Skyllestopp,,og OG måling.

Hei.

ser mange anbefaler stopp ved 1010 ved skylling.

Jeg har både kolbe og refraktometer, begge er temperatur avhengige ved 20 grader for å gi korrekt avlesning.

Hvordan kjøler dere ned prøven ved skylling?  eller bruker dere konverterings tabell?

Buster skrev:
Hei.

ser mange anbefaler stopp ved 1010 ved skylling.

Jeg har både kolbe og refraktometer, begge er temperatur avhengige ved 20 grader for å gi korrekt avlesning.

Hvordan kjøler dere ned prøven ved skylling?  eller bruker dere konverterings tabell?

Vet ikke hva du mener med skyllestopp, men jeg tar måling flere ganger under prosessen, spesielt ved oppskrifter jeg ikke har prøvd før, og tar bare ut et par-rre milliliter i en plastkopp og kjøler dette ned litt ved å sette det i vannbad. Jeg måler aldri at det er 20 grader, bare kjøler det ned til jeg tror den holder 20 grader noenlunde, Tar bare et par minutter med kjøling. Bruker så refraktometer.

Målingen gjøres for å vite hvordan jeg ligger ann mot måltall for ønsket OG.

Husk at refraktometeret ikke viser riktig når det er alkohol i vesken (dvs. etter gjæring). Omregning må da gjøres, evt. bruk av vanlig økslevekt for måling av FG.

Jeg bruker refractometer og tapper litt i en stålpanne/porselenskopp etc og trenger ikke vente på kjøling, med hydrometer må du enten vente til at prøven er 20 grader med termometer eller bare annslå.

Oddvar Demmo skrev:
Jeg bruker refractometer og tapper litt i en stålpanne/porselenskopp etc og trenger ikke vente på kjøling, med hydrometer må du enten vente til at prøven er 20 grader med termometer eller bare annslå.

Mitt refractometer gir i alle fall feil måling når vesken har høy temperatur.
Dette tror jeg er normalt.

Men dråpen du drypper på glasset på refraktometeret kjøler seg ned i løpet av noen sekunder, så det burde gå greit.

bulleland skrev:
Oddvar Demmo skrev:

Mitt refractometer gir i alle fall feil måling når vesken har høy temperatur.
Dette tror jeg er normalt.

Med de små mengder det her er snakk om så er det kaldt nok med en gang, men jeg har ATC og har ikke merket noe avvik.

Refraktometert jeg bruker er temperatur avhengig,,dvs det avleser forskjellig om prøven er varm eller kald.

Når jeg kjøpte refraktometert at det ikke var nødvendig å ta hensyn til temp,,men det er det.
Jeg skal teste mere og sammenlikne en "avkjølt "prøve med en varm dråpe som legges på vinduet til refraktometeret.

Med OG 1010 på skyllestopp mener jeg det er et anbefalt punkt hvor man stopper skylling for å oppnå et bra gjenomsnitt på OG?

De første literne vil ha mye høyere OG enn det siste som skylles ut.  Eventuelt må man røre godt sammen det man har tappet og skylt ut,,og ta en "reell" måling av hele volumet om jeg har forstått det riktig.

Det siste er kanskje det mest riktige.

Tilbake
Topp