står på full effekt med høyeste mulige temperatur.
Problemet når er at for å få sikringen på igjen, så måtte vi ta ut kontakten til bryggekjelen, og så fort vi setter den inn går sikringen på nytt - også når bryteren på kjelen er skrudd av, temperaturen står på 30 grader (minimum) og effekten er skrudd helt ned. Noen som har vært borti noe lignende tidligere?

(REDIGERT) - det løste seg når vi prøvde å bruke skjøteledninger fra en annen kurs.

Vi har også akkurat hatt i bitter humle når sikringen gikk, og spørsmålet er nå, hvor lenge kan dette stå uten at det blir dårlig? Det koker ikke, men har ikke mistet så mye temperatur.
Takker for alle svar, spesielt de som kommer fort :p
 
Sist redigert:
Løste problemte med strømmen, men fikk fort et nytt problem!

Vi har jo hatt i bitterhumle i ca 30 min uten at det koker. Noen som har noe formening om hvordan vi skal gjøre resten av kokeprosessen nå? Skal vi forsatt koke en time, eller må vi redusere koketiden? Og når skal vi eventuelt tilsette aroma humlen s om skulle være i de siste 5 minuttene?
 
Jeg ville bare fulgt opprinnelig kokeskjema. Du skal jo ha avdampingen.
Tror ikke du vil merke så veldig mye forskjell ift bitterhumlen. Dette kommer til å bli knall :)
 
Muligens for sent nå? Uansett hva dere endte med å gjøre blir det nok godt øl hvis hygienen er på plass. Som førstebrygg blir det sjelden helt etter planen, men det er nesten merkelig hvor mye rart man gjøre uten at det ødelegger ølet.
Til spørsmålet så ville jeg kortet ned koketiden noe. Kanskje 45 min i tillegg til de 30 dere har hatt (aner ikke hva som er exact science rundt dette men tror det er innafor). Aromahumle som vanlig ja, basert på gjenværende koketid.
 
Takk for tips!
Fikk erfare hvor mye rart som kan gå galt ja! Blir nok en del nye koblinger og nye andre småting til neste gang.
Veldig spent på det ferdige resultatet!
 
Tilbake
Topp