Slippe hydrometer rett i gjæringsbøtta.

Hallo.

Jeg er rimelig fersk i hjemmebrygging. Har nå mitt tredje øl til gjæring.
Det første brygget mitt gikk i lufta etter jeg hadde flasket det. Fulgte oppskriften og målte samme fg som oppskriften sa før jeg flasket. Hadde ca 6gram sukker per liter øl. Men tydeligvis var det ikke helt ferdig gjæret, da flaskene gikk i lufta etter å ha stått ca 2 uker.

Det andre brygget mitt gikk bedre. Men de siste flaskene jeg brygget fikk litt mer grums med. Disse var også de siste jeg drakk av dette brygget, så de var på flaske lengst. Men også ett par av disse gikk i lufta etter en transport ettappe hvor de ble utsatt for litt risting.

Jeg vil derfor være helt sikker på at ølet er helt ferdig gjæret før det går på flaske. Det er den forbindelse jeg lurer på om det er noen lur ide å slippe ett godt desinfisert hydrometer ned i gjæringsbøtta for å kontrollere fg? Tenker dette er lurt så jeg slipper å bruke en øse eller lignende for å få ølet over i målebeger for å så måle fg. Og da også miste det ølet jeg måler i.

Jeg tenker det vil være lettere å ta noen raske stikkprøver de siste dagene på denne måten for å kontrollere at fg er stabil og det ikke er noe mer aktivitet.
 
Det skulle ikke være noe problem å ha det værende oppe i bøtta så lenge du klarer å lese det av.

Hvor lenge gjæret de ølene som gikk i lufta før du tappet dem på flaske?
 
Dette var en brewolution hoppy hougardia - hoegaarden klone jeg prøvde meg på de to første gangene. Den første sto 2 uker, som oppskriften sa. Den andre sto 3 uker i ett forsøk på å få den ferdig gjæret. Temperaturen var rimelig stabil rundt 21 grader på de to første brygga. Med unntak om litt høyere temp under stormgjæring i starten. Da virka det som at det ble varmere i bøtta. Men som jeg nevnte i den første posten, så var det bare de sisste flaskene med grums i brygg nummer 2 som var problematiske. Ett par av disse gikk i lufta, mens andre hadde mye trykk når jeg åpnet korken. Ellers var brygg nummer 2 bra. Mens brygg nummer 1 var det alt for mye trykk på samtlige flasker.
 
Jeg bruker en O2 slange og en 100ml sprøyte til å hente ut prøvemateriale. Lurer den godt desinfiserte slangen såvidt under øloverflaten og aspirerer opp i sprøyta.
Easy.
 
Sist redigert:
Jeg bruker en O2 slange og en 100ml sprøyte til å hente ut prøvemateriale. Lurer den godt desinfiserte slangen såvidt under øloverflaten og aspirerer opp i sprøyta.
Easy.
Har du hatt noen problemer med at gummien på utdragdelen blir hard etter bare 2-3 bruk?
Når jeg prøver å suge opp så får jeg ikke den "smude" bevegelsen lenger. Den kommer i rykk og napp.
Værre er det når det skal ut igjen. Høytrykksprøyte :p
 
Det vil bli feil avlesing fordi kullsyre bobler vil feste seg på overflaten av hydrometret slik at oppdriften øker. Ta ut en liten skvett, hell den kraftig mellom 2 liter mål eller lignende flere ganer for å fjerne kullsyren og mål.
 
Men hvorfor har du kjøp et gjærings-kar uten tappekran?
Det er da vitterlig mye lettere å teste underveis med bare å ta ut noen dråper i bunnen.
 
Eventuelt refraktometer og engangspipetter i plast (eller øltyv). Eller bare ta ut en mengde, måle og innse at litt svinn må en regne med ;)
 
Mange gode forslag her.
Agedahl: du sier noe der. Jeg har tappekran på karet som jeg stikker om til med sukkerlake før jeg tapper videre på flaske. Hadde kanskje vært en idé å ha det på begge kara :)
 
Veit ikke helt jeg. Synes de kranene og pakningene både er sårbare for lekkasje etterhvert og ikke minst en super plass for bakterier. Bruker selv vintyv eller refraktometer og pipette.

Men en annen ting: det høres ut som du har gjort alt riktig ang. Utgjæring, men kan det heller ha vært en infeksjon som har gitt deg flaskebomber?
 
Hei.

Ja ser poenget ditt angående kraner. Hmmmm.

Men om det var infeksjon vet jeg ikke helt sikkert. Men jeg synes begge brygga var drikkende. Og egentlig gode. Så tror ikke det var infisert. Har forstått at jeg ville fort merket at det var infisert? :)
 
Hvis man tapper vørter rett fra gjæringskaret for avlesning av OG. kan det bli feil avlesning siden det kan komme mye grums og at det ikk er vørter fra toppen av bøtta?
 
Jeg har hatt en teori om at gravity til vørteren er tettere lenger ned i gjæringskaret
noen som har en formening om det?
 
Jeg har målt både oppe (tatt med vintyv) og nede (fra kran), men bare en gang, idet jeg skulle fate, altså uten særlig gjæraktivitet, og da var det helt likt.
 
Tilbake
Topp