Slaggstoffer etter endt koking

God dag, godtfolk.

Jeg lurer ganske enkelt på hvor viktig det er å fjerne slaggstoffene som dannes etter kokingen før man setter vørteren til gjæring, da jeg selv synes dette er en smule komplisert. Jeg opplevde at brygget ble ganske klart til tross for at disse stoffene gjæret med, men kanskje smaken hadde blitt bedre om de var fjernet.
 
..tror de fleste mener at det ikke gjør noe om slaggstoffene (trub) kommer med i gjæringsdunken. Jeg har prøvd med og uten, og har ikke merket forskjell...
 
Det var en åpenbar fordel. Satte nettopp noe som skal bli en slags havrestaut, og det kom med en del slaggstoffer. Takk for svar.
 
Opplevde akkurat det samme med to havrestouter ganske nylig, tror jeg skal prøve med maltet havre istedet for flak (store flak, kokt i 30 min) neste gang, da havreflakene/grøten gir tydelig store mengder trub. Har blitt godt før også, men nesten 10% trub i gjæringskaret er jo dyrebare dråper, selv om det resterende trolig blir stor stas.
Stakk derfor om ølet  før flasking, noe jeg vanligvis ikke gjør (annet enn for å tilsette sukker).

Noen som har erfaringer med havreflak vs maltet havre? I følge maltoversikten står det en liten forskjell i utbytte (max 10% vs 30%), men det vil ikke utgjøre mye siden det er såpass liten andel havre i brygget.

Har ikke erfaringer med det selv, men har lest at humlerester i gjæringskaret kan gi uønskede smaker som beskhet.
Det er vel isåfall litt avhengig av mengde og bitterhet på humla, og styrke på ølet.
 
...har kanskje litt å si om man bruker humlepose eller ikke, og om man brygger med ekstrakt eller malt. Etter at jeg begynte med maltbrygging fikk jeg mye mer cold break i kjelen, så nå lager jeg en whirlpool slik at det samler seg i midten og bruker hevert til å overføre til gjæringskar. Klar å unngå det meste av truben...og kommer det litt med så gidder jeg ikke å stresse meg av den grunn., ellers så bruker jeg humlepose..så jeg unngår humle gjæringskaret unansett..
 
Tilbake
Topp