1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Skifte fra BIAB?

En tråd i 'Generelt og nybegynnerspørsmål' startet av BrewDerp, 2 Jul 2019.

1. msevland

msevland
    Expand Collapse
    Fylkesstyre Oslo
    Fylkesstyre

Ikke helt ulikt mitt oppsett, men jeg bruker kokeplate og PID. Fordelen er at jeg kan slenge kjelen i dusjen og spyle hele greia. Det oppnår man med 2'' TriClamp også, men ikke om man har fastskrudd element i kjelen. En annen fordel er at jeg kan meske i 36L eller i 50L med kun en analog plate. Kok skjer på Caso3500. Ved behov setter jeg en wifi timer før PID, og kan derfor starte oppvarming av meskevann fra jobb eller seng.
    I utgangspunktet er jeg ikke glad i mange hull i kjelene mine. 36L'eren ble kjøpt brukt, og hadde autosparge arm tidligere.
    Jeg bruker en vendt grill-rist (grilling av grønnsaker, Jernia) for å holde meskeposen fra bunnen.
    Du vil alltid ha større overflate ved bruk av kokeplate enn ved bruk av element, inkl. ULWD. Med ULWD er faren for fastbrenning lav.
    Jeg har imidlertid betraktelig mindre dødrom i mitt oppsett. Ser ut for at den hjemmelagde risten over skaper mange liter under silbunn.
    Mitt oppsett: Hjelp til kjøp av bryggeutstyr

MegaTrond liker dette.
  2. MegaTrond

MegaTrond
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Trodde ikke det hadde noe å si at jeg har 10l under slibunn?

Sent from my iPhone using Tapatalk

3. msevland

msevland
    Expand Collapse
    Fylkesstyre Oslo
    Fylkesstyre

Det vil påvirke hvor tykk mesken blir. Skal du lage sterke øl, vil du få langt mindre veske å skylle med. Til vanlige øl, har det trolig lite å si

MegaTrond liker dette.
  4. MegaTrond

MegaTrond
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Brygger Biab og skyller ikke

Sent from my iPhone using Tapatalk

Del denne siden