Sistelitenspørsmål mens jeg brygger: Tilsetting av vann fra springen?

I min porteroppskrift står det at jeg skal tilsette vann (uten å koke det e.l. - antar rett fra springen) for å nå en spesiell mengde gjæringsklar vørt. Dvs om jeg etter nedkjøling har 19 liter og måler var 22 skal jeg tilsette 3 liter vann til gjæringskaret.

Mtp alt jeg gjør for å holde det sterilt fram til nå virker det å tappe vann rett fra springen som en noe udde ting å gjøre.

Er det så rent vann i vanlig springvann at dette blir "bra", eller bør jeg avstå fra å tilsette vann?

Håper på rent svar, vannet skal evt i om 15 min...

:)

Mvh

Sven R

Kjør på, det går fint:) rehydrer alltid tørrgjær med springvann:) sjekk forøvrig at OG er korrekt før du vanner ut brygget. Bitterheten på brygget vil også påvirkes om man tilsetter vann (dersom du har humlet selv vel og merke)

Det kan virke som om den oppskriften er tilpasset utstyr som ikke klarer full vørtermengde. Normalt ønsker du å koke hele vørteren, selv om vannet som regel er rent nok til at det ikke er noen større fare for infeksjon. Som Aleks sier, er det bedre å sjekke OG enn volum. Du kan tynne ut om vørteren blir for sterk.

Dette var min første oppskrift og OG stod dessverre ikke med (vanlig BIAB men oppskrift skrevet som "nybegynneroppskrift" fra butikk - mye verre å lese enn vanlige merket jeg...). Kom på at jeg ikke visste mål OG for vørter idet jeg skulle pitche og begynte da tenke på att dette med å "vanne ut" hørtes litt rart ut.

Men: Lært mye av første koket! All planlegging har også lønt seg :) Neste kok blir uansett betraktelig mer strømlinjeformet.

Tusen takk for hjelp! Forumet er gull å ha!

Tilbake
Topp