Skum og skumfasthet

Hei.

Jeg sliter litt med lite skum og skumfasthet på mine brygg, er det noen som har en idè om hva som kan gjøre det? Jeg mesker vanlivis på 66-67 i 90 min, og koker i 90 min. Stort sett bare ett stegs mesking.

Karboneringen gjøre på kunstig måte i følge tabellen jeg fant her på forumet et sted.

Har mesketid, temperatur og koketid innvirkning på skumdannelsen og skumfasteheten i øl'et?

Og det er stort sett samme problemet uansett om jeg brygger pils eller stout.

Har du HELT rene glass og tappeslanger? Hvor høy er gjæringstemperaturen (særlig i starten på gjæringen)? Mesking og koking bør ikke egentlig bety særlig, men høyere alkoholer (fra høy gjæringstemperatur) kan ødelegge skum, og små urenheter i slanger og glass også.

Henger meg på siste post. Det er veldig viktig med rene glass. Fett fra oppvaskmaskin er ølets værste fiende.
Vask glassene for hånd med vann og litt zalo, med en egen oppvaskbørste :)

I det siste så har det gått endel i engangs plastglass, regner med de er rene. Jeg har også tappet litt på flasker fra fat, og har da også sett at ølet er ganske flatt etterpå. Jeg skal prøve å vaske hele tappeanlegget på nytt, selv om jeg mener det skal være ganske rent.

På pilsen jeg har laget de siste gangene har gjæringstempen lagt på 9.5 grader og på stouten 18.5 grader. Jevnt over hele gjærinsforløpet.

Hva med maltsammensettningen. Skal ikke Crystal hjelpe til med å skape et skum som ligger en stund?

Ellers har du hvete for mer skum og havre for litt mer fylde. Hadde nettopp et brygg som ble 80% helt dødt. Skylder på at det nesten ikke var noe gjær igjen da jeg skulle flaske ølet  :mad:

Hvis bryggeprosessen er rett og tappeutstyr og glass er rene, skal det ikke være nødvendig å tilsette hverken hvete eller havre for å få fast skum. Nok CO2 i ølet er selvsagt også ok...

Charlie Bamford sier vel at det generelt finnes nok skumsabiliserende i øl, problemet er alt som dreper skum. Jeg ville ha hatt fokus på det først (rene galss, slanger, osv..).

Gahr skrev:
Hvis bryggeprosessen er rett og tappeutstyr og glass er rene, skal det ikke være nødvendig å tilsette hverken hvete eller havre for å få fast skum. Nok CO₂ i ølet er selvsagt også ok...

:ilike:

Hender glassene mine havner i oppvaskmaskinen, men jeg gir dem en omgang med vannkoker og zalo og da er de knirkende rene. Karbonerer naturlig, og skummet ser ut til å holde seg bedre dersom ølen har stått noen dager i kjøleskap framfor bare et par timer før servering. Har hatt øl der skummet har liggi på ølen over natta!

Her i huset havner aldri ølglassene i oppvaskemaskinene.
Som en følge av dette må jeg vaske disse selv.
Bruker da Zalo og deretter Krystallsoda.
Lufttørking eller tørking med linhåndkle/microfiberhåndkle.

Men samtidig.
Tok nettopp kjøkkenglass for å teste juleølet.
Det skummet fint og rikelig og henger fint igjen på innsiden av glasset.

runarstock skrev:
Hender glassene mine havner i oppvaskmaskinen, men jeg gir dem en omgang med vannkoker og zalo og da er de knirkende rene. Karbonerer naturlig, og skummet ser ut til å holde seg bedre dersom ølen har stått noen dager i kjøleskap framfor bare et par timer før servering. Har hatt øl der skummet har liggi på ølen over natta!
Årsaken til det er bedre bunnfelling av gjær/div. ved kaldlagring.
Alt som flyter rundt i øllet er skumdrepende :)

StoreMy skrev:
Som en følge av dette må jeg vaske disse selv.

Nesten litt godt å se at det ikke BARE er meg som må slite med å vaske ølglassene mine selv, kun fordi jeg ikke tillater at de vaskes i oppvaskmaskinen ;)

for meg er det ikke så viktig at skummet holder seg, det er jo pent å se på.
men jeg har noen øl som ikke holder på skummet mer enn et minutt, noen som henger med helt til glasset er tomt.
de som er laget med kit og fra ekstrakt gir dårlig med skum, allgrain gir bra med skum.
så et sted inne i allgrain prosessen skjer det nok noe som stabiliserer skummet.
også kan jo temperatur ha noe å si, varme øl mister skum fortere enn kalde. likeså mener jeg at øl med mye alkohol også ikke klarer å holde godt på skum.

Tilbake
Topp