Skyllevann og mesk

Jens

 
Jeg drister meg til et par, trolig ganske banale, spørsmål om skyllevann og mesking.

1) Hvor viktig er egentlig den høye temperaturen, 78 grader, på utskyllingsvannet? Jeg rigger i øyeblikket til et opplegg som vil gi meg god tilgang på vann som holder 73 grader; hva kan jeg forvente at skjer hvis jeg simpelthen skyller med dette?

2) Noen er grusomt nøye på å beregne nøyaktig hvor mange liter skyllevann de bruker. Jeg har hatt en tendens til å bare skylle ut helt til kokekjelen min er full, eventuelt helt til jeg når en SG på 1010 på vørteren som tappes ut. Finnes det noen god grunn til å være så himla nøye på antall liter skyllevann?

3) Generlt mht mesking: Hvor mye og eventuelt hva er det å hente på å bruke flerstegsmesk istedet for enstegs?
 
Jens skrev:
Jeg drister meg til et par, trolig ganske banale, spørsmål om skyllevann og mesking.

1) Hvor viktig er egentlig den høye temperaturen, 78 grader, på utskyllingsvannet? Jeg rigger i øyeblikket til et opplegg som vil gi meg god tilgang på vann som holder 73 grader; hva kan jeg forvente at skjer hvis jeg simpelthen skyller med dette?

2) Noen er grusomt nøye på å beregne nøyaktig hvor mange liter skyllevann de bruker. Jeg har hatt en tendens til å bare skylle ut helt til kokekjelen min er full, eventuelt helt til jeg når en SG på 1010 på vørteren som tappes ut. Finnes det noen god grunn til å være så himla nøye på antall liter skyllevann?

3) Generlt mht mesking: Hvor mye og eventuelt hva er det å hente på å bruke flerstegsmesk istedet for enstegs?

1)Du klarer deg fint med 73°C. 78°C er hovedsaklig for å stoppe emzymaktiviteten. OG for å gjøre vørteren mer tyntflytende.

2) Når du gjør som du gjør. så blir det ikke mye feil. men du varmer kanskje opp mer vann en du egentlig trenger. Tar du kanskje fra en varmtvannstank??
3) Det er ikke noe å hente på utbytte. (min personlig erfaring) Du kan nok få et mer komplekst øl med flerstegsmesking. Men nødvendigvis  ikke større utbytte.  Moderne malt er så høy  modifisert at det ikke er den heeelt store grunnen til flerstegsmesking. men jeg er SIKKER på at andre har en annen oppfatning :p
 
fra en annen tråd siterer jeg gjerne fra Espen Lothe:

...' 40 graders trinnet betyr ikkje noko smaksmessig, men det gir litt høgare utbytte. Mi erfaring er at du får 15% meir sukker ut av malten. Det passa dessutan godt til det utstyret eg brukte før. No for tida går det mest i einstegs infusjon.' ...
 
Jens skrev:
2) Noen er grusomt nøye på å beregne nøyaktig hvor mange liter skyllevann de bruker. Jeg har hatt en tendens til å bare skylle ut helt til kokekjelen min er full, eventuelt helt til jeg når en SG på 1010 på vørteren som tappes ut. Finnes det noen god grunn til å være så himla nøye på antall liter skyllevann?

jeg tror du skal slutte enten nå du kommer til din ønskelig volume eller når du måler ca 1010 som du gjør. å være nøye i utgangspunkt er bra men det kan gå annerledes under prosessen.
 
Jens skrev:
1) Hvor viktig er egentlig den høye temperaturen, 78 grader, på utskyllingsvannet? Jeg rigger i øyeblikket til et opplegg som vil gi meg god tilgang på vann som holder 73 grader; hva kan jeg forvente at skjer hvis jeg simpelthen skyller med dette?

78 grader er et kompromis. Bruker man varmere vann, vil man trekke ut uønskede tanniner fra maltkornhinnene, og bruker man kaldere vann så vill sukkeret ikke skylles ut like effektivt pga høyere viskositet. Det siste er egentlig bare et spørsmål om lavere utbytte og bidrar således ikke til uønskede smakseffekter, så heller litt for kaldt enn for varmt skyllevann. :)
 
Et spørsmål til dette av mer praktisk karakter:
Jeg mesker i en stor gryte som tar opp mesteparten av plassen på komfyren (36l), og har heller ikke noen større gryter enn vanlige "grautgryter" uten om denne digre gryta.
Da er mitt spørsmål: Hva gjør dere for å varme opp skyllevannet? Det er jo ingen ledige plater bortsett fra én siden mesken står og tar opp all plassen, og om det hadde vært det har jeg ingen ekstra gryte til å varme opp 15 liter til 78 grader...

Tips?
 
Har gryter på 10l og 19l som kan brukes til oppvarming av skyllevann. Er jo bare å ta "meskegryta" av komfyren, varmen holder seg svært godt, og det gjør ikke noe særlig om den faller litt. Fås kjøpt til ca ingen penger på IKEA eller en annen møbelhelvetebutikk nær deg.

Om du har en kjølebag eller lignende så kan du jo forsåvidt koke opp mindre mengder og helle i den for å holde vannet varmt til det skal brukes.

Jeg har 90cm koketopp så får plass til 36l på midten og en 10l på ene siden og en 19l på andre (og forsåvidt to smågryter til om det skulle være nødvendig). De to på siden stikker noen få vm utenfor kanten, men det gjør ikke noe så lenge selve kokesonen er dekket.
 
Et spørsmål til dette av mer praktisk karakter:
Jeg mesker i en stor gryte som tar opp mesteparten av plassen på komfyren (36l), og har heller ikke noen større gryter enn vanlige "grautgryter" uten om denne digre gryta.
Da er mitt spørsmål: Hva gjør dere for å varme opp skyllevannet? Det er jo ingen ledige plater bortsett fra én siden mesken står og tar opp all plassen, og om det hadde vært det har jeg ingen ekstra gryte til å varme opp 15 liter til 78 grader...

Tips?
Har også bare èn kokeplate til dette. Når meskevannet har fått riktig temperatur tar jeg den av kokeplaten før jeg hiver oppi malten. Med god isolering på gryta trenger den ikke mer varme. Da kan jeg bruke kokeplaten til å varme opp skyllevann. Men om du mangler gryte, da blir det jo litt værre.
 
Tilbake
Topp