Skal flaske igjen på torsdag, stinker svovel av ølet?

Når gravity ikke endrer seg mer. Men det visste du sikkert fra før.
Hvor land oppryddingstid den bør ha etter slik "dobbelgjæring" vet ikke jeg.
 
Jo vet men håpte jeg slapp å bruke hevert og ta prøver så ofte.kan ikke fordra det, syns den er vond å vaske og er redd jeg ødelegger med så mye tukling nede i der :p
 
Bruker du bøtte til gjæringskar er det flere måter å ta denne prøven.
Jeg bruker bare en liten "starsanert" øse fra kjøkkenet. Vaskes enkelt i oppvaskemaskinen.
 
Jeg tapper rett og slett ut prøver til SG-FG testing fra gjæringskarets kran, - som jeg sprayer godt før og etter med Star-San. Tror ikke det kan komme til noe uhumskheter så lenge jeg tapper ut denne veien. Kanskje andre er uenige i at dette er lurt?
 
Jeg tapper rett og slett ut prøver til SG-FG testing fra gjæringskarets kran, - som jeg sprayer godt før og etter med Star-San. Tror ikke det kan komme til noe uhumskheter så lenge jeg tapper ut denne veien. Kanskje andre er uenige i at dette er lurt?
Er sånn jeg pleier å ta prøver men dette er en plast ballong uten kran..
 
Kommer ikke til med vanlig øse,men kanskje jeg kan lage noe lurt
I nødstilfelle har jeg brukt en kokt silikonslange, satt den ned i karet og sugd til den er passe full til en prøve, 100ml. Sålenge ingenting i slangen returnerer i karet ser jeg ikke noe problem med dette, men jeg kan jo ta feil :)
 
Det man evt kanskje kan gjøre (aldri prøvd) er å rugge litt på dunken slik at ølen frigir siste rest av CO2 for å drive noe av svovelen ut før man flasker.
 
Det man evt kanskje kan gjøre (aldri prøvd) er å rugge litt på dunken slik at ølen frigir siste rest av CO2 for å drive noe av svovelen ut før man flasker.

Etter jeg tilsatte honningen så rugget jeg forsiktig på dunken i håp om god fordeling. Rapport kommer når alt er ferdig;)
 
Etter jeg tilsatte honningen så rugget jeg forsiktig på dunken i håp om god fordeling. Rapport kommer når alt er ferdig;)
liten oppdatering, målt FG og den var på 1,01 nå, fra 1,02 etter tilsatt honning. Antar den er ferdig, men sjekker igjen i morgen og flasker da :) ender vel opp på 6 prosent tror jeg. Har smakt på ølet tamt, og svovel fornemmelsen er mye mindre :)ellers en veldig god søtlig smak så dette virker meget lovende :)
 
Liten oppdatering: Var litt klønete ved flasking i går, og jeg det skummet litt med en gang jeg skulle stikke om, håper ikke dette gav særlig med oksygen.

Etter flasking (fikk 11,5 liter) så har jeg smakt på brygget. Søt og fruktig er vel fasiten, og garantert en vinner hos min kjære frue. Personlig savnet jeg faktisk litt bitterhet, men i og med at denne er sterk (6%) kan det være det blir nok motstand likevel når denne er klar til å drikkes.

Hvor sødmen kommer fra lurer jeg litt på, FG var 1,01 mot min forrige weiss på 1,013 og denne opplevde jeg som mye søtere tross lavere FG.

Kanskje malt-typene som gir den smaksopplevelsen?

Av det jeg kan smake så ser jeg for meg at veien over til en porter med litt bitterhet (en make-shift porter) er kort, så her skal det skrive og skribbles ned for jeg tror dette settet kan være artig å "leke"med.

Det jeg reagerte litt på, og som jeg håper ikke blir et problem, er at det var relativt mye kullsyre i brygget ved flasking. Karbonerte som jeg gjorde sist, og følte flaskene ble litt hardere allerede etter første dagen. Dersom dette blir overkarbonert, kan jeg da stoppe galskapen ved å sette de i kjøleskap? Eller vil det fortsette å karbonere i kjøleskapet?
 
Gjæren lager jo CO2 så lenge den er aktiv. I tillegg vet vi at veske holder bedre på CO2 når den er kjølig. Så, om du gjærer på lavere temperaturer så blir det det mer CO2 i ølen.
Når du putter flaskene i kjøleskap (4 grader eller lavere) går gjæren i dvale og karboneringen stopper.
 
bruker du glassflasker eller plastflasker? de burde jo få stå i romtemperatur +/-, i første del av karboneringen, for å så få hvile kald lagret en
liten stund før første nytelse, det gjør at gjæren først for god arbeidstemp, og så feller du alt i flasken ved kaldlagring 0-4 grader i kjøleskap.

da blir det vel nomnom etterhvert. Smakte Innis & Gunn sin honey lager for en tid tilbake, den var ikke feil den, men
faktisk litt for søt for min smak til en lager å være, liker godt litt malt profil å smake på og litt humle selv på lager øl.

hvordan er planene rundt eplekake øllen kommet seg? :)
 
Tilbake
Topp