• Bruk prefiks-funksjonen når du oppretter nye poster i dette forumet.

Ønskes Kjøpt Skal gå over til Fat.

Hei
Da jeg er lei av og vaske flasker etter noen år med ølbrygging så skal jeg gå over til fat.
Er det noen som har corneliusfat og selge?

Jobber på hurtigruta så om du bord langskysten så er det mulig og slenge det ombord der :)

Sigurd
 
Takk for svar :)
ADVARSEL!
I dag fikk jeg tid til å demontere og vaske fatene fra Mesterbrygg. Her er det ikke AEG vi snakker om , fatene er fra Canada men kvaliteten ser ut til å være ok. Selv om de er kompatible med ball-lock systemet er dette en annen/eldre model hvor ventildelene inne i ball-locken er løse og det er lett å miste deler ved renhold. Dessuten er mutterdelen mindre enn på moderne ball- locks. Det står på nettsiden at fatene er uvasket, men noen av overtrykksventilene er så skittne at de sikkert aldrig har blitt rengjort og det er svært krevende å få de rene.
Jeg har nå bestillt nye ball-locks hos Bryggselv så det blir nok ikke et så gunstigt kjøp som jeg håbet på. Anbefaler ved kjøp av brukte fat at man kjøper på plasser hvor man har anledning til å inspisere fatene selv.
 
ADVARSEL!
I dag fikk jeg tid til å demontere og vaske fatene fra Mesterbrygg. Her er det ikke AEG vi snakker om , fatene er fra Canada men kvaliteten ser ut til å være ok. Selv om de er kompatible med ball-lock systemet er dette en annen/eldre model hvor ventildelene inne i ball-locken er løse og det er lett å miste deler ved renhold. Dessuten er mutterdelen mindre enn på moderne ball- locks. Det står på nettsiden at fatene er uvasket, men noen av overtrykksventilene er så skittne at de sikkert aldrig har blitt rengjort og det er svært krevende å få de rene.
Jeg har nå bestillt nye ball-locks hos Bryggselv så det blir nok ikke et så gunstigt kjøp som jeg håbet på. Anbefaler ved kjøp av brukte fat at man kjøper på plasser hvor man har anledning til å inspisere fatene selv.

Hvis selve sekskanten, som du kalte for «mutterdelen» er mye lavere enn på standard koblinger så er det ikke sikkert du vil få de til å passe. Jeg har og noen brukte fat med «lav mutter» og vanlige koblinger får ikke tak i gjengene på fatet.
 
ADVARSEL!
I dag fikk jeg tid til å demontere og vaske fatene fra Mesterbrygg. Her er det ikke AEG vi snakker om , fatene er fra Canada men kvaliteten ser ut til å være ok. Selv om de er kompatible med ball-lock systemet er dette en annen/eldre model hvor ventildelene inne i ball-locken er løse og det er lett å miste deler ved renhold. Dessuten er mutterdelen mindre enn på moderne ball- locks. Det står på nettsiden at fatene er uvasket, men noen av overtrykksventilene er så skittne at de sikkert aldrig har blitt rengjort og det er svært krevende å få de rene.
Jeg har nå bestillt nye ball-locks hos Bryggselv så det blir nok ikke et så gunstigt kjøp som jeg håbet på. Anbefaler ved kjøp av brukte fat at man kjøper på plasser hvor man har anledning til å inspisere fatene selv.

Dette er akkurat det samme om en kjøper AEG fat som har vært brukte. Og når en kjøper brukt så vil det alltid være noe negativt med kjøpet. Her er det ofte snakk om vasking.

Har tidligere kjøpte mange brukte fat med blant annet lund teknikk i danmark. Men disse må også ofte ha en grundig vask. Har kjøpt omtrent nye brukte fat på finn og disse har knapt vært brukt men alikevel så skitne at du bruker mye tid på å vaske.

Andre problem med brukte fat kan være : skitne i ballock koblinger, fatene kan være så gamle som fra 1980 tallet men alikevel fine innvending, gamle/dårlige pakninger som «akkurat» er byttet men som må byttes igjen, feil koblinger på feil plass, manglende stigrør, kina fat med dårlige sømmer(ofte ikke oppgitt av selger, disse er bare å bytte tilbake) , gummi på botten og topp som faller av da limen er blitt dårlig m.m

For noen år siden så var det meget fabelaktig kurser og priser å ta disse fra danmark. Men nå har prisene på brukte fat på både finn og hos bryggesjapper økt så mye at det ikke er gunstige å kjøpe brukt. Særlig ikke etter at en kanskje må bytte både koblinger, pakninger og av og til lokkene.

Jeg solgte til slutt alle mine brukte fat til en grei pris og kjøpte nye når det var tilbud på nettbutikkene. Var nede i 800,- for nye aeg fat en periode. Oppga i annonsen om alt som kunne være galt med fatene og de forsvant på et øyeblikk..

Uansett så må en være klar over noen av fallgruvene med å kjøpe brukt og at en må bruke mye tid på evt vask av disse. Har en tid og mulighet så kan en helt sikkert gjøre gode kjøp der også.
 
Hvis selve sekskanten, som du kalte for «mutterdelen» er mye lavere enn på standard koblinger så er det ikke sikkert du vil få de til å passe. Jeg har og noen brukte fat med «lav mutter» og vanlige koblinger får ikke tak i gjengene på fatet.
Sekskanten som du kaller det er mindre så man må bruke en mindre fastnøkkel en på nye fat.
Har testet at nye ball-lock passer på de brukte fat.
 
Tilbake
Topp