sirkulerende mesking

hei

Har sett at det er mange som sirkulerer vann mens de mesker prøvde dette selv men resultatet ble en pumpe stappfull av det litt finere kornet som sniker seg igjennom bunnen min.
Noen som har noen gode tips om hvordan jeg kan unngå dette?
 
Novax
Dette er en pumpe med 0,5 hp motor med føgende pumpedata: Maks flow: 25 liter pr min. ved 2,5 bar Pumphuset er av rustfritt stål, maks temperatur ca 90 grC Pumpen leveres med slangestusser i rustfritt stål, 20 mmØ Pumpen er selvsugende og kan kjøres i begge retninger
 
Det bør være en impellerpumpe, som dessverre ikke er selvsugende. En impellerpumpe 'har plass' til noe smårusk i væsken som pumpes. En selvsugende pumpe har gjerne ikke det...
 
Tipper du har for høy flow. 25 lpm er i overkant... prøv å strup utløpet

Den pumpen er ypperlig til wirlpool, men kanskje litt for kraftig til å sirkulere mesk
 
Pumpa er sjølvsugande ja. Det er ikkje ei vanleg sentrifugalpumpe. Den kan pumpe begge vegar ved å snu dreieretningen med brytaren på baksida.
Eg brukar den til fatvasking, og trur ikkje eg ville brukt den til mesking. Den har veldig fine pasningar i pumpehuset, er ikkje magnetkobla, og makstemperaturen er noko usikkert.
I tilleg lagar den kansje litt høgt trykk til å strupe flowen med kuleventil, ein bør gjerne bruke ein bypass mellom inn og ut i tilleg?

Ellers er pumpa av veldig god kvalitet for prisen, skikkeleg industrimotor. Men den bråkar noko vanvittig.
 
Novax-pumpa vert seld hos mange av våre brygge-leverandørar, men med svært sprikande data. Ola på Petit har tydelegvis gjort forsøk med kva den er god for på temperatur, og han set grensa til 50 gr.. Tenker han er inne på det rette. At ein kan seia at den er "brukande" når den begynner å bråke, er eg ikkje med på. Det skuldast truleg at hjulet gnissa mot pumpehuset, og det går ikkje i lengda. Har ein då undersøkt kva belastning motoren har ? Ein asynkronmotor som har starta kan dra opp mot det doble av nominell last, men den går snart for varm. Eg prøvde pumpa på varm vørter frå kokekjelen (skulle driva vørteren gjennom trange motstrømskjølarar) men pumpa starta ikkje i det heile - berre typisk knurring. Så tilbyd dei viton-pakning for liksom å klara høg temp. Begrensninga ligg ein annan stad. Pumpa er sikkert kjekk til sitt bruk, men lydvarslinga må ein respektera !
 
Hallvardh skrev:
:'( får se om jeg gjør noe med det da. kjedelig å finne ut sånt i ettertid. men takk for svar

Katla har super pumpe til dette. Bryggmaker.no. Kraftig og veldig stillegående :)
 
pumpen har funket fint til alt annet flytter 120 l vørter her og der fort å gale, men hadde en drøm om å få til en sirkulerende mesking også men får prøve meg litt til med noen andre bunner eller kanskje dobbel silbunn og strupe litt på flowen. mulig det ordner seg. men ja den bråker noe %¤#¤% så greit at jeg er i garasjen ;D
tusen takk for svar
 
Hallvardh skrev:
pumpen har funket fint til alt annet flytter 120 l vørter her og der fort å gale, men hadde en drøm om å få til en sirkulerende mesking også men får prøve meg litt til med noen andre bunner eller kanskje dobbel silbunn og strupe litt på flowen. mulig det ordner seg. men ja den bråker noe %¤#¤% så greit at jeg er i garasjen ;D
tusen takk for svar

Dere for gi en lyd når dere skal brygge hadde vært kjekt å sett hvordan dere gjør det :)
 
jau sender deg en PM kanskje vi tar en øl eller 2 tar litt tid med så store mengder... men ikke så mange det har jeg brendt meg på før. bokstavilg talt :D
 
Tilbake
Topp