Skylletid, appelsinskall og sirkulering

Hei, skal i gang med mitt første brygg på brygger og ikke BIab. Jeg har noen spørsmål som jeg håper noen kan svare på:

1: hvor lang tid burde skyllingen vare når man skyller kontinuerlig (rettet)??

2: under skylling, burde sirkuleringspumpen gå? Hvis så, skal vannes sirkulerer inn i rørsilen eller utenom?

3: det er en belgisk wit jeg skal kjøre i gang nå. Står at man skal ha revet appelsinskall. Betyr dette som i all annen bruk av appelsinskall at det skal rives med rivjern (står bare det gule) eller er det håndskrelling?

4: ved bruk av silrør for humleblomst, kan det stå litt opphevet eller burde det stå helt nedsenket?

Sist redigert:
Memer du partiskylling eller kontinuerlig skylling?

Når du partiskyller er det bare å ha oppi skyllevannet, røre godt, vorlaufe, tømme. Gjort på noen minutter.

Partiskylling med fortsatt resirkulering funker vel ikke. Du tømmer karet og da er det ikke mer å sirkulere.

Bruk rivjern, det er enklere og du får større kontaktflate.

Beklager, jeg mener kontinuerlig skylling. Lest at flere har god erfaring med å ta det veldig sakte. Bruke god tid. Helle vann sakte oppi mesken og heve røret sakte opp. Det jeg lurte på i forbindelse med det er om jeg burde resirkulere med pumpen mens skyllingen pågår ? Eller er det helt på jordet

Lønner seg å bruke god til til kpntinuerlig skylling ja, men ett sted går grensen hvor du ikke får ut særlig mer.

Har dessverre ikke erfaring med skylling på brygger (som jeg ikke fikk med meg først at du brygger på).

Ok. Takk for svar :) 30-40min på skylling kanskje ? Må Google videre og se om sirkulering har noe for seg under denne prosessen

Tilbake
Topp