Smakekveld 10. oktober. Hovedtema pils.

Finn Berger

Moderator
Torsdag 10. oktober er det samling i Drammensveien 43. Vi smaker på øl - hverandres og også noe innkjøpt pils. Har du øl du vil dele med andre, tar du med - men du må gjerne komme for bare å smake:). Og sjøl om vi har pilssmaking som et eget tema, trenger ikke det ølet du tar med, være pils.

Vi starter kl. 18, men det vil være folk til stede fra kl. 17 for å ta i mot øl til høstens flaskekonkurranse i amerikansk øl. (Egen tråd her.)

Vi vil ha påmelding for å få en oversikt over hvor mange vi blir: https://norbrygg.hoopla.no/event/smakekveld10-10-24

Litt om pilstemaet:
To usmaker opptrer ofte i diskusjoner om pils. Det er diacetyl ("smørsmak") og DMS ("hermetisk mais"). De er ofte ikke så lette å identifisere, men samtidig skal de nærmest være signatursmaker for henholdsvis tsjekkisk (diacetyl) og tysk (DMS) pils. Diacetyl er riktignok ikke noe alle tsjekkiske pils har, og ikke alle tyske pils har særlig merkbar DMS, heller - men likevel forbindes ofte de to landenes pils med akkurat disse smakene.

Tanken er å finne ølpar som fungerer som kontraster når det gjelder diacetyl og DMS, sånn at det særegne ved de to smakene kommer klart fram. Samtidig håper vi at det skal bli tydelig hvordan typiske tsjekkiske og tyske pils er forskjellige. Vi skal også prøve å finne den typiske norske pilsen, for å se den i forhold til de tsjekkiske og tyske.

Noen mener at pils fra de store bryggeriene - "industripils" - har et felles preg; en smak som du finner lite av i håndverksbryggerienes pils, og sjelden eller aldri i hjemmebrygg. Så vi skal sjekke det, også, ved hjelp av en norsk håndverkspils.

Også trur vi vi har funnet en norsk pils med en usmak mange sikkert ikke har opplevd. Heldigvis.
 
Sist redigert:
Var ikke pils tema forrige gang også? :rolleyes: Tar med et par flasker om jeg fortsatt har, hvis ikke tar jeg med no litt sterke vi kan smake når vi føler oss ferdig med pilsdebatten :)
 
Sist redigert:
Var ikke pils tema forrige gang også? :rolleyes: Tar med et par flasker om jeg fortsatt har, hvis ikke tar jeg med no litt sterke vi kan smake når vi føler oss ferdig med pilsdebatten :)
Kan ikke huske det, i så fall - men det blei sikkert litt pilssmaking. Eller: Det blei det. Men pils er jo et utmerket øl, jeg skjønner bare ikke noe særlig av det. Det er likevel det ølet jeg brygger (og drikker) suverent mest av.

Det er ikke meninga at pilsseansen skal ta hele kvelden, nei. Men det er jo greitt å få spedd ut alle RIS'ene litt;).

Forøvrig: Om noen har tips om pils som er særlig typisk med tanke på diacetyl eller DMS, så kom gjerne med forslag. (Vi har alt tenkt "Urquell" når det gjelder diacetyl, altså:).) Og det er like interessant med eksempler på øl som er helt frie for disse stoffene som eksempler på bomber.

Litt stoff (og meninger!) om DMS finnes i denne tråden: https://forum.norbrygg.no/threads/dms-finnes-det.45044/ Diacetyl har nylig blitt diskutert i denne tråden: https://forum.norbrygg.no/threads/diacetyl-eller-maltsmak.46725/
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp