Skylle alene med BIAB

Heia. Har dere noen smarte metoder å skylle etter mesking i BIAB sett? Har hatt 2 øl på rad nå som har fått ganske så lavt utbytte, kommet frem til at det er skyllinga det går på (eneste store endringen gjort)..

Brygger alene for det meste, blir 20L i bøtta-størrelse.
 
At det er særlig smart tror jeg ikke, men det jeg bruker er en gjæringsbøtte ned kran og
en pinnekjøttrist oppi bøtta. Og for ikke å skrape opp bøtta i bunn har jeg et flatt alu grytelokk
mellom bøtte og rist.
Bruker autohevert til skyllevann med en liten kran på slangeenden.
Men først så "sirkulerer" jeg vørteren gjennom posen/maltsenga med samme hevert.
 
Du kan få fint utbytte med BIAB uten skylling. Bruk så mye vann du kan uten å få for tynn vørter, og forleng mesketiden. Hvis du har jevn temperatur, og kan avse to timer, så kommer du til å få bra utbytte. Etter mesk legger jeg posen på en rist over kjelen, og klemmer livsskiten ut av den for å få ut sukker som er fanget i kornet. Effektiviteten min er fra 65% til >80%, avhengig av hvor ivirig jeg går til verks, størrelse på batch og sammensetning av grist.
 
Er det ikke litt uheldig å skvise meskeposen for mye, mtp. taniner etc.
Pleier å la BIAB-posen hvile i en pasta-sil og skylle, eller batch-sparge i en annen kjele
 
Taniner kommer vel fra en kombiasjon av for høy pH og temperatur, ikke av klemming... har du OG over 1.01 under skylling (noe man vel i praksis alltid har ved batch-sparging) så skal man være safe så langt jeg vet.
 
Jeg har nå klemt meg igjennom 40 brygg uten å vært nevneverdig plaget av taniner. Men, det kan jo være at ganen min ikke er raffinert nok :)
 
Jeg har også hørt at man skal være forsikt med å klemme på posen pga tanniner...

Jeg har et eget dedikert gjæringskar jeg bruker til å skylle. Det legger jeg meskeposen i ca. 15-20 minutter etter endt mesking, og "dupper" den som en tepose en tre-fire ganger underveis for å få sirkulert vannet gjennom posen. Utbyttet mitt ligger mellom 70-80 % ved å benytte denne måten. Enkelt er det og.

Mengden skyllevann har jeg funnet ut er en vikig faktor som påvirker utbytte en del. Mindre skyllevann -> lavere utbytte. Dette justerer jeg ved å meske med mindre vann på sterke øl (ca. 3 liter per kilo malt), og så mesker jeg med litt mer vann på de svake ølene (ca. 4 liter per kilo malt). Da får jeg mindre variasjon i mengde skyllevann, og utbytte er jevner fra gang til gang.

Det viktigste er uansett å bli kjent med sitt eget system. Man finner etter hvert ut hvilke utbytte man kan vente seg fra bryggingen. Brygger man sterke øl blir utbyttet mitt lavere, og motsatt. Så lenge jeg vet det er det ikke noe problem med verken høyt eller lavt utbytte. Det kompenserer jeg på andre måter :)
 
Jeg sliter litt med å oppnå OG over 1.080 med BIAB ettersom det blir lite skyllevann med 3l/kg. Har en IBA jeg skal lage nå med target OG på 1.102. Skal meske i 90 min på 65 grader, 21 liter/7kg, 4 liter sparge. Noen tips på hvordan jeg kan oppnå best mulig utbytte på dette? Har boil-off på bare én liter i timen, så det blir tidskrevende (og dyrt) å øke skyllevann for å koke av senere.
 
Jeg ville putta alt vannet oppi med en gang, om du har plass, og meska en time til. Men hvordan du skal få SG 1.103 ut av 7kg grist vet jeg ikke - det tilsvarer effektivitet i mesken på 99%? Er det sukker i oppskriften?
 
15 liters batch vettu :) Var sent i går ser jeg, BG på 1.085, OG på 1.102. Er ihvertfall disse tallene jeg får fra Brewersfriend...
 
Hvor mye koker du av da? Såvidt jeg kan skjønne så har du da totalt 25 liter vann, og med absorbering på ca 1l/kg malt står du da igjen med 18 liter vørter, som du forventer SG 1.085 på? Det tilsvarer omtrent 70% effektivitet, det skal gå greit i min erfaring ihvertfall.

Etter denne diskusjonen har jeg blitt inspirert til å kjøpe inn litt pale malt og gjøre et eksperiment på skyll/ikke skyll med BIAB. Vi trenger noen konkrete tall på bordet her :)
 
Jeg bruker å løfte meskeposen opp av kjelen, og smetter ei gryterist fra IKEA under. Da blir det enkelt å skylle gjennom med ønsket mengde vann.
 
Jeg har hatt stor suksess med å løfte hele posen over i nytt kar med alt skyllevannet i (etter avdrypning).Røre godt rundt og la stå i ca.15 min.Tror det er flere som gjør det på den måten.

Edit:Ser Marius skisserer samme løsning.Funker ivertfall.Ligger på rundt 80%
 
Benytter meg av samme metode som det N-4760 og Marius beskriver. Syns det funker bra, ligger på 75% i utbytte. Beregn forøvrig at malten tar med seg 0,8 liter vann pr kg malt, når du regner ut hvor mye skyllevann du skal bruke. Dette gir i alle fall meg riktig volum før kok...
 
Jeg har forsøkt både partiskylling (posen over i gjæringskar med skyllevann) og kontinuerlig skylling (tykk mesk, resirkulerer til vørteren er klar, og tapper av fra gryten mens skyllevann helles over). Begge metodene øker meskeutbyttet betraktelig (typisk 10-15 prosentpoeng i mitt oppsett - noe høyere med kontinuerlig enn med partiskylling).

I det siste har jeg kun brukt kontinuerlig skylling (ved høy OG), eller ingen skylling (vanlig biab), hvis det er snakk om lav OG. Grunnen er at med sterke vørtere får jeg veldig mye grums i vørteren hvis jeg ikke resirkulerer, og dermed mer bunnfall og lavere effektivitet ut av gryten. Med svake vørtere kjøper jeg heller litt ekstra malt, og sparer et par timer av bryggedagen.
 
Tanniner fra klemming er en godt bevart bryggemyte. Det er pH og temperatur som avgjør.

Med fare for å reiterere ting som allere der blitt sagt ... BIAB med fullt volum gir høy effektivitet, og fungerer på de fleste øl.

Dunk sparging fungerer bra også, det er min foretrukne metode med BIAB. Min teknikk: Har to gryter K(ok) 30 liter, og S(kylling), 15 liter. I tillegg en 30 liters gjæringsbøtte G med et dørslag i bånn for mellomlagring/avrenning av pose.

Mesker som vanlig i K. Den siste delen av mesken varmer jeg skyllevann in S. Drar posen opp av K, lar den renne av, klemmer litt, så rett oppi S. Lar stå 5 min, drar opp, klemmer litt, og mellomlagrer i G. Gjentar skyllingen, kombinerer vørterne i K for hver gang, også det som har rent av i G.

Oppnår 80 % effektivitet på 1.047-brygg på denne måten. Med kun 1 skylling rundt 75 %.

Mye grums, men dette påvirker overhodet ikke ølet på noen merkbar måte. Alt går i gjæringsbøtta (minus det meste av humlegrumset) etter kok. Får like krystallklart øl etter gjæring.
 
Dere som legger meskeposen oppi skyllevannet, hvilken temperatur har dere på skyllevannet når posen legges oppi ?
 
Pleier å ha 78 grader eller så på det. Men tempen faller fort siden malten som puttes oppi holder noen få og 60 grader.

Strengt tatt liten vits å avsette så mye tid og styr til skylling - malt er billig og det er alterantivt bare å bruke litt mer av det. Jeg skyller mens jeg får vørteren på kok, det tar uansett sin tid.

Bruker stor gryte til mesk/kok, 10-liter til oppvarming av skyllevann og et gjæringsspann jeg faktisk utfører skyllingen i. Alternativt varmer jeg opp vann og skyller i 19-l-gryte om det ikke er for store maltmengder. Men denne gryten er som regel opptatt til brygg nr. 2 så metoden brukes sjelden (jeg brygger nesten alltid to batcher pr. bryggedag - tar maks en halvtime til en time ekstra).
 
Veldig interessant tråd for en nybegynner. Jeg har vært nazi på å ikke klemme på BIAB posen, fordi jeg har lest i bøker at dette er fyfy. Også interessante betraktninger om å forlenge mesketiden. Der har jeg forholdt meg med stoppeklokke på oppskriften. Jeg skjønner nå at jeg kan slappe litt på strikken :rolleyes:
 
Hvorfor alt dette skylle styret når dere brygger BIAB? Hvorfor ikke bare meske med alt vannet du trenger?
Kan ikke huske jeg skylte en eneste gang de gangene jeg brygget BIAB.
Utbytte dengang lå på 75%.
 
Tilbake
Topp