Sjokolademalt i apa

Willy S

Norbrygg-medlem
Tenkte å brygge en single hop amarillo APA. Bruker pale, munich, cara, pilsner og hvetemalt. Tenkte å ha i litt sjokolademalt. Både for farge og smak. Hvilken type malt bør jeg redusere, eller skal jeg bare ha den i på toppen av blandingen? Noen synspunkter?

Hvorfor så mange typer malt i en pale ale? APA skal ha humle i førersetet, skal det ikke?

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Vil du ha mer smak og farge, prøv heller en litt mørkere cara fremfor sjokolade. Bruker selv en liten mengde caraaroma i min apa.

har brukt 50g pale chocolate på 23L i et par av mine apa. Syns det ga et lite interessant sting av sjokolade, men ville nok ikke brukt noe særlig mer

Hvis du vil brygge en Amerikansk Amber eller India Brown så kan du jo det

Sent from my iPhone using Tapatalk

Vil du ha mer smak og farge, prøv heller en litt mørkere cara fremfor sjokolade. Bruker selv en liten mengde caraaroma i min apa.
Fikk ett lite snev av "mye vil ha mer". Er veldig fornøyd med denne APAen og har fått tilbakemeldinger på at det er det beste ølet jeg brygger. Det er Amarilloen som gjør ølet. Kanskje lurt med en mørkere cara.

Ser over gamle notater nå og ser at min tidligere apa, som øvrig kom på en 2.plass i NM 2015 i kategorien lys ale.. :rolleyes:
Hadde 90% pilsner malt, 5% carahell og 5 % caraaroma. Farge og smaksmessig i grenseland apa/amber. Personlig er jeg glad i ales med noe mer sødme og munnfølelse en mye av det som er typeriktig for apa/ipa.

Tilbake
Topp