Sikteglass/måte å måle volum på

Så da får du bekreftet at kjølt volum er 4% mindre enn kokende da eller er det varierende?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Det stemmer ganske godt det. Men kan virke som at det blir enda større rett før kok noen ganger. Har iallfall blitt forvirret.

Det stemmer ganske godt det. Men kan virke som at det blir enda større rett før kok noen ganger. Har iallfall blitt forvirret.
Dette blir ren spekulasjon, men kanskje utgassing før kok øker væskevolumet, ved at vørteren er full av små bobler? Volumet burde i såfall synke litt hvis du skrur av varmen.

Har tenkt at det kanskje kan være noe sånt ja. Men har egentlig bare ikke målt ved kok lengre og ikke tenkt mer på det.

Etterhvert så fikk jeg siktglasset mitt og det var glass det var det ja. Men ingen vinkel eller monterings detaljer så da blir det å prøve seg frem....

Dette blir ren spekulasjon, men kanskje utgassing før kok øker væskevolumet, ved at vørteren er full av små bobler? Volumet burde i såfall synke litt hvis du skrur av varmen.

Kan helt sikkert bekrefte at du ikke må måle noe som helst rett før kok. Volumet ekspanderer helt rart og refraktometer-prøver er helt ute. Det med refraktometerprøver har jeg visst en stund, men nå vil jeg si at jeg er helt sikker. De er way off. Altfor høye målinger selv etter tempererte prøver. Men hvis du kjøler ned først blir det mer riktig. Virker som at noe skjer under glasset.

Tilbake
Topp