Sirkulering under skylling

Hei! Har brygget ganske mange ganger, men har stort sett gjort alt manuelt. Har prøvd pumpa før men synes det er så mye styr.
Har endra litt på oppsettet og har tenkt å koble opp pumpa til neste brygg.
Planlegger å kjøre pumpa når jeg skal opp fra mesketemperatur til mash out. Den biten er grei.
Så til skylling har jeg tenkt å sirkulere f.eks to liter for hver liter skyllevann jeg tilsetter samtidig som jeg tapper av til kok. Har det noe for seg? Usikker på om det er noe særlig å hente.
Brygger på bb30 med silbunn.
 
Skjønte ikke helt hva du mente her.
Jeg batchsparger, og da sirkulerer jeg "en stund" mens first wort varmes opp.
Når skyllevannet er klart og fint legger jeg det på toppen av vørten i kjelen.

Sent fra min C6603 via Tapatalk
 
Ja, var litt dårlig forklart :) Da gjør jeg som planlagt.
Jeg tror ikke det er noen god ide å sirkulere vørteren mens du skyller.
For å få best mulig utbytte så bør du prøve å tappe av vørter med mest mulig sukker og skylle med vann.
Til mindre sukker som er igjen i maltet når du er ferdig, til bedre effektivitet.
 
Tanken er jo at det blir flere liter å skylle med i forhold til å bare sende vannet igjennom.
Er nok bare mye ekstra styr for lite effekt.
Skal ha 32 liter til kok, neste gang skal jeg skylle og tappe av 25 liter som vanlig, så skal jeg ta SG og sirkulere på de siste 7 liter å se om SG stiger eller er stabil.
Ser jo poenget ditt i at hvis jeg skyller som vanlig med bare rent vann og det fortsatt er sukker igjen i malten er det skylleprosessen min som er for dårlig.
 
Joda, men tanken er at sukkeret som allerede er vaska ut fortsatt er igjen i vannet og at det tar med seg enda mer på tur nr to igjennom. Tenker uansett å kjøre gjennom rent vann til sist.
 
Interessesang tanke, men vet ikke om man får ut mer sukker med å bruke sukkervann til å skylle med. Bruk i hvert fall god tid på å skylle med rent vann.
 
Tilbake
Topp