Skum ved tapping fra cornelius (nybegynner)

vihalvor

Norbrygg-medlem
Hei, har laga en mjød/øl hybrid , ipa stil, og karbonert på fat. Fikk et tips om, og Kjørte 2.5 bar over 2 dager, og det står nå med jevt trykk på 0.7 bar ...
Har så en party-tap rett ut ..
Men .. det skummer no helt sinnsykt, slik at uansett glass, så blir det fullt av skum, og ølet må så stå 10 min før det er gått ned til at der er væske å drikke .. og da er det jo lite kullsyre i det som er i glasset ...

Lagde en liknende batch til en kompis, som også hadde det exact samme problemet (da med .. ehh.. den andre typen fat) ..

Noen som har en ide om hva dette kan skyldes ? Der er ingen lekkasjer noe sted ..
 
Aha ... tror jeg får ta en tur over til gutta på ølbrygging i morra, og få fiksa dette da ... (og gi samme beskjed til kompisen min
 
Aha ... tror jeg får ta en tur over til gutta på ølbrygging i morra, og få fiksa dette da ... (og gi samme beskjed til kompisen min
Denne her er helt topp, eventuelt med en Pluto-gun i stedet for piknik krane.
 
Ser ut til at du har et lite fat. Tipper du også kan ha litt overkarbonert øl om du har hatt 2,5 bar over to døgn på et 9/12 liters fat som har stått kaldt. I såfall er det bare å koble fra gassen og trekke i sikkerhetsventilen for å slippe ut trykk. La det stå en liten stund til og slipp ut litt mer trykk. Dette om du fortsatt har skum når du får ny og lengre tappeslange.
 
Ser ut til at du har et lite fat. Tipper du også kan ha litt overkarbonert øl om du har hatt 2,5 bar over to døgn på et 9/12 liters fat som har stått kaldt. I såfall er det bare å koble fra gassen og trekke i sikkerhetsventilen for å slippe ut trykk. La det stå en liten stund til og slipp ut litt mer trykk. Dette om du fortsatt har skum når du får ny og lengre tappeslange.
Dersom det stemmer det han skriver at trykket står nå på stabilt 0,7bar så bør karbonering være i orden. Hadde det vært overkarbonert hadde trykket steget.

Men ja, det tar kortere tid å karbonere et mindre volum (med samme trykk og samme diameter fat) så faren for overkarbonering er absolutt tilstede.
 
Dersom det stemmer det han skriver at trykket står nå på stabilt 0,7bar så bør karbonering være i orden. Hadde det vært overkarbonert hadde trykket steget.

Men ja, det tar kortere tid å karbonere et mindre volum (med samme trykk og samme diameter fat) så faren for overkarbonering er absolutt tilstede.
ja, det står stabilt der nå - jeg slapp faktisk ut LITT co2 slik til å begynne med, men det kan også være at det kan være smart å prøve litt til -. skal test det om ikke mange timene ...
 
Tilbake
Topp