Skal brygge vår første pils

Grainnvargen

Norbrygg-medlem
Etter ca 10 brygg i laget, så skal vi forsøke oss på vår første pils.

Vørteren lages i en Speidel 50 liter. Vi har brukt å oppskalere litt slik at vi får ca 60 liter vørter av den. Etter planen skal den ha en OG 1.054 og havne ut på 1.014 når den er ferdig.

Har satt en starter av tre rør med WLP800 på fire liter med DME i to omganger. I forhold til MrMalty skal det være tilstrekkelig.

Men så har jeg et par spørsmål som jeg håper dere kan hjelpe meg med. Vi har en spiralkjøler så det er begrenset hvor langt ned vi kommer i temp. Skal vi da vente til vi kommer ned til ca 10 grader før gjæren tilsettes?

Vi har brukt en mørtelvisp til å få inn O2 med godt resultat på ale-typene vi har laget.. Har ikke O2 utstyr (enda), så skal jeg vente med å røre inn luft til temperaturen har kommet ned? Hvordan løses dette blant dere?
Ut i fra det jeg har lest så trengs det tre-fire uker med gjæring på fat før den har gått helt ut. I denne perioden, skal den være på 10-12 grader hele tiden?

fint om noen kan hjelpe til her.
 
Etter egen erfaring og lest litt, har du rett temp, nok gjær og nok o2 så kan du ha den på 8-11 grader. Har ikke o2 utstyr jeg heller og bruker malingsvips, treffer ikke alltid på gjæren så derfor tar jeg en diacetyl rest, siden jeg treffer på 1-2/3 punkter.
Har fått diacetyl i noen av mine lager øl, så med mindre du treffer på 3/3 så ville jeg tatt en diacetyl rest siden det ikke skader ☺️
 
Hvorfor kommer du ikke langt nok ned når du har kjøler?
At det tar noe mer tid å komme ned til 10C enn 20 er ikke det samme som at det er umulig?
Om pilsbrygging er det vel rett å si at stiller du ett spørsmål til to bryggere får du minst ti svar.
Men,
jeg hadde ventet til den var nede på 7-8C, tilsatt gjær og oksygenert. Fordi det er blitt min måte. Andre tilsetter gjæren i varmere vørter ( +/-15C?), oksygenerer og gir den noen timer før den kjøles ned til starttemperatur. Den måten å gjøre det på krever mindre gjærmengde. Og ytterligere andre gjør det på en måte som er mellom disse.
Jeg oksygenerer når jeg tilsetter gjæren og uten ren O2 hadde jeg kanskje ristet bøtta en gang til etter et par timer.
Faren for usmaker reduseres når første del av gjæringen gjøres ved lav temperatur. Bakdelen er at det kanskje kan gå et par døger før du ser at den har startet.
Bruker dere 10-12 grader hadde jeg ved ca 2/3 utgjæring (ved ca en uke?) hevet temperaturen til ca 15C og latt den stå på dette tre fire dager for så å ta den rolig ned igjen til 10-12C. Da er det gått gode to uker og så får den en god uke til før du evt kjøler ned mot null. Smak, mål og følg med på aktiviteten underveis hvis det er greit.
-Jeg har ikke fått tilbakemelding om usmak i pilsen. Men det kan jeg takke Gahr for som presiserte dette med å starte gjæringa lavt.
Bårdd har skrevet en god del om lagergjæring. Les hva han skriver.
 
Har brygget samme lager et par ganger nå og har ikke merket noe forskjell på smak om vi har tilsatt gjæren på 18/15 grader og kjølt ned til 9 eller tilsatt på 9 grader..Ble like god hver gang :)
Eneste forskjellen er vel at den stater å gjære raskere på høyere temp....
Har satt alle på samme gjærkaka..

Har du bra temp. kontroll så kan du kjøre full fart lager,,blir like god...
Eller så er vel 8-10 grader 4 uker"normalen"

https://forum.norbrygg.no/threads/hurtigbrygging-av-lager.21718/
 
Forvirret kommer med flere gode tips, som samsvarer med hvordan jeg brygger pils. Siden du har speidel, så kan du se på temperaturen du har på vannet før du starter oppvarming. Tar du deg god tid skal du kunne kjøle ned til denne tempen om du tar deg tid. Tiden det tar fra 100 til 20 er ca samme tid det tar å komme ned til 8 grander. Er bryggerommet varmt, ville jeg kjølt ned til 7 grader. Jeg lar vørteren stå rolig uten kjøleren i 30 min for å bunnfelle.

Siden du har gått for wlp800 regner jeg med at du er ute etter lite smak av gjæren. Ved å starte lavt bygger du opp under dette. Skal ikke si noe om hurtig-metoden, da jeg aldri har prøvd den.
 
Hei

Tilsette gjær ved 8 eller 10 grader. Begge deler går fint. Det er viktigere å tilsette gjær på 8 grader jo høyere OG. Kald tilsetning motvirker produksjon av høyere alkoholer. Men prøv å hold gjæringen relativt stabilt på 10 grader og husk at gjæringen når den er kraftig gjerne tilfører 2 grader temperaturstigning. Jeg setter derfor vinskapet på 8 når jeg tilsetter gjær, grader og da holder ølet 10 grader under gjæring. Varm tilsetning av lagergjær 15-18 grader bruker jeg ikke og dette anbefaler jeg ikke under noen omstendighet for wlp 800. Da heller 830 hvis man absolutt må tilsette varmt.

Jeg bruker ren O2 men har man ikke dette bør man i alle fall ikke tilsette i underkant av anbefalt gjærmengde.

WLP 800 er ikke en spesielt nøytral lagergjær den gir noe fruktighet, mer enn f.eks wlp 830.

Saaz er som skapt for wlp 800. Hvis du bruker litt cacl (ikke mer enn 5 gram) kan du godt legge IBU på 35-38 uten at ølet blir spesielt bittert.

I tillegg er det viktig å huske på følgende ved pilsnerbrygging: Pilsnermalt gir litt høy PH under meskingen litt surmalt eller melkesyre hjelper på dette. Vanlig byvann og 50-60 liter vørter vil ha godt av 500 gram surmalt, men det må du regne ut selv.

Jeg er tilhenger av proteinpause for pilsnermalt 30 min på 55 grader. Dette bryter ned tunge proteiner til noe lettere proteiner og gir bedre skum og skumstabilitet. Husk at pilsnermalt må koke i 90 minutter uten dette er sjansen stor for dms. Da får du et øl som kan lukte som hermetisert mais.

mvh

Bårdd
 
Bryggedagen gikk greit og vi fikk kjølt den ned til ca 11 grader med spiralkjøleren. Dekanterte starteren og tømte den oppi karet. I og med at jeg steppet opp starteren så tok jeg vare på første dekantering og lot den bunnfelle i kjøleskap. Det var litt gjær i bunn der også. Får håpe det blir nok gjær :) Nå får den kose seg i skapet. Har satt temp på 10 grader så får vi se. Det snakkes om en diacetylrest. Hvordan og når gjør jeg dette??
 
Tilbake
Topp