Skylling med speidel braumeister?

Har sett endel filmer på YouTube om hvordan man brygger med Speidel Braumeister 50l, men ingen av de jeg har sett skyller? Etter mesking løfter de opp maltrøret, lar det renne og starter rett på koking. Er dette pga meskeprosessen til Braumeister er så god at man slipper å skylle om man starter med nok vann?
 
Nei, det er nok for at de følger bruksanvisningen. Skyll med vesketapet til malten, pluss det som damper bort, og så justerer du deg inn derfra etter hvert.
 
Nei, du går glipp av mye godsaker om du ikke skyller. På den annen side er det noen som syns no-sparge gir en ekstra punch til sluttresultatet som gjør at de fint lever med den dårligere effektiviteten.
 
Ok, takk for svar :) Har ikke en Braumeister i dag, men vurderer å kjøpe en :) Om en skal lage 50l øl, å den skal kokes i 60min. Hvor mye meskevann bør en starte med og hvor mye til skylling?
 
Kommer litt an på maltmengde, men som regel starter med med 53-55 liter, skyller slik beskrevet ovenfor, men justerer ut fra volum etter kok og den OG jeg vil ha.
 
Tilbake
Topp