Slangelengder øleskap-tappetårn

Hei
Vurderer å lage meg et øleskap på hytten, og tenkte å plassere skapet i et kjellerrom under hytten.
Hvor lange kan slangene være opp til tappekranen? Og hvilken dimensjon? Hva er evnt. ulemper? Kan jo ikke tappe et halvt glass før jeg får "friskt" øl heller!  :biersmile:
Tips mottas med takk!

Med 1-1,25 bar trykk bruker du 3-5 meter 3 mm.. PVC slange fra CO FX, ikke 3/16 pex rør som er noe tynnere.
Jeg skal til helgen sjekke hvor mye 5 mm. som trenges til Perlic med omtrent samme nippel på schanken.
Perlicene som jeg bruker 3 mm. slange på har bare 3 mm ID. nippel

Om øllet lagres i fatet eller i slangen er det samme for øllen. Den blir stående med samme trykk i slangen som i fatet, så den mister ikke noe av futten.
Om du ønsker samme temperatur på øllet i slanges som i ølskapet, legger du bare ølslangen i et rør som ligger i en sløyfe fra ølskapet og opp til tappekranen og tilbake til ølskapet og setter en liten pc-vifte eller lignende som sirkulerer luften fra øslkapet igjennom sløyfen. Du vil da ha samme temeratur på hele systemet ditt..

DanielB skrev:
Om øllet lagres i fatet eller i slangen er det samme for øllen. Den blir stående med samme trykk i slangen som i fatet, så den mister ikke noe av futten.
Om du ønsker samme temperatur på øllet i slanges som i ølskapet, legger du bare ølslangen i et rør som ligger i en sløyfe fra ølskapet og opp til tappekranen og tilbake til ølskapet og setter en liten pc-vifte eller lignende som sirkulerer luften fra øslkapet igjennom sløyfen. Du vil da ha samme temeratur på hele systemet ditt..

Ser en del bruker slikt oppsett men med bare 3 mm. slange blir det lite varmt øl i slangen, det er derfor jeg har det som 1 eksempel, bruker det selv på "hytta"

Takk for svar/tips!
Det med "viftekjøling" var jo smart.  :idea:
Har ikke målt nøyaktig, men det er nok 5 meter... kanskje 6 !  :jaha: 
Får teste ut og se hvordan det går!

Spørs om ikke kjøling er overkill? Det ligger 0,5 dl øl i en 7 meter slange hvis ikke jeg har regna helt feil.

Vedlegg

• Skjermbilde 2014-04-22 kl. 15.00.10.png
    Skjermbilde 2014-04-22 kl. 15.00.10.png
    47,4 KB · Sett: 125
Bjørn Petter skrev:
Spørs om ikke kjøling er overkill? Det ligger 0,5 dl øl i en 7 meter slange hvis ikke jeg har regna helt feil.

Jeg regnet oggså på dette, for meg er det 2,3 cl som er ubetydeligt, eller lager bare en fin skumtopp.

Tilbake
Topp