Skal brygge i dag, trenger svar før jeg starter!

Hei!
Jeg skal brygge en hveteale fra ekstrakt i dag, og sjekket nettop gjærbehovet i mr malty. I følge det programmet trenger jeg 13 gram gjær til mine 20 liter ale med en OG på ca 1050, men jeg har bare 11,5 gram. Gjæren er en tørr Fermentis  Safbrew WB-06. Det står kun utløpsdato på den, som er November 2013. I følge fermentis sin hjemmeside er produksjonsdatoen to år før utløpsdatoen, men der står det også at gjæren har "shelf life" på to år, uten å tape seg nevneverdig, men mr malty mener den gjæren har en viability på 70%.
Så spørsmålet er: skal jeg vente med å brygge, og kjøpe en pakke til med gjær, eller vil dette gå greit? :help:

Eg hadde brukt den. Pass på å løys den opp i lunka vatn før pitching så får du mest utav den. Det er viktigare å brygge enn å la være.

Jada, og en hveteøl med 06. Burde gå bra, litt under anbefalt, men hveteøl skal også hasmak av gjær.
Kjør på og god brygging :)

protto skrev:
Eg hadde brukt den. Pass på å løys den opp i lunka vatn før pitching så får du mest utav den. Det er viktigare å brygge enn å la være.

Som de sier her. Husk at vannet skal være kokt. Peis på. Litt underpitching er bare fint på et hveteøl om du vil ha litt estere og bananer

Tilbake
Topp