Sitter du inne med, eller vet om noen, som kan mye om Norsk øl-bryggekultur ?

Von Himo

Norbrygg-medlem
Hei.

Jeg har brygget øl i endel år nå, og er interessert i å vite mye mere om Norsk bryggekultur. Mye av det jeg har lært er kommet fra andre steder i verdenen. Som mikrobryggebransjen i USA, Tjekkisk og Tysk ølkultur, samt Engelske tradisjoner.

Nå er jeg og en kompis interessert i å få vite mest mulig om Norske øltradisjoner.
Vi ser på dette som et prosjekt. Vi har lyst å samle inn informasjon om lokale bryggemetoder, lokale råvarer som er blitt brukt gjennom årene, osv.
Vi skal også prøve å sette av tid våren/sommeren/høsten 2012, for å reise litt rundt på gårder i Norge, for å se og lære.
Derfor er det fint med tips om personer/gårder som driver med brygging av øl i henhold til lokale tradisjoner i sitt område. Alt av informasjon om Norske bryggetradisjoner er relevant.

Så vet du mye, eller vet om noen som kan mye, om Norsk øl-bryggekultur, ta kontakt.

Mvh
Tom Alfred Øimo
Mobil 41314413
E-post tom.alfred.oimo@hotmail.com

Det er mogleg du alt kjenner til det - men det er skrive  om tradisjonsbryggjing i Norge.   

Eg kom over ei bok om emnet  for ei tid tilbake av  Odd Nordland.  Utgjeven i 1969:
"Brewing and beer traditions in Norway: the social anthropological background of the brewing industry"

Boka fortel mykje om likhetar og forskjellar mellom bryggjetradisjonane rundtomkring i landet og er relativt detaljert på utstyr, metodar m.m.  Eg har forsøkt å finna ut om ho fins på norsk - men finn ho ikkje på norsk på bibsys.no iallefall.

Boka fins nok på Bibliotek? Kanskje i Antikvariat?  (Eg fann boka på fretex her i Bergen)

Dette er vel en doktorgradsoppgave fra Universitetet i Oslo? Finnes ikke på norsk.

Vet at Roger Løe har skrevet om bryggetradisjoner i Trøndelag.

Den er i alle fall i mange av universitetsbibliotekene, pluss litt til.

http://ask.bibsys.no/ask/action/show?pid=811068773&kid=biblio

Peter T skrev:
Den er i alle fall i mange av universitetsbibliotekene, pluss litt til.

http://ask.bibsys.no/ask/action/show?pid=811068773&kid=biblio
Denne virket jo morsom:
Tittel: En liden Artig Konst Bog : Hvor udi Indholdis, I. Om adskillige Confect, Electuariiseller Latverge, Item adskillige Conserver, Syruper, Sucker Rosat, Saft, oc andet med Sucker eller Honning oc Vrter at berede, sampt hvorledis mand alle slags Fruct, Speceri oc Krydderi herligen uden stor Bekostning kand indsylte ; II. Om adskillige slags god Aedicke at berede oc forvare, oc om den forderffvis, igien at reparere ; III. Om adskillige slags Øll at brygge oc handle, at det vorder meget lifligt oc got at dricke, Item hvorledis mand det fra ald ond tilfald kand forvare, at det ikke bekommer nogen affsmag
Dokumentet er del av serien Oeconomia Nova Paa Danske : Med andre hosføyede Tractater / [udgivet af J. Holst]
Bind nr: [6/7]
Forfatter:

Årstall: 1649
Trykt: Prentet i Kiøbenhaffn : Paa Jørgen Holsts Bekostning
Sidetall: 1 bl., 54, [2] s.

Tror at ingen av de som har svart deg har nevnt: Norsk Heimebrygg - ølet som Gud elskar. Forfattar Norvald Tveit, Det Norske Samlaget.
jeg var i en 50 års-dag sammen med forfatteren, og jeg brukte sjølsagt anledningen til å snakke om heimebrygging. Boka hadde blitt til ved en forespørsel fra forlaget, om å skrive en bok som både var underholdende, og samtidig instruktiv i prosessen. Han oppfyller best det første kravet !

Jeg har sendt deg en mail. Mitt siste poeng i mailen jeg sendte kan sikkert med fordel postes her også.
Hvis man legger turen innom Stjørdal i jula og besøker de 3-4 største smakstreffene, så vil man få anledning til å smake over 100, kanskje over 200 ulike brygg i løpet av 2. og 3.  juledag  :)

Von Himo skrev:
Derfor er det fint med tips om personer/gårder som driver med brygging av øl i henhold til lokale tradisjoner i sitt område. Alt av informasjon om Norske bryggetradisjoner er relevant.

Så vet du mye, eller vet om noen som kan mye, om Norsk øl-bryggekultur, ta kontakt.
Jeg hadde en lærer (nå pensjonert) på yrkesskolen som har holdt på en drøy mannsalder med brygging av "konnjøl" på gamlemåten. Han kunne nok fortelle mye om tradisjonell brygging i Nordfjord. Sist jeg snakket med ham, fortalte han at han hadde laget 270 liter til sin 75-årsfeiring... Om du vil, kan jeg høre om han er interessert i å bidra til prosjektet.

Tilbake
Topp