Miguel skrev:Er det her noen av prosentene med mash efficiency går tapt?
Ifølge BS så hadde jeg en meskeutnytelse på 58% idag.
Skjønner ikke helt hva jeg gjør feil, men det er lagt unna den antatte OG, på flere brygg nå.
Ene slangen løsnet og spydde ut ca 2 liter av den første vørteren, dette er sikkert vørter som holder .85, og det er igjen sikkert tre liter i meskedunken, men den vørteren er rimelig tynn, ca .25. Jeg ser meg fornøyd når jeg har fått mine 31 liter. Ser ikke for meg at dette er skylden til det store tapet, så hva gjør jeg galt? Er det noen temperaturer som har noe å si her?
Rutof skrev:Miguel skrev:Er det her noen av prosentene med mash efficiency går tapt?
Ifølge BS så hadde jeg en meskeutnytelse på 58% idag.
Skjønner ikke helt hva jeg gjør feil, men det er lagt unna den antatte OG, på flere brygg nå.
Ene slangen løsnet og spydde ut ca 2 liter av den første vørteren, dette er sikkert vørter som holder .85, og det er igjen sikkert tre liter i meskedunken, men den vørteren er rimelig tynn, ca .25. Jeg ser meg fornøyd når jeg har fått mine 31 liter. Ser ikke for meg at dette er skylden til det store tapet, så hva gjør jeg galt? Er det noen temperaturer som har noe å si her?
Mesketid
Mesketemp
Kvernegrad
Sirkulasjon under mesking
Mashout
Jeg rører godt når jeg øket til 78 grader
Jeg har utbytte 80-92%
Rutof skrev:Tips nr 1 rør som helvete i 5 min når du øker tempen. Kværningsgrad har mye å si. Jeg mesker alltid i 80 min eller mer.
Miguel skrev:Kan de være så kjipe at de kverner på en måte som gjør at jeg får lite effektivitet og må kjøpe mer malt?
Kan det ha negative sider å meske lenge? Eg har alltid meska i 60 min., men du skriv at du meskar alltid 80 min. eller meir. Hvis det er med på å auke effektiviteten (utan negative konsekvensar) så vil eg begynne å meske lengre. Eg slit også med lavare effektivitet enn eg ønskjer.Rutof skrev:Tips nr 1 rør som helvete i 5 min når du øker tempen. Kværningsgrad har mye å si. Jeg mesker alltid i 80 min eller mer.
TerjeR skrev:Kan det ha negative sider å meske lenge? Eg har alltid meska i 60 min., men du skriv at du meskar alltid 80 min. eller meir. Hvis det er med på å auke effektiviteten (utan negative konsekvensar) så vil eg begynne å meske lengre. Eg slit også med lavare effektivitet enn eg ønskjer.Rutof skrev:Tips nr 1 rør som helvete i 5 min når du øker tempen. Kværningsgrad har mye å si. Jeg mesker alltid i 80 min eller mer.
HansV skrev:Jeg mesker i 60 minuttet og lar det stå i 10 minutter på hver skylling. Bare rolig røring hver runde jeg har i vann. Vannjustering for å få lav nok pH verdi. Vann/malt forhold under meskingen på ca. 2.5. Malten er kvernet på Bakke Brygg. Kjøleboks med 0.5grader temperaturfall etter 60 minutter. Hjemmelaget manifold i boksen med masse slisser. Mesker stort sett på 66-67 grader.
Dette gir meskeutbytte på 80-85 prosent.
Begynn med å sjekk termometeret ditt. Digitale termometer kan fort måle 5 grader feil, og det går ut over meskeutbytte.