Søker forslag til neste brygg: forfriskende øl med lav ABV

eskilgh

Dommer
Heisann. Jeg har tenkt å brygge en batch som jeg skal gi store deler av til mamma i bursdagsgave i August. Tenkte å høre med dere om dere har noen gode forslag/oppskrifter.

Slik jeg kjenner mamma er det nok greit med en ganske lav alkoholprosent, helst under 4. Smaksmessig burde ølet være lett og forfriskende, mao. er det ikke så veldig aktuelt med en lav % porter eller engelsk mild. Mamma er vel heller ikke noe humlehode, så tror ikke det er så attraktivt med apa/ipa-aktige forslag.

Jeg har selv tenkt noe i duren belgiske varianter; typ blonde eller wit. Hveteøl generelt er vel forsåvidt interessant sålenge det ikke blir for mye alkohol inn i bildet. Er kölsch noe som kunne vært aktuelt? Har ikke prøvd stilen selv, men fra det jeg hører kunne det vært interessant.

Uansett, det jeg er på utkikk etter er flere forslag til øltyper, og gjerne noen bra oppskrifter!
 
Wit er fint, og ingen problem å lage under 4%. Eg brygga Andrimne wit som endte på 4,3%, og den er meget forfriskande i sommervarmen. Belgisk blonde er òg et bra alternativ. Det er sånne typer øl som har masse smak til tross for lite alkohol.
 
Vi har nettopp brygget sommerølet vårt: http://www.bryggerstupet.no/?p=2281

Disclaimer: egenkomponert oppskrift. Ingen erfaring med resultatet! o_O

Men vi har stor tro på denne! Vi siktet egentlig etter 4 % men havner rundt 4,8%. Men det kan man jo justere på. Ville kanskje gått enda litt mer ned på IBU hvis moderen ikke er så glad i bitterhet.
 
Takk for fine forslag, ser ut som jeg kanskje lander på noe belgisk. Neste skritt blir vel å finne en bra oppskrift!
 
Tilbake
Topp