Skyllevann: Vannet 78 grader, eller mesken 78 grader?

Miguel

Norbrygg-medlem
Jeg har skylt med ca 80 grader vann for å få rundt 78 grader idet vannet treffer mesken. Men da jeg nettop målte nedi meskekaret så var det ikke mer enn noen og 60.

Bør jeg skru opp tempen betraktelig?

Så vannet jeg måler ved krana i kjelen bør rett og slett være mye høyere.

Gleder meg til jeg setter opp et lite herms-system. Da blir alt dette så mye lettere.

Er det her noen av prosentene med mash efficiency går tapt?

Ifølge BS så hadde jeg en meskeutnytelse på 58% idag.

Skjønner ikke helt hva jeg gjør feil, men det er lagt unna den antatte OG, på flere brygg nå.

Ene slangen løsnet og spydde ut ca 2 liter av den første vørteren, dette er sikkert vørter som holder .85, og det er igjen sikkert tre liter i meskedunken, men den vørteren er rimelig tynn, ca .25. Jeg ser meg fornøyd når jeg har fått mine 31 liter. Ser ikke for meg at dette er skylden til det store tapet, så hva gjør jeg galt? Er det noen temperaturer som har noe å si her?

Miguel skrev:

Skjønner ikke helt hva jeg gjør feil, men det er lagt unna den antatte OG, på flere brygg nå.

Ene slangen løsnet og spydde ut ca 2 liter av den første vørteren, dette er sikkert vørter som holder .85, og det er igjen sikkert tre liter i meskedunken, men den vørteren er rimelig tynn, ca .25. Jeg ser meg fornøyd når jeg har fått mine 31 liter. Ser ikke for meg at dette er skylden til det store tapet, så hva gjør jeg galt? Er det noen temperaturer som har noe å si her?

Mesketid
Mesketemp
Kvernegrad
Sirkulasjon under mesking
Mashout

Jeg rører godt når jeg øket til 78 grader

Jeg har utbytte 80-92%

Du trenger ikke å skylle med så varmet vann når du mesker med partiskylling. Det gir uansett ikke det samme resultatet som når du varmer gradevis opp til 78 grader. Når du skyller og får en brå oppvarming får du ikke den samme effekten. Du risikerer også at det blir for varmt noen steder i mesken før det blander seg.
Jeg har skyllt med 80 grader skyllevann de siste 10 bryggene og ligger på 80-87 prosent effektivitet. Palmer anbefaler heller ikke å bruke varmere skyllevann i How to Brew, som du bør lese hvis du ikke har gjort det alt.
Når det er sagt vil det nok sikkert gå bra å bruke høyere temperatur på skyllevanne også i de fleste tilfeller, men det kan gi ett litt annerledes resultat.

Rutof skrev:
Miguel skrev:

Mesketid
Mesketemp
Kvernegrad
Sirkulasjon under mesking
Mashout

Jeg rører godt når jeg øket til 78 grader

Jeg har utbytte 80-92%

Jaha. Og hva vil dette si? Først mtp Mesketid. Jeg har begynt å meske i en time, og så resirkulere i ca 20 min. Jeg mister ca en 0.5 grader i løpet av en time.
Mesketempen holder seg jo ganske jevnt i en time, men når jeg begynner å resiruklere må jeg opp med lokket og flow'en gjør at jeg mister noen grader.

Bryggeland kverner for meg, har faktisk aldri spurt hvordan de kverner.

Mashout gjør jeg ikke, tempen øker ikke før jeg tilsetter skyllevannet.

Tips nr 1 rør som helvete i 5 min når du øker tempen. Kværningsgrad har mye å si. Jeg mesker alltid i 80 min eller mer.

Rutof skrev:
Tips nr 1 rør som helvete i 5 min når du øker tempen. Kværningsgrad har mye å si. Jeg mesker alltid i 80 min eller mer.

Kan de være så kjipe at de kverner på en måte som gjør at jeg får lite effektivitet og må kjøpe mer malt?

Hva mener du med å røre som helvete når jeg øker tempen? Jeg single-stepper mesken.

Miguel skrev:
Kan de være så kjipe at de kverner på en måte som gjør at jeg får lite effektivitet og må kjøpe mer malt?

Det tror jeg ikke du skal bekymre deg for.

Rutof skrev:
Kan det ha negative sider å meske lenge? Eg har alltid meska i 60 min., men du skriv at du meskar alltid 80 min. eller meir. Hvis det er med på å auke effektiviteten (utan negative konsekvensar) så vil eg begynne å meske lengre. Eg slit også med lavare effektivitet enn eg ønskjer.

Jeg mesker i 60 minuttet og lar det stå i 10 minutter på hver skylling. Bare rolig røring hver runde jeg har i vann. Vannjustering for å få lav nok pH verdi. Vann/malt forhold under meskingen på ca. 2.5. Malten er kvernet på Bakke Brygg. Kjøleboks med 0.5grader temperaturfall etter 60 minutter. Hjemmelaget manifold i boksen med masse slisser. Mesker stort sett på 66-67 grader.
Dette gir meskeutbytte på 80-85 prosent.
Begynn med å sjekk termometeret ditt. Digitale termometer kan fort måle 5 grader feil, og det går ut over meskeutbytte.

Jeg har to analoge termometere som begge viser det samme.

Gjør mer eller mindre det samme som deg, bortsett fra at jeg mesker lengre. Da jeg resirkulerer i ca 20 minutter etter at det har gått 60 min. Men jeg skyller kontinuerlig har har skjønt at jeg må sjekke etter litt på tempen i mesken. Har også manifold.

TerjeR skrev:
Rutof skrev:
Kan det ha negative sider å meske lenge? Eg har alltid meska i 60 min., men du skriv at du meskar alltid 80 min. eller meir. Hvis det er med på å auke effektiviteten (utan negative konsekvensar) så vil eg begynne å meske lengre. Eg slit også med lavare effektivitet enn eg ønskjer.

Ja, uten negativ sider. Men jeg kan justere underveis. Så kan holde konstant temp eller auke etter behov. :)

HansV skrev:
Jeg mesker i 60 minuttet og lar det stå i 10 minutter på hver skylling. Bare rolig røring hver runde jeg har i vann. Vannjustering for å få lav nok pH verdi. Vann/malt forhold under meskingen på ca. 2.5. Malten er kvernet på Bakke Brygg. Kjøleboks med 0.5grader temperaturfall etter 60 minutter. Hjemmelaget manifold i boksen med masse slisser. Mesker stort sett på 66-67 grader.
Dette gir meskeutbytte på 80-85 prosent.
Begynn med å sjekk termometeret ditt. Digitale termometer kan fort måle 5 grader feil, og det går ut over meskeutbytte.

Edit tenkte feil

Effektivitet har veldig lite med mesketemperatur å gjøre.
Hvordan sukker/stivelse trekkes ut har med skylletemperatur/skyllemetode å gjøre.
Mesking er noe jeg legger mye av bryggingen i, fordi jeg personlig liker det, men det er egentlig ikke så nøye om du mister en grad eller fem.
For utbyttet sin del er det viktigeste å lage/bruke et oppsett som passer din størrelse/ditt bryggeri, og grunnen til mange / er at dette er veldig individuelt, og for å effektivisere/forandre et bryggeri kreves det mere innsikt.

Tilbake
Topp