Single-Hop Pale Ale Trading

Aasberg

Norbrygg-medlem
Som fersk ølbrygger har jeg ikke så mye peiling på hvilke smaker og aromaer de ulike humletypene har. Det er jo ulike måter å teste ut dette, blant annet singlehop pale ale. Men det tar jo veldig lang tid å komme gjennom de mest populære humlesortene. Så min ide var at hvis flere kan brygge samme øl med ulike typer humle, for så å bytte etterpå, får man smakt mange typer humle på relativt kort tid, og til en billig penge.

Det jeg ser for meg er at de av dere som blir med på dette, brygger en enkel pale ale basert på ekstrakt for å få mest mulig lik øl, så humler alle med forskjellige typer humle. Tenker at 15 liters batcher passer best, da kan man benytte 100g humle å få bra humlepreg, uten at det blir så alt for dyrt. Alle brygger med samme OG og IBU, og forhåpentlig samme FG. Når ølet er flasket og ferdig karbonert, sendes en flaske til samtlige som er med, slik at alle får smakt alle sortene.

Noen som synes dette høres interessant ut og har lyst til å bli med på dette prosjektet?

Den metoden har jeg allerede prøvd, men den gir langt fra rett smak og aroma. Humlen må kokes i tillegg til tørrhumles.

Aromaen blir ganske identisk. Smaken blir også tilstede men i litt mindre grad. Men det gir et veldig godt bilde av de forskjellige humlene. Kokingen er først og fremst for bitterheten, som er ganske uinterressant

Aromaen blir ganske identisk. Smaken blir også tilstede men i litt mindre grad. Men det gir et veldig godt bilde av de forskjellige humlene. Kokingen er først og fremst for bitterheten, som er ganske uinterressant

Koking er ikke bare for bitterheten. Humletilsetninger fra 40-20 minutter gir også masse smak. Jeg vil tro dette vil være vel så relevant som tørrhumling om man skal teste forskjellige humletyper.

Hadde ikke det vært enklere å møttes et sted istedefor at alle skal sende i hytt og pine

Koking er ikke bare for bitterheten. Humletilsetninger fra 40-20 minutter gir også masse smak. Jeg vil tro dette vil være vel så relevant som tørrhumling om man skal teste forskjellige humletyper.
Fullstendig enig i at kokingen ikke bare er for bitterheten, det var heller ikke det jeg skrev.

Men hvis du er ute etter opplevelsen av en ny/ukjent humletype så er tørrhumling en ganske rask måte å sjekke dette på.
Jeg synes intiativet er veldig bra, men med 15-20 bryggere blir det veldig mange faktorer.

*Modningstid (Brygger alle samme dag?)
*FG (Helt klart ulik)
*Humlealder (smak, aroma, bitterhet endres etter alder på humla)
*Hvordan humla er oppbevart (påvirker også smak,aroma og alder.)
*Humleutnyttelse på hvert enkelt bryggeri (lang nedkjølingstid, whirlpool, trub?)

Om det er måter å løse dette på så ønsker jeg også å være med

Fullstendig enig i at kokingen ikke bare er for bitterheten, det var heller ikke det jeg skrev.

Men hvis du er ute etter opplevelsen av en ny/ukjent humletype så er tørrhumling en ganske rask måte å sjekke dette på.
Jeg synes intiativet er veldig bra, men med 15-20 bryggere blir det veldig mange faktorer.

*FG (Helt klart ulik)
*Humleutnyttelse på hvert enkelt bryggeri (lang nedkjølingstid, whirlpool, trub?)

Bidrar ikke tørrhumlingen i all hovedsak til aroma? Det vil sikkert fungere greit å gjøre det på den måten som beskrevet i artikkelen, men uten på noen som helst måte å påberope meg noen form for ekspertise på humle, så vil jeg tro at smaken man får fra humlen under sene tilsetninger i koken oppleves anderledes enn det du får av å tørrhumle en Budweiser. Når det er sagt har du sikkert rett i at det er en rask måte å få et visst innblikk i de ulike humlene.

At faktorene du nevner påvirker sluttresultatet er jeg enig i. Det er viktig at ølet er brygget noen lunde samtidig, og at man bruker ferske/gode råvarer. Det er sikkert fornuftig å kjøre samme humleskjema også med tanke på tidspunkter og IBU, men om FG osv. varierer litt tror jeg har mindre å si. Jeg har selv brygget noen single hop pale ales med vidt forskjellig humleskjema, blant annet en med Citra med tilsetninger på 60, 15, 0 og tørrhumle, og en med Nelson med tilsetning på 30, 25, 20, 15, 10, 5, 0 og tørrhumle. De er på ingen måte sammenlignbare, men jeg har likevel lært meg forskjellen på både Citra og Nelson, og det er vel nettopp det som er hensikten til trådstarter?

*FG (Helt klart ulik)

At alle brygger samme dag blir litt vanskelig, men kan jo være greit med en frist, og brygger vi 15 liter ekstrakt tar det ikke lang tid å brygge. Vi må selvfølgelig bruke samme gjær, tenkte us-05, og gjære på samme temp, f.eks 20 grader i 14 dager. Og med ekstrakt blir det vel minimalt med trub.
Når det gjeller humla, så tror jeg ikke det blir så stor forskjell på kvaliteten sålenge ingen bruker noe de har hatt åpnet i fryseren i flere måneder. Ser for meg å kjøpe en ny vakumpakket 100g pakke kun for dette formålet. Tror at utgangspunktet skal bli så likt som mulig med disse forutsetningene, iværtfall mye bedre enn å tørrhumle industripils.

Bidrar ikke tørrhumlingen i all hovedsak til aroma? Det vil sikkert fungere greit å gjøre det på den måten som beskrevet i artikkelen, men uten på noen som helst måte å påberope meg noen form for ekspertise på humle, så vil jeg tro at smaken man får fra humlen under sene tilsetninger i koken oppleves anderledes enn det du får av å tørrhumle en Budweiser. Når det er sagt har du sikkert rett i at det er en rask måte å få et visst innblikk i de ulike humlene.

At faktorene du nevner påvirker sluttresultatet er jeg enig i. Det er viktig at ølet er brygget noen lunde samtidig, og at man bruker ferske/gode råvarer. Det er sikkert fornuftig å kjøre samme humleskjema også med tanke på tidspunkter og IBU, men om FG osv. varierer litt tror jeg har mindre å si. Jeg har selv brygget noen single hop pale ales med vidt forskjellig humleskjema, blant annet en med Citra med tilsetninger på 60, 15, 0 og tørrhumle, og en med Nelson med tilsetning på 30, 25, 20, 15, 10, 5, 0 og tørrhumle. De er på ingen måte sammenlignbare, men jeg har likevel lært meg forskjellen på både Citra og Nelson, og det er vel nettopp det som er hensikten til trådstarter?
Korrekt. Men tenker selvfølgelig at alle tilsetter lik mengde på samme tidspunkt bortsett fra 60min humle, som må justeres etter alfasyre for å få samme IBU. Når det gjeller FG, så må dette informeres slik at de som smaker kan legge til grunn høy eller lav FG, men som tidligere nevnt tror heller ikke jeg at dette har så mye å si for humlesmak og aroma.

For å få det mest mulig identisk, kan man brygge 15L ekstrakt (uten tilsatt humle :), kjølt ned mesken (da dette fort kan ta litt tid), og deretter kokt 1 - 2L om gangen med kun en humletype. FG er identisk, og det er også alt det andre, og man får testet 6-7 humletyper.
Ser for meg gjæring på 1 1/2 liters plastflasker (PET). Ikke viktig med gjærlås så lenge CO2 slipper ut da det er overtrykk.
Har ingen tro på at 10 mann kan brygge 'likt', eller i nærheten av likt... Altfor mange variabler.
Jeg synes en samling med testing av hverandres øl høres veldig artig ut :) det blir jo som en privat 'Publikums Favoritt'.

Trenger ikke være så innmarri vitenskapelig, det viktigste er at alle brygger en ale/IPA med kun en humle
som man f.eks skriver om her
Det kunne blitt artig det

For å få det mest mulig identisk, kan man brygge 15L ekstrakt (uten tilsatt humle :), kjølt ned mesken (da dette fort kan ta litt tid), og deretter kokt 1 - 2L om gangen med kun en humletype. FG er identisk, og det er også alt det andre, og man får testet 6-7 humletyper.
Ser for meg gjæring på 1 1/2 liters plastflasker (PET). Ikke viktig med gjærlås så lenge CO2 slipper ut da det er overtrykk.
Har ingen tro på at 10 mann kan brygge 'likt', eller i nærheten av likt... Altfor mange variabler.
Jeg synes en samling med testing av hverandres øl høres veldig artig ut :) det blir jo som en privat 'Publikums Favoritt'.

Ser ikke det helt store problemet med at det ikke blir helt likt sålenge det er humlen som er i fokus og at man godt kan kjenne dens aroma og smak, det er hele poenget. Cascade vil smake Cascade uansett hvem som brygger. Og når maltbasen er veldig lett og humlen såpass i fokus, tror jeg de fleste vil lære av dette prosjektet.

Mitt poeng er at dersom det skal gjøres likt, er splitting i mindre brygg veien og gå. Dersom det ikke skal være så veldig vitenskapelig, er humle i en ellers smakløs øl (Bud Light) en strålende idé.
Dette som et supplement til en samling med deling av hjemmebrygget SMASH øl.

men det skal jo smake godt
Hvem gidder vel bytte tørrhumla Bud?
Dessuten er det ikke no gøy å brygge

Sent from my iPhone using Tapatalk

Joda, og jeg er ikke uenig i det, men jeg tror også du skjønner mitt poeng.
I neste uke skal jeg på usmak-kurs. Regner ikke med at det smaker godt, men tror den vitenskapelige kompetansen får seg et løft.
Motto for kvelden: man kan lære noe selv om det ikke smaker godt.

Imorgen skal jeg brygge Arrogant Bastard, men det blir vel litt for arrogant iforhold til å fremheve humla
Selv om det er Chinook ;-)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tilbake
Topp