Sødme i NEIPA

Jesper Moe

Norbrygg-medlem
Hei

Jeg skal i gang med å brygge en NEIPA. Jeg ser at det i flere oppskrifter brukes laktose. Er dette er for å få sødme i ølet? Finnes det noe annet enn laktose jeg kan bruke for å få tilnærmet samme effekt?
 
Laktose er ugjærbar for vanlig ølgjær. Laktose har, ihht forskjellige referanser, en "søthet" kontra vanlig sukker på 16-40%. :)

Edit: Som Loebrygg skriver, eller så kan du meske litt høyere for å få dårligere utgjæring. Da får du mindre gjærbart sukker, og litt lavere alkoholprosent.
 
Hei

Jeg skal i gang med å brygge en NEIPA. Jeg ser at det i flere oppskrifter brukes laktose. Er dette er for å få sødme i ølet? Finnes det noe annet enn laktose jeg kan bruke for å få tilnærmet samme effekt?

WLP066 London Fog er en utmerket gjær til formålet. Mesk på 68 grader og du vil sitte igjen med litt restsødme i ølet ditt.

EDIT: I mitt system så vil jeg på denne måten sitte igjen med en FG på rundt 1.015 til 1.017 med et utgangspunkt med en OG rundt 1.070.
 
Laktose skal vel også gi litt mer munnfølelse. Jeg ville helst tatt utgangspunkt i en oppskrift uten laktose, men om du skal ta utgangspunkt i en oppskrift med laktose kan det kanskje være en ide å øke andelen flakede ingredienser i tillegg til å meske litt høyere?
 
Jeg har selv kjøpt, men ikke brukt (oh my, hvor ofte det skjer....) Maltodextrin: Maltodextrin 500g
Dette sto i en oppskrift til en brown ale (som aldri/enda ikke ble brygget).Dette vil vel gjøre mye av det samme som laktose, men med mindre sødme (altså mer kropp ift. sødme). Sånn sett er det kanskje litt rart at man ikke benytter det mer i NEIPA og annet, hvor man fort får for mye sødme (IMO). Det betyr vel kanskje bare at det er noe jeg ikke har fått med meg om Maltodextrin :).

Noe lesing her: Fermentability in Malt Extract Worts: I
 
Jeg synes faktisk at laktose gir en smak og munnfølelse som ikke kan gjenskapes ved mesking, samme hvor høyt og med hvilket malt man bruker.
 
Jeg synes faktisk at laktose gir en smak og munnfølelse som ikke kan gjenskapes ved mesking, samme hvor høyt og med hvilket malt man bruker.

Det er jeg enig, men hvis ønsker å etterligne, eller i hvertfall prøve å få litt mer sødme
Selv liker jeg ikke laktose i noe øl, men heller stout enn IPA..
Det aller værste er Kveik NEIPA med laktose :eek:
 
Det er jeg enig, men hvis ønsker å etterligne, eller i hvertfall prøve å få litt mer sødme
Selv liker jeg ikke laktose i noe øl, men heller stout enn IPA..
Det aller værste er Kveik NEIPA med laktose :eek:

Det hørtes ganske fælt ut egentlig.

Jeg har ikke drukket kjempemange forskjellige typer øl med laktose. Men ett av de beste (også i det hele tatt, i butikkstyrke) synes jeg er BrewDog sin Jet Black Heart. Men her fant jeg ut av ferskhet har en del å si, selv om det er en stout. Første gangen jeg drakk den så var det faktisk wow. Men har ikke klart å finne et eksemplar som smakte like godt i ettertid :( Til å være butikkstyrke så er det hands down et skikkelig bra øl.
 
Min ide om dette:

10% Golden Naked Oats er bra for både smak og munnfølelse. Kjør den i blender, for havremalt er omtrent umulig å kverne. Og så en solid dose hvetemalt, og gjerne litt caramalt 35. Jeg ser ingen grunn til å bruke noe umalta stoff. Mesk på 68, og bruk en gjær som ikke gir veldig høy utgjæring. Klassikeren er vel Wyeast 1318.

Klorid/sulfat 3:1, eventuelt 2:1. Og ikke for høy bitterhet. Pass på pH i kok, helst nede på 5,2.
 
Hvorfor mener du hvetemalt vil hjelpe, det hjelper kanskje på skumfasthet, men ikke munnfølse eller kropp så vidt jeg har forstått?
Sødme og viskositet/munnfølse henger litt sammen. Havre kan hjelpe, og noen som har prøvd flaket rug?
 
Hvorfor mener du hvetemalt vil hjelpe, det hjelper kanskje på skumfasthet, men ikke munnfølse eller kropp så vidt jeg har forstått?
Sødme og viskositet/munnfølse henger litt sammen. Havre kan hjelpe, og noen som har prøvd flaket rug?

Munnfølelse har flere kilder, men protein er en, og det har hvete mer av enn bygg.
 
Munnfølelse har flere kilder, men protein er en, og det har hvete mer av enn bygg.
I fare for å skli ut, skal jeg snart bruke råhvete fra Norsk Malt i en "havrestout". Blei bra suksess med den i NEIPAen som var brygget for to måneder siden, godt skum og god fylde i den til å backe opp humla. I stouten blir det interessant å kjenne på om jeg merker noe forskjell i viskositet og smak.
 
Tilbake
Topp