Skum på øl

Hei
Laget en Weise beer og hjemme hos meg er det perfekt skum i glasset ,hos to av mine venner er det ikke mye skum .
Laget en batch med Bayer og da var det ingen problem med skum.
Kan det være glassene de bruker som er vasket i maskin ⁰,men det påvirker ikke Bayer øl .
Trenge lit hjelp her om noen kan hjelpe meg .
Takk for hjelpen .
 
Hei
Laget en Weise beer og hjemme hos meg er det perfekt skum i glasset ,hos to av mine venner er det ikke mye skum .
Laget en batch med Bayer og da var det ingen problem med skum.
Kan det være glassene de bruker som er vasket i maskin ⁰,men det påvirker ikke Bayer øl .
Trenge lit hjelp her om noen kan hjelpe meg .
Takk for hjelpen .
Hvor rene glassene er vil påvirke skum og lacing. Mange entusiaster har egen vaskebørste reservert for ølglass (slik at den ikke skal være fettede osv) og skyller veldig godt før de får lufttørke. Zalo skal også være ok å bruke som vaskemiddel, men flere andre vaskemiddler er ikke det. Å vaske de i vaskemaskin er ikke anbefalt.
 
Det går fint hvis man ikke bruker glansemiddel i maskina.

Skikkelige fanatikere advarer mot fettrester i maskina.

Jeg må innrømme at halvlitersglassa mine (vanlige pubglass) av og til finner veien inn i oppvaskmaskina, og jeg har aldri reagert på at det blir dårlig skum. Men jeg skal passe på å sammenligne neste gang:).

Jeg håndvasker Hadelands-glassa mine med dedikert børste - for sikkerhets skyld. Skyller godt og lar dem lufttørke.
 
Skikkelige fanatikere advarer mot fettrester i maskina.

Jeg må innrømme at halvlitersglassa mine (vanlige pubglass) av og til finner veien inn i oppvaskmaskina, og jeg har aldri reagert på at det blir dårlig skum. Men jeg skal passe på å sammenligne neste gang:).

Jeg håndvasker Hadelands-glassa mine med dedikert børste - for sikkerhets skyld. Skyller godt og lar dem lufttørke.
Jeg håndvasker også med dedikert børste som du. Selv har jeg observert litt forskjell, kanskje mest på lacing.
 
Veldig takknemlig for så mange gode svar.
Det jeg stusse på er hvorfor det er forskjell på weis og Bayer i samme glass hos mine øl venner ,Bayern skummer bra men ikke Weis.
Hjemme hos meg skummer alt spesielt Weis beer .Beklager for så mange spørsmål.
 
Jeg var helt nazi mot oppvaskmaskin tidligere, sikkert pga noen tilfeldige erfaringer. Men også litt pga denne vitenskapen (fett etc).

Men etter å ha testet en del, så er ikke oppvaskmaskin (-en min iallefall) helt krise. Men det beste skummet får jeg fortsatt når jeg vasker i kaustisk.

Får man ikke tydelige gardiner etter hver slurk (med mindre man drikker surøl eller annet spesielt) så er ikke glasset rent nok synes jeg. Det visuelle er en del av opplevelsen det og :)

@Finn Berger Med mindre du har drukket fra begge sider av glasset, så ser det ganske dirty ut?
 
Jeg var helt nazi mot oppvaskmaskin tidligere, sikkert pga noen tilfeldige erfaringer. Men også litt pga denne vitenskapen (fett etc).

Men etter å ha testet en del, så er ikke oppvaskmaskin (-en min iallefall) helt krise. Men det beste skummet får jeg fortsatt når jeg vasker i kaustisk.

Får man ikke tydelige gardiner etter hver slurk (med mindre man drikker surøl eller annet spesielt) så er ikke glasset rent nok synes jeg. Det visuelle er en del av opplevelsen det og :)

@Finn Berger Med mindre du har drukket fra begge sider av glasset, så ser det ganske dirty ut?

hehe - nei, det var reint nok da jeg begynte, så det må nok være fordi jeg håndterer det mye på vei mot bunnen, og helt sikkert drikker fra flere kanter av det.

Å vaske i kaustisk soda er vel ikke så bra i lengden? Stoffet reagerer jo med glass.
 
hehe - nei, det var reint nok da jeg begynte, så det må nok være fordi jeg håndterer det mye på vei mot bunnen, og helt sikkert drikker fra flere kanter av det.

Å vaske i kaustisk soda er vel ikke så bra i lengden? Stoffet reagerer jo med glass.

Der fikk du meg til å google litt, mycket bra :)

Men av det jeg fant så er det kontakt-tid og temperatur det står på? Nå legger jeg jo glassene mine i et bad med passe lunkent kaustisk, ingen frostede glass enda. Og av googlingen fant jeg ut at dette er Natriumhydroksid.
 
Der fikk du meg til å google litt, mycket bra :)

Men av det jeg fant så er det kontakt-tid og temperatur det står på? Nå legger jeg jo glassene mine i et bad med passe lunkent kaustisk, ingen frostede glass enda. Og av googlingen fant jeg ut at dette er Natriumhydroksid.

Jeg er ikke fremmed for å bruke det en gang i blant i e-kolbene mine; det ser ut til å ha gått bra så langt. Det gir liksom en sånn god trygghet for at alt vondt er borte:). Men jeg tar ikke sjansen på å gjøre det ofte.
 
Jeg er ikke fremmed for å bruke det en gang i blant i e-kolbene mine; det ser ut til å ha gått bra så langt. Det gir liksom en sånn god trygghet for at alt vondt er borte:). Men jeg tar ikke sjansen på å gjøre det ofte.

Jeg har faktisk ikke lest så mye at det er skadelig for glass i "vanlig" bruk. Men har heller ikke lest så mye om det temaet. Men da jeg fikk kloa i det første gangen så har jeg ikke sett tilbake, da alt ble helt latterlig rent. Å dra fingeren over et helt rent glass (uansett hva som er brukt) er liksom litt deilig, den friksjonen man får, og lyden av det. Da vet man det er rent.
 
Jeg bruker kaustikk soda til å bløtlegge flaskene før de skal vaskes. De ligger gjerne i flere uker før jeg tar de opp p.g.a. turnusjobbing.
Har enda ikke sett noen tegn til at de tar skade av det.
Jeg har også lest at kaustikksoda kan skade glass så det er kanskje noe i det. Men så langt har jeg ikke sett noe. Har gjort dette i flere år nå.
 
@Miguel og @Finn Berger I stedet for lut kan dere bruke krystallsoda, litt snillere og mye sikrere. Brukes bl.a. for å fjerne "sløret" fra krystall- og vanlig glass.

Edit: Lut (kaustisk soda, NaOH) er også i bruk i eks. malingsfjernere, kraftvask etc., og det vil skade eks vinduer ved huskvask...
 
I know. Men har bare tenkt go big or go home, så har kjørt kaustisk. Har aldri prøvd krystallsoda, selv om det er enklere å få tak i.
Bruk i hvertfall briller når du vasker glassa, du vil IKKE ha det i øynene, om du synes det er stas å beholde bra syn da... :)
 
Bruk i hvertfall briller når du vasker glassa, du vil IKKE ha det i øynene, om du synes det er stas å beholde bra syn da... :)
Jeg bruker briller til vanlig, så bra syn har jeg jo ikke fra før av, optisk handicappet :D så har liksom "naturlig" beskyttelse. Men ja, vet hva de greiene der kan svi av.
 
Jeg bruker briller til vanlig, så bra syn har jeg jo ikke fra før av, optisk handicappet :D så har liksom "naturlig" beskyttelse. Men ja, vet hva de greiene der kan svi av.
Bra, lut er ikke til å "leke med". Tror ganske mange tar litt lett på det ... :)
 
Tilbake
Topp