Sil til stigerør for å holde ute tørrhumle

beefeater

Norbrygg-medlem
Hei!

Jeg har begynt å gjære i lett modifiserte 30-litersfat av bryggeritypen (de som brygging.no selger).
Har laget en anordning med 2" triclamplokk, cornelius gass og ølkoblinger og en justerbar sikkerhetsventil. Cornelius stigerør som er kappet litt kort slik at det blir igjen ca 2 liter.
Er strålende fornøyd med løsningen; får naturkig karbonert øl som aldri har vært eksponert for oksygen drikkeklart rett fra gjæringskaret. Trenger jeg å bruke karet på nytt før det er tomt er det bare å overføre til et CO2-purget fat med gasstrykk.
Nok skryt.
Problemet med dette oppsettet er tørrhumling. Har til nå kompensert med rikelige mengder whirlpoolhumle i min APA for å kunne hoppe over tørrhumling og det har gått greit.
Men nå har jeg lyst til å hive meg på NEIPA-kjøret og kommer ikke utenom tørrhumling.
Jeg blir nødt til å åpne karet og eksponere for oksygen når jeg tilsetter tørrhumlen. Det får stå sin prøve til jeg får laget et slags lukket system. Men jeg blir nødt til å ha et filter rundt stigerøret. Slike fins til Corneliusfat men de har for stor diameter til å få ned i åpningen på bryggerikaret. På grunn av en innvendig flens i hullet er det ikke større enn ca 42mm. Så jeg trenger (helst) en slags sylindrisk rustfri sil, diameter maks 40mm, som er tilstrekkelig finmasket til å holde ute humlerester men grov nok til å slippe igjennom øl.
Noen som har peiling på om noen selger noe slikt eller vet noen som kan lage?
 

Vedlegg

  • IMG_0993.jpg
    IMG_0993.jpg
    157,2 KB · Sett: 42
  • IMG_0994.jpg
    IMG_0994.jpg
    138,9 KB · Sett: 41
Tilbake
Topp