Sirkulasjon

hei jeg kjøpte grainfather en liten stund siden å har brygget 4 ganger på den til nå:) å er ganske fornøyd med utbyttet jeg får på rundt 80%pluss. men det jeg lurer på er hvor godt sirkulerer deres grainfather for når jeg brygger så flyter det over og ned i dreneringsrøret i midten konstant:( hva gjør dere andre for å sørge for godt sirkulasjon?

Jeg har ett brygg på min, så er ingen ekspert. I følge videoene til grainfather er det helt normalt at det renner ned i midten. Dette skjedde også hos meg. Til å begynne med rant det mye ned i midten, men etterhver mindre. Jeg fikk et øl som var en god del sterkere enn forventet, så jeg vil tro utbyttet var ganske bra. Jeg presset ikke topp risten lengre ned en at det så vidt begynte å komme litt veske gjennom.

det du sier stemmer veldig mye med den følelsen jeg også fikk og utbytte er det ihvertfall veldig lite å si på:) for jeg pleier å ende opp med rundt 30liter før kok å det er veldig bra:)

Jeg brygget mit første brygg på min Grainfather i går, brygget en Belgisk Wit sett fra Bryggselv.

Ble forundret over at det ikke rant over i midten, gjennomstrømningen var helt super.
Brukte lang tid på og røre malten inn i små mengder, brukte et halvliter glass og rørte og strødde malten forsiktig hele tiden.
La også sil forsiktig ned til jeg så vit fikk litt vørt igjennom den.
Ser ut som det funger fint.

Jeg også har bra gjennomstrømning, riktignok kun 3 brygg på den i beltet, men fortsatt til gode at det renner over i midten, tiltross for at jeg kjører pumpa på nesten full guffe.

Jeg struper aldri pumpa under bryggingen. Har nå to GF brygg på samvittigheten og på andre brygget mitt synes jeg det rant mer over i midten enn første til tross for mindre malt. Men også her ble OG høyere enn den skulle i følge oppskriften.

OG for meg har alltid blitt for høy også, på siste batch prøvde jeg derfor å skylle med en liter ekstra, da ble den litt for lav, så med en halvliter på neste brygg tenker jeg det blir spot on :)

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

OG for meg har alltid blitt for høy også, på siste batch prøvde jeg derfor å skylle med en liter ekstra, da ble den litt for lav, så med en halvliter på neste brygg tenker jeg det blir spot on :)

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Hei
Bruker du GF Appen til å beregne mengdene med vann ?

Vi bruker GF appen, og kommer alltid (3 brygg) ut med for lav OG. Har sjekket litt, og kommet fram til at merkingen i tønnen er noe unøyaktig, 10liter er ca 10,2 liter. Men at 0,2 liter ekstra per 10 liter skal ha noe å si, tviler jeg på. Jeg har også lagt merke til at overflow pipen vår tar unna mye vann, så kanskje vi skal prøve å strupe den ned med ventilen neste gang.

Jeg bruker GF appen til å regne ut ja, men som Torgeirh her sier så mistenker jeg at merkingen som er etset inn i GF ikke stemmer, for på 22 liter vann, så var det 3 liter differanse på hva litersmålet mitt sa jeg hadde fylt opp, og hva som det stod på siden til GF at jeg hadde fylt i.

Jeg tok å testet å bruke GF sine merkinger denne gang, og i tilegg valgte 24 liter som batch size på kalukaltoren, og det endte med for lav OG på ca 5 poeng.. Første gangen jeg ikke har gått over på OG.

Dere bør veie vannet og sjekke volumene. Jeg har et litersmål fra bryggselv som viser noen dl feil på tre liter. Og husk ekspansjonskoefisienten på 4% mellom koketemp og pitchetemp.

Jeg har også fått for lav OG ved bruk av Appen. jeg har ikke testet men trur også at merkingen er litt feil.
Skal teste det med et liter mål og en eksakt vekt med liter mål innebygd.

Tilbake
Topp