Sil-kar til BB60 - noen som har prøvd?

Tviler på at du klarer 15 kg. Det meste jeg har brygget med i silkarret er 13,5 kg. Er rimelig fult da, husker jeg tenkte jeg kanskje kunne klart 14 kg, men ikke mer.. Si gjerne fra hvordan det går om du prøver med 15 kg :) Du må også huske på at kornet utvider seg og tar mer volum under meskingen.
 
Gikk greit med 14,8 kg i silkaret,men slet med stuck mash og dårlig sirkulasjon i begynnelsen. Startet med mindre meskevann enn det jeg pleier, mulig det laget noen problemer.
 
eg har to bb 60 med sirkulansjonspumper og har brukt kontinuerlig sirkulasjon, har også laget ein kobbercoil som eg henger på kanten av karet som eg har borret mange hull i for å få spre vesken over maltet under sirkulasjon. Dette har gitt god effekt. Kjøpte 1 stk silkar for å prøve dette. Eg fikk store problemer med stuck mash. fikk ingen sirkulasjon. Eg vet ikkje om dette karet egner seg for kontinuerlig sirkulasjon?

Ble bra øl, men var ikkje en vellykket bryggedag med mye stress som eg ikke har hatt uten karet. Et av problemene trur eg er at diameteren er for liten og hullene i bunn blir derfor ferre. Mulig er sirkulete for mykje?

Tips forslag?
 
Hei, vi skal gå fra BB30 og BB60 og så akkurat at det ikke følger med silkar til BB60. Vi er vanligvis 4-5 personer som brygger så da skal det vel gå greit å løfte opp silkaret til skylling. Vi har vanligvis brukt 4-5 timer på brygge med BB30 (manuell sirkulering). Er silkar noe man trenger til BB60?

Eller for eks. meskepose en løsning? Ser en person lenger opp i tråden her hadde dårlig erfaring med det. Vil det ikke bli dårligere sirkulasjon/utbytte med silkar vs. silbunn på BB60 ?
 
Hei. Jeg sverget til silkarret etter at jeg kjøpte det, har brukt det frem til i dag, men i dag brukte jeg det ikke. Tror nok mitt karr blir lagt på hyllen fra nå av, der er flere bakdeler enn fordeler med silkarr. Jeg har også før silkarret brygget med "meskepose", det blir heller ikke gjort flere ganger.
Bruker heller ikke sirkulasjonspumpe lengre, det enkle er ofte det beste;-)
 
Hei. Jeg sverget til silkarret etter at jeg kjøpte det, har brukt det frem til i dag, men i dag brukte jeg det ikke. Tror nok mitt karr blir lagt på hyllen fra nå av, der er flere bakdeler enn fordeler med silkarr. Jeg har også før silkarret brygget med "meskepose", det blir heller ikke gjort flere ganger.
Bruker heller ikke sirkulasjonspumpe lengre, det enkle er ofte det beste;-)

Jo enklere, jo bedre:). Sirkuleringspumpa hviler trygt i skuffen, og jeg har hevet ut silbunnen også - den passer jo ikke helt, heller (idiotisk greie:mad:) - og bruker en konkav falskbunn med diameter 30 cm.
 
Silbunnen satte jeg i dag en klyvd slange rundt på kanten, (etter tips her inne) da passet den perfekt og tettet helt :) Lekkasje av korn etc. rundt kanten på silbunnen var nok mye av årsaken til at jeg la min elsk til silkarret da jeg fikk dette. :)
 
Hei. Jeg sverget til silkarret etter at jeg kjøpte det, har brukt det frem til i dag, men i dag brukte jeg det ikke. Tror nok mitt karr blir lagt på hyllen fra nå av, der er flere bakdeler enn fordeler med silkarr. Jeg har også før silkarret brygget med "meskepose", det blir heller ikke gjort flere ganger.
Bruker heller ikke sirkulasjonspumpe lengre, det enkle er ofte det beste;-)

Takk for tips!

Så i tillegg til en BB60 burde man ha en kokekjele hvor man tapper over til ubder skyllinga? Hva bruker du nå?

I tillegg ser jeg det hadde vært greit med for eks Grainfather auto sparge (dvs 3 kjeler, en til vannkoking, en til mesking og en til koking)
 
Jeg tapper over i gjæringskarr under skylling, så heller jeg tilbake i BB60 for kok, etter rengjøring selvfølgelig. Tar en del lengre tid enn med brygging med silkarr, men bryggingen tar uansett (for min del) så lang tid at jeg må legge brygging til fridager, så da spiller ikke et par timer til eller fra noen rolle for meg. Skyllevannet varmer jeg i en 24 liters kjølebag med påmontert varmeelement og krane med hurtigkobling.
Jeg fikk i starten av min bryggekarriere litt dilla på å utbedre min brygging, så bestilte derfor ting og tang i hytt og pine. Resultatet og effektiviteten ble aldri bedre enn mine første brygg med bare bb60 i bruk. Det ekstra utstyret som nå er i bruk er: tilpasset liggeunderlag rundt bb60, isolasjon oppå lokk, og pumpe til sirkulering (whirlpool) under nedkjøling. :)
 
Jeg tapper over i gjæringskarr under skylling, så heller jeg tilbake i BB60 for kok, etter rengjøring selvfølgelig. Tar en del lengre tid enn med brygging med silkarr, men bryggingen tar uansett (for min del) så lang tid at jeg må legge brygging til fridager, så da spiller ikke et par timer til eller fra noen rolle for meg. Skyllevannet varmer jeg i en 24 liters kjølebag med påmontert varmeelement og krane med hurtigkobling.
Jeg fikk i starten av min bryggekarriere litt dilla på å utbedre min brygging, så bestilte derfor ting og tang i hytt og pine. Resultatet og effektiviteten ble aldri bedre enn mine første brygg med bare bb60 i bruk. Det ekstra utstyret som nå er i bruk er: tilpasset liggeunderlag rundt bb60, isolasjon oppå lokk, og pumpe til sirkulering (whirlpool) under nedkjøling. :)

Høres ut som vi har samme filosofi. Det tar ikke så lang tid å tømme kjelen for masken og skylle den så den er klar til å koke i. Og så bunnfeller grumset seg i gjæringskarene så lenge. (Jeg har to dedikerte kranløse europrisbøtter til det der. Maler malt i dem, også.) Men jeg har fundert på å bruke en stor meskepose, så jeg bare kan løfte ut masken og la den renne av seg.

Min variant av ekstrakar er en Caso induksjonsplate og en 36 liters kjele ved siden av til oppvarming av vann til stegmesking og skyllevann. (Kjører etter hvert bare batch sparging.) Isolasjon med liggeunderlag, og så har jeg min egen variant av Brew in a bag: Jeg trer en gammel sovepose utenpå BB'n i tillegg til liggeunderlaget. Jeg bruker ikke pumpe under nedkjøling, jeg bruker rørespaden (kontinuerlig røring, 20-25 minutter går greit - kan høre på en Vestkast underveis:).)

Falskbunnen min passer like fint i 36-literskjelen, som jeg har satt inn kran i. Jeg har planer om å kjøre raske småbatcher med no sparge i den.
 
Tilbake
Topp