Bryggselv selger 5/16" hurtigkobling som skal passe på 8 mm rørene til Cobra tårn.
Link: Hurtigkobling 5/16" x 3/16" Brukes sammen med Cobra tårn - BryggSelv
Må understreke at jeg ikke har prøvd dette selv, og John Guest fraråder å bruke speedfit koblingene på stålrør. De har noen andre koblinger som heter superseal til dette formålet.
På den annen side, speedfit koblingene er ratet til 16 bar / 232 psi. (!), så da kan det hende det går fint å bruke de på stålrør når de fleste av oss holder seg i området ca 1 bar.
Forstår nå godt hvorfor de anbefaler at de ikke skal brukes. Klemte den på og det virket om om den satt godt når jeg dro i den. Gikk ned i kjelleren å satt på trykket. Planen min har vært å dobbeltsjekke med å sette på 2 bar fra et tomt fat. Dessverre så har jeg for øyeblikket bare fat med øl på. Satt derfor trykket på 1 bar. Når jeg kom opp så skulle jeg bare dobbeltsjekke den, og det var så vidt jeg dro i slangen før den hoppet av. Måtte rope på dama for å få ho til å plugge hullet med fingeren slik at jeg fikk gått ned i kjelleren.
Syntes det er litt merkelig at de selger disse koblingene med teksten(brukes sammen med Cobra tårn). Spesielt når de ikke er anbefalt av JG for å bruke på rør.
Løsningen min ble å varme opp 3/8 slangen og presset de på utgangen til Cobra tårnet med en slangeklemme. Da ble det en stump på 25cm med 3/8 før overgang til 3/16. Mangler to overganger fra 3/8 til 3/16, men når jeg får disse så ordner det seg.