Sinnataggen's IPA

UltimoHombre

Norbrygg-medlem
Har lyst til å brygge en IPA med Equinox, og fant denne oppskriften fra NM i hjemmebrygging 2016 som jeg synes så spennende ut:

Klasse
6B Amerikansk IPA
Brygget
16. januar 2016
Flasket
4. februar 2016
Alkoholstyrke
7,4%
Farve (EBC)
12
OG/FG
1,1 / 1,0
Bitterhet (IBU)
69,0 (N)
Karbonering
N
Filtrert
nei
Mengde vørter
22,0l
Mengde ferdig øl
14,0l
Gjærbare ingredienser
4 040 gram pilsner malt
1 155 gram pale malt
580 gram caramalt (31 EBC)


Humle og krydder
5 gram Simcoe (11,4 alfa) på 60 minutter

65 gram Simcoe (11,4 alfa) på flame out
65 gram Mosaic (12 alfa) på flame out
65 gram Galaxy (15 alfa) på flame out
65 gram Equinox (13,9 alfa) på flame out


Tørrhumle (på 14,4 grader) i 7 dager:

30 gram Simcoe
35 gram Mosaic
35 gram Galaxy
35 gram Equinox


Andre ingredienser
Whirlfloc: 0,5 tablett på 15 minutter
Gjærnæring: 1 kapsel WLN 3200 på 10 minutter


Vannjustering:
I mesken: 7,9 gram kalsiumklorid (flytende form 33 %), 5,3 gram kalsiumsulfat og 2 ml melkesyre

I skyllevann: 1,6 gram kalsiumklorid (flytende form 33 %) og 1,1 gram kalsiumsulfat

Meskeinformasjon
90 minutter på 66 grader. Utmesk i 10 minutter på 77 grader.

Gjærtype
WLP001

Gjærmengde
223 mrd celler

Informasjon om gjæring
Oksygenerte ølet i 50 sekunder med en flow på 1 liter per minutt.

Pitchet på ca. 15 grader. Lot stige til 17 grader. Økte tempearturen til 18 grader 24 timer etter pitch. Økte til 19 grader etter nye 24 timer og lot gjære ut. Reduserte temperaturen til 14,4 grader på dag 11/12 og tørrhumlet i totalt 7 dager før flasking.

Kommentarer
Volumene jeg har oppgitt er 22 liter etter kokeslutt. Før flasking, etter omstikking hadde jeg 14 liter med øl.


Tallene på OG/FG er åpenbart gale, det må være en formateringsfeil eller noe. Så lenge jeg har ABV og all annen info gir det seg vel litt selv (sånn cirka). Men er det noen som vet de riktige tallene? Bryggeren selv, Marius Kristiansen, kanskje?

Videre står det at eneste bitterhumle er 5(!) gram Simcoe, men det kan da vitterlig ikke gi en IBU på nesten 70. Regner med at jeg bare kan legge til humle til target IBU (mulig en 0 har forsvunnet ut).

Videre står det ingen koketid, men siden det er pilsnermalt blir det vel 90 minutter for å koke ut alle eventuelle uhumskheter?

Som dere skjønner har jeg egentlig svar på alle spørsmålene mine, men vil gjerne ha bekreftelse fra menigheten før jeg brygger :)

Oppskriften ligger for øvrig her: https://konkurranse.norbrygg.no/recipe/006750
 
Har lyst til å brygge en IPA med Equinox, og fant denne oppskriften fra NM i hjemmebrygging 2016 som jeg synes så spennende ut:

Klasse
6B Amerikansk IPA
Brygget
16. januar 2016
Flasket
4. februar 2016
Alkoholstyrke
7,4%
Farve (EBC)
12
OG/FG
1,1 / 1,0
Bitterhet (IBU)
69,0 (N)
Karbonering
N
Filtrert
nei
Mengde vørter
22,0l
Mengde ferdig øl
14,0l
Gjærbare ingredienser
4 040 gram pilsner malt
1 155 gram pale malt
580 gram caramalt (31 EBC)


Humle og krydder
5 gram Simcoe (11,4 alfa) på 60 minutter

65 gram Simcoe (11,4 alfa) på flame out
65 gram Mosaic (12 alfa) på flame out
65 gram Galaxy (15 alfa) på flame out
65 gram Equinox (13,9 alfa) på flame out


Tørrhumle (på 14,4 grader) i 7 dager:

30 gram Simcoe
35 gram Mosaic
35 gram Galaxy
35 gram Equinox


Andre ingredienser
Whirlfloc: 0,5 tablett på 15 minutter
Gjærnæring: 1 kapsel WLN 3200 på 10 minutter


Vannjustering:
I mesken: 7,9 gram kalsiumklorid (flytende form 33 %), 5,3 gram kalsiumsulfat og 2 ml melkesyre

I skyllevann: 1,6 gram kalsiumklorid (flytende form 33 %) og 1,1 gram kalsiumsulfat

Meskeinformasjon
90 minutter på 66 grader. Utmesk i 10 minutter på 77 grader.

Gjærtype
WLP001

Gjærmengde
223 mrd celler

Informasjon om gjæring
Oksygenerte ølet i 50 sekunder med en flow på 1 liter per minutt.

Pitchet på ca. 15 grader. Lot stige til 17 grader. Økte tempearturen til 18 grader 24 timer etter pitch. Økte til 19 grader etter nye 24 timer og lot gjære ut. Reduserte temperaturen til 14,4 grader på dag 11/12 og tørrhumlet i totalt 7 dager før flasking.

Kommentarer
Volumene jeg har oppgitt er 22 liter etter kokeslutt. Før flasking, etter omstikking hadde jeg 14 liter med øl.


Tallene på OG/FG er åpenbart gale, det må være en formateringsfeil eller noe. Så lenge jeg har ABV og all annen info gir det seg vel litt selv (sånn cirka). Men er det noen som vet de riktige tallene? Bryggeren selv, Marius Kristiansen, kanskje?

Videre står det at eneste bitterhumle er 5(!) gram Simcoe, men det kan da vitterlig ikke gi en IBU på nesten 70. Regner med at jeg bare kan legge til humle til target IBU (mulig en 0 har forsvunnet ut).

Videre står det ingen koketid, men siden det er pilsnermalt blir det vel 90 minutter for å koke ut alle eventuelle uhumskheter?

Som dere skjønner har jeg egentlig svar på alle spørsmålene mine, men vil gjerne ha bekreftelse fra menigheten før jeg brygger :)

Oppskriften ligger for øvrig her: https://konkurranse.norbrygg.no/recipe/006750
Det er 260g humle ved flaneout da, så der er nok IBUene.
 
Ja. Så lenge vørteren er over 79 grader eller deromkring så blir alfasyrene isomerisert.

Spørsmålet blir hvor lang tid du bruker på å kjøle ned til den temperaturen ifht oppskriften du følger.
 
Ok, så litt vanskelig å beregne IBU her altså. Det spørs på hvor hurtig nedkjølingen går.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ja men det er det uansett. Kjør på.

Takk for hjelpen, da gjør jeg det! Bra jeg spurte, hadde jeg fulgt egen intuisjon kunne det fort blitt 140 i IBU :D

Men du er enig i 90 min kok og at OG og FG gir seg mer eller mindre selv hvis jeg får riktig ABV i BeerSmith?
 
FG-en og ABV hadde jeg ikke brydd meg så mye om, det blir det det blir på et brygg man lager første gangen med mindre du kjenner oppsettet ditt sånn at du kan styre det til riktig FG mtp mesking og gjæring.

Sikt deg inn på OG. Oppskriften sier jo 60 min men jeg ville kjørt på med 90 selv, det forandrer jo litt på farge og smak men..
 
Er det noen som kan forklare hvorfor oppskriften sier at man skal senke temperaturen til 14 grader etter 11-12 dager (fullt utgjæret I guess), og så tørrhumle på denne temperaturen? Hva bidrar det med i forhold til vanlig tørrhumling de siste fem dagene?
 
Tilbake
Topp