Skum i tappetårn

Bryggselv selger 5/16" hurtigkobling som skal passe på 8 mm rørene til Cobra tårn.

Link: Hurtigkobling 5/16" x 3/16" Brukes sammen med Cobra tårn - BryggSelv

Må understreke at jeg ikke har prøvd dette selv, og John Guest fraråder å bruke speedfit koblingene på stålrør. De har noen andre koblinger som heter superseal til dette formålet.

På den annen side, speedfit koblingene er ratet til 16 bar / 232 psi. (!), så da kan det hende det går fint å bruke de på stålrør når de fleste av oss holder seg i området ca 1 bar.

Forstår nå godt hvorfor de anbefaler at de ikke skal brukes. Klemte den på og det virket om om den satt godt når jeg dro i den. Gikk ned i kjelleren å satt på trykket. Planen min har vært å dobbeltsjekke med å sette på 2 bar fra et tomt fat. Dessverre så har jeg for øyeblikket bare fat med øl på. Satt derfor trykket på 1 bar. Når jeg kom opp så skulle jeg bare dobbeltsjekke den, og det var så vidt jeg dro i slangen før den hoppet av. Måtte rope på dama for å få ho til å plugge hullet med fingeren slik at jeg fikk gått ned i kjelleren.

Syntes det er litt merkelig at de selger disse koblingene med teksten(brukes sammen med Cobra tårn). Spesielt når de ikke er anbefalt av JG for å bruke på rør.

Løsningen min ble å varme opp 3/8 slangen og presset de på utgangen til Cobra tårnet med en slangeklemme. Da ble det en stump på 25cm med 3/8 før overgang til 3/16. Mangler to overganger fra 3/8 til 3/16, men når jeg får disse så ordner det seg.
 
Det var kjedelig, føler meg litt skyldig som linket til produktet :rolleyes:
Takk for at du tester og deler din erfaring, da blir det en annen løsning på meg når den tid kommer.
 
Forstår nå godt hvorfor de anbefaler at de ikke skal brukes. Klemte den på og det virket om om den satt godt når jeg dro i den. Gikk ned i kjelleren å satt på trykket. Planen min har vært å dobbeltsjekke med å sette på 2 bar fra et tomt fat. Dessverre så har jeg for øyeblikket bare fat med øl på. Satt derfor trykket på 1 bar. Når jeg kom opp så skulle jeg bare dobbeltsjekke den, og det var så vidt jeg dro i slangen før den hoppet av. Måtte rope på dama for å få ho til å plugge hullet med fingeren slik at jeg fikk gått ned i kjelleren.

Syntes det er litt merkelig at de selger disse koblingene med teksten(brukes sammen med Cobra tårn). Spesielt når de ikke er anbefalt av JG for å bruke på rør.

Løsningen min ble å varme opp 3/8 slangen og presset de på utgangen til Cobra tårnet med en slangeklemme. Da ble det en stump på 25cm med 3/8 før overgang til 3/16. Mangler to overganger fra 3/8 til 3/16, men når jeg får disse så ordner det seg.

Man må vite at når man jobber med JG og lignende (Iallefall JG) så når de garanterer noe så skal det holde mål. Er det "noe" utenfor spec, samme hvor lite utenfor det kan være, så kan det gå galt. Hvis man holder seg til nøyaktig spec så duger det. Har pratet en del med importøren for JG i norge tidligere og de er veldig nøye på at det skal være til spec. Det er veldig små toleranser. Men er man innenfor spec så er det potte tett. Ikke hør på videre-selgere, type butikk uten at de har fått opplæring, mange tenker at "den passer" (altså du klarer å klemme den inn).. Det er ikke ihht spec.
 
Det var kjedelig, føler meg litt skyldig som linket til produktet :rolleyes:
Takk for at du tester og deler din erfaring, da blir det en annen løsning på meg når den tid kommer.

Var godt det skjedde når jeg fulgte med i hvert fall. Hadde vært kjedelig og koblet til to fulle fat og holdt på med noe annet. 40 liter utover gulvet hadde vært krise. Ca 0,4 dl som kom ut var ikke noe problem.

Du skrev jo også at den ikke var anbefalt, Hadde du ikke gjort det så kanskje jeg hadde gått ut ifra at det fungerte og ikke tenkt noe mer på det.
 
Holder på å handle inn koblinger og slanger til mitt Cobra-tårn som også har 6 stk 8mm (5/16" ish) OD tilkoblingsrør.

Planen min var jo å bruke koblingene som jeg nevnte tidligere i tråden (3/8 JG speedfit), men @Scheien hadde dårlig erfaring med dette.
Han løste dette ved å bruke 3/8" OD slange (1/4" / 6,36mm innvendig) som ble varmet opp og tredd over.

Dette fungerer jo helt sikkert OK, men når jeg skal bestille noe til dette formålet, ønsker jeg å ha 100% riktig slange.
Finnes det noen som selger ølslange som er 3/8" ID som kan brukes til dette?
Og da må jeg muligens ha noen sære overganger for å komme inn i "John Guest - økosystemet" igjen?
Tagger JG-autoritetene @Oberstbräu og @msevland i håp om noen kloke løsninger :)
 
Holder på å handle inn koblinger og slanger til mitt Cobra-tårn som også har 6 stk 8mm (5/16" ish) OD tilkoblingsrør.

Planen min var jo å bruke koblingene som jeg nevnte tidligere i tråden (3/8 JG speedfit), men @Scheien hadde dårlig erfaring med dette.
Han løste dette ved å bruke 3/8" OD slange (1/4" / 6,36mm innvendig) som ble varmet opp og tredd over.

Dette fungerer jo helt sikkert OK, men når jeg skal bestille noe til dette formålet, ønsker jeg å ha 100% riktig slange.
Finnes det noen som selger ølslange som er 3/8" ID som kan brukes til dette?
Og da må jeg muligens ha noen sære overganger for å komme inn i "John Guest - økosystemet" igjen?
Tagger JG-autoritetene @Oberstbräu og @msevland i håp om noen kloke løsninger :)
Vanlige JG-koblinger (speedfit) har tenner i rustfritt stål som gjør at koblingene henger fast på rører. Disse får tak på plast og mykt metall (f.eks. aluminium og messing) men ikke på rustfritt stål. Superseal har en klemmefunksjon som gjør at de sitter godt fast på alle rør inkl. rustfritt stål. Jeg har aldri brukt superseal, men hvis jeg skulle koble opp et tårn som ditt, hadde jeg nok valgt å prøve det. JG's SI041012S har superseal i 5/16" i den ene enden og speedfit i 3/8" i den andre. Hvis det ikke er for langt til fatene, kan du bruke en 3/8" stem til 3/16" speedfit sånn at du kan bruke 2 meter 3/16" rør. Vet ikke om noen i nærheten som fører disse koblingene, men du finner dem her: John Guest Superseal Union - 3/8 Superseal x 3/8. De sender til Norge, pleide å bruke dem før vi gikk over til DMFit.
 
Sist redigert:
Var det ikke @Miguel som forklarte litt rundt ID og YD på slanger kontra rør, eller kanskje det var @Oberstbräu ...? Eller noen andre?

Der er nok meg som har terpet på dett menb det har hittill vert bortkastet.
Slanger, da er ikke alt som er lett bøyelig som fx. pex en slange, målene på slanger er da på ID og evt. yttermål spesielt spesifisert.
Rør, da er ikke bare det som er stivt som er rør, fx- pex men her er det yttermålene som oppgies og ID må du lete etter hos produasent eller at de oppgies samtidig.
3/16 pex RØR har ca 2,7 mm innermål
Tror ikke bryggesjappene våre vil lære dette.

: rettet litt skrivefeil
 
Sist redigert:
Je har og kjøleskap i kjelleren med 3-4 meter 3/16 slange opp til tappetårnet, pga. varmen på kjøkkenet blir tårn og kraner oppvarmet og første glass blir skum, deretter blir det nesten skumfritt, men det er bare ffrem til at alt er oppvarmet igjen.
Har nå trekt inn slange med pumpe i vannkar i kjøleskapet, det hjelper men må se nermere på isolasjonsslangen og om at den slipper inn for mte varme for skumfritt er det ikke ennå.
 
Tilbake
Topp