Tanniner fra klemming er en godt bevart bryggemyte. Det er pH og temperatur som avgjør.
Med fare for å reiterere ting som allere der blitt sagt ... BIAB med fullt volum gir høy effektivitet, og fungerer på de fleste øl.
Dunk sparging fungerer bra også, det er min foretrukne metode med BIAB. Min teknikk: Har to gryter K(ok) 30 liter, og S(kylling), 15 liter. I tillegg en 30 liters gjæringsbøtte G med et dørslag i bånn for mellomlagring/avrenning av pose.
Mesker som vanlig i K. Den siste delen av mesken varmer jeg skyllevann in S. Drar posen opp av K, lar den renne av, klemmer litt, så rett oppi S. Lar stå 5 min, drar opp, klemmer litt, og mellomlagrer i G. Gjentar skyllingen, kombinerer vørterne i K for hver gang, også det som har rent av i G.
Oppnår 80 % effektivitet på 1.047-brygg på denne måten. Med kun 1 skylling rundt 75 %.
Mye grums, men dette påvirker overhodet ikke ølet på noen merkbar måte. Alt går i gjæringsbøtta (minus det meste av humlegrumset) etter kok. Får like krystallklart øl etter gjæring.