Hallstein
Norbrygg-medlem
Hei !
Jeg har noen spørsmål angående skylling av mesk. Jeg har pr dags dato en 50L Igloo Kjølebag som jeg har mesket i nå i godt over ett år, med gode resultater. Problemet er bare effektiviteten. Den er aldri noe særlig bedre enn 70%, selv når jeg brygger svake øl. Når jeg brygget doppelbock sist, så havnet effektiviteten ned på 63-65%... Dette er fryktelig dårlig. Så jeg lurte på om jeg har lagt med til noen uvaner, eller noe sånt?.
(Jeg har allerede sluttet med å bruke whirlfloc i ALLE øl, noe jeg hadde lagt til meg av vane)
Jeg har pr dags dato kun 1 kjele og 1 meskebag pga. plass. I meskebagen har jeg bazookafilter som går ca. halvveis inn i kjølebagen. Dette er prosessen:
Har dere noen tips?
Jeg har noen spørsmål angående skylling av mesk. Jeg har pr dags dato en 50L Igloo Kjølebag som jeg har mesket i nå i godt over ett år, med gode resultater. Problemet er bare effektiviteten. Den er aldri noe særlig bedre enn 70%, selv når jeg brygger svake øl. Når jeg brygget doppelbock sist, så havnet effektiviteten ned på 63-65%... Dette er fryktelig dårlig. Så jeg lurte på om jeg har lagt med til noen uvaner, eller noe sånt?.
(Jeg har allerede sluttet med å bruke whirlfloc i ALLE øl, noe jeg hadde lagt til meg av vane)
Jeg har pr dags dato kun 1 kjele og 1 meskebag pga. plass. I meskebagen har jeg bazookafilter som går ca. halvveis inn i kjølebagen. Dette er prosessen:
- Oppvarming av meskevann (Bruker som oftest å justere vannet etter Gahr's tabeller)
- Meske inn, legger ofte aluminiumsfolie oppå mesken om jeg mesker øl med lav gravity som ikke fyller kjølebagen noe særlig (har 50L kjølebag, så). Bruker å meske med ca. 2,5L vann pr kilo malt. Temperaturen er ikke noe problem.
- Mens mesken går, varmer jeg opp skyllevann til 78 grader. Når mesken er over, vorlaufer jeg vørteren til den er relativt klar og uten store partikler (ca. 7-9 Liter totalt.) Deretter tapper jeg ut vørteren oppi et gjæringskar til kjelen er ledig. (meskebagen står litt på skrå for å få ut mest mulig.)
- Skyllinga har jeg eksperimentert litt med. Har prøvd å tømme ut vørter samtidig som jeg sakte drypper 78 grader vann over en sil for å "fly sparge". Har også prøvd å Batch sparge med å ha større mengder vann oppi, røre, vente litt før jeg vorlaufer igjen, for å igjen tappe ut vørter. Har brukt å gjort dette 2-3 ganger ofte.
Har dere noen tips?