Solerabrygging

Jeg oppretta for en stundt tilbake en tråd om dette i nybegynner-forumet
(Her: http://forum.norbrygg.no/threads/solerabrygging.21880/#post-219593), men tenkte å ta det opp igjen i dette forumet, da det sannsynligvis passer bedre her.

Har tenkt litt rundt planenen mine, og presenterer planen i håp om å få innspill til forbedringer og eventuelle endringer.

For den som ikke måtte vite det: Solerabrygging er når man brygger og lagrer øl i lang tid, og man ved flasking blander ny og gammel øl. Man tapper av kun en del av det lagrede øllet for flasking og tapper opp med nybrygget øl. Slik vil første tapping ha 100% av batch #1, andre tapping kan være 50/50 batch 1/2, men uansett hvor lenge man holder på så vil det alltid være "noe" igjen av den første batchen.

Her er min plan:

Jeg brygger 25 liter mørk øl og gjærer ut med saisongjær på plastballong. Jeg kommer til å bruke en god porsjon havregryn og flaket bygg (10% av hver) samt en del hvetemalt for å få endel komplekse proteiner som mikrobene kan kose seg med. Saisongjær er valgt fordi den lager mye estere, som også vil konsumeres av villgjæren (eller er det bakteriene..?). Det er også endel som rapporterer problemer med dårlig utgjæring med saisongjær, og jeg tenker at dersom det skulle skje så er det også bare mer å gå på i sekundærgjæring.


Når primærgjæringen er over, og størsteparten av gjæren har felt ut, overfører jeg brygget til en glassballong og inokkulerer med en villgjær/bakterie-kultur.

Tenkte å bruke f.eks. WLP655 Belgian Sour Mix. Vil det være et problem at denne inneholder saccharomyces, eller vil de bare langsomt dø og fungere som gjærnæring for de andre mikrobene?

Jeg setter i gummipropp i ballongen og gjærlås. Setter ballongen i kjelleren, der temperaturen vil ligge i området 10-20C. Det kommer til å være noe "headspace" (har vi et godt norsk ord for dette?)i ballongen. I følge Michael Townsmeier: "Head space is a serious issue for barrels where the exposed wood can dry and let in excessive oxygen. In carboys, that isn't the case as long as you aren't pulling samples too often. Keep the airlock filled, and the stopper attached, and the beer will be fine!"

En gang på høsten hvert år, såpass tidlig at det vil være tid til å få karbonert flasker før jul, brygger jeg så en ny batch med etterfyllingsøl. I utgangspunktet tenker jeg å brygge nøyaktig den samme oppskriften (skalert ned), men etterhvert vil det kanskje passe seg å gjøre visse endringer i forhold til hvordan smaken utvikler seg i ballongen over tid.

Etterfyllingsbatchen brygger jeg på ca 10 liter. Jeg tapper av 10 liter fra ballongen, og etterfyller med 10 liter av nybrygget øl. 5 liter av ballongølet har jeg på en kanne sammen med noe frukt eller bær.

De resterende 5 literne med ballongøl flaskes som de er. Tilsetter champagnegjær/vingjær sammen med sukkerlaken. Bør denne blandingen såvidt få starte å gjære, så gjæren er aktiv før den havner i miljøet med lav pH og høy alkohol? Ville vært utrolig kjipt å bruke så mye arbeid og så ende opp uten karbonering. Hvordan tar jeg eventuelt høyde for sukker som går tapt under utvikling av starteren?

Kunne jeg lage rikelig med starter med sukker og vann og champagnegjær, med overskudd av sukker, så måle SG i starteren ved flasking og beregne hvor stort volum starter jeg skal ha i flaskebøtta ut ifra dette?

Ølet som står på frukt får stå der fram til våren. Så brygger jeg en liten batch belgisk blond (eventuelt brygger jeg en større batch og dedikerer 5 liter av batchen til dette prosjektet) og lar denne gjennomgå primærgjæring. Blander fruktøl og fersk blonde 50/50 ved flasking og tilsetter flaskesukker. Dette blir årets sommerøl, lagres kaldt etter karbonering og drikkes i løpet av sommeren, så jeg slipper utfordringer med flaskebomber.

Ølet som flaskes i tid til jul blir prøvesmakt hver jul, men også lagra på flasker for å smakes sammen med framtidige årganger.

Planen er å starte dette prosjektet nå straks. Jeg tviler på at jeg kommer til å klare å motståt fristelsen til å flaske noe før jul i år, siden jeg er megaivrig på dette. Det jeg tenker å modifisere er at jeg kun tilsetter sukkerlake og gjær i en enkelt (evt. to-tre) flasker som jeg drikker i løpet av juleferien 2014-15. De andre flaskene flasker jeg uten ekstra gjær og sukker, eventuelt med en svært beskjeden porsjon sukker. Lagrer disse i en plast-oppbevaringsboks fra Ikea, så en eventuell eksplosjon vil bli begrensa. Frukt-delen kjører jeg som beskrevet ovenfor.

Input?

(Tenkte å dedikere alt utstyr brukt i denne prosessen til kun å brukes på surølprosjekter)
 
Basic brewing radio podcast fra 19 november 09 handler om solerabrygging. Den gir deg sikkert noen tips og ideer. Lykke til! høres spennende ut!
 
mtp utgjæring er wyeast 3711 et monster, velger du den bør i hvertfall ikke dårlig utgjæring være noe problem :)
 
3711 tok et og67-øl ned på fg06. Jeg stakk den om til glass da den var på 9 eller no, og bare lot den stå. Det pluppa gjevnt og trutt i gjærlåsen de neste 3-4 månedene. Ikke ofte, men gjevnt og trutt. Den gir seg liksom ikke... og det er kanskje noe å tenke på i forhold til flaskebomber. Den ble tappet ca et halvt år etter brygginga (med karboneringsgjær da..). Jeg har aldri smakt noen annen saison, men fyttirakkern for et øl! Litt urutinert å tappe på halvlitere da, når man satt tørst i vårsola. Ble litt fort svimmel liksom.
 
Interessant. Jeg har forsåvidt sett rapporter om at den har god utgjæring, men jeg har også sett at mange har erfaringer med at den stopper opp uten å nå sitt potensiale.

Tenkte Saison-gjær var fint for å få mye estere til surølkulturen å jobbe med. Men jeg er heller ikke keen på månedsvis på primærfat. Trur jeg bytter til en standard engelsk ale, og gjærer den nær toppen av temperaturintervallet for å maksimere esterproduksjon.
 
Dette var et virkelig spennende prosjekt! Lag gjerne en tråd med litt bilder underveis, kjekt å høre hvordan det går!
 
Hey @Dalaker.
Er det liv i ølen din enda?
På tide med en oppdatering kanskje.

Til tross for at det sikkert egentlig var i tidligste laget, tappa jeg av 10 liter en gang i november. Hadde lyst til å få karbonert en batch så jeg kunne ta en tjuvsmak i jula. Jeg flaska 5 liter, og satte 5 liter på ei glasskanne med en halvkilo fryste kirsebær. Skal flaske kirsebærdelen av dette ved påsketider eller deromkring tenkte jeg. EDIT: Jeg brukte en ørliten dæsj med champagnegjær her for å sikre karbonering.

Jeg fylte på med 10 liter ferdig utgjæra ny øl. Jeg gikk ned litt på OG, originalbatchen var på 1.074, den neste tilsetningen på 1.054. Ellers samme oppskrift, med 10% havregryn og 10 % flaket bygg. Denne gangen brukte jeg saisongjær til primærgjæring, det blei Belle Saison tørrgjær, da det var det eneste de hadde av saison på bryggebutikken når jeg var innom.

Har smakt på et par av de flaskene fra november, og synes det er lovende. Det er en brett-karakter der, men den er ganske svak foreløpig. Ellers er det et ganske fruktig øl, så jeg har trua på at det skal bli bra sammen med kirsebær. Resten av flaskene fra november skal jeg spare ganske lenge, kun smake en sjelden gang.

Så på mobilen i går at denne tråden hadde fått svar, så jeg tusla inn i kjelleren for å ta en titt. Det var da kommet en ganske tydelig pellicle. Mer synlig aktivitet enn jeg har sett tideligere. I første gjæringsrunde var det kun noen ganske få hvite "tråder" på overflata, og noe som kunne forveksles med et tynt lag støv. (Nå bør det kanskje også nevnes at dunken måtte flyttes litt hit og dit i løpet av de første månedene, så det er mulig at overflata har blitt virvlet opp for mye for at en skikkelig pellicle kunne dannes).

Tok et bilde av herligheten :)
 

Vedlegg

  • IMG_1658.JPG
    IMG_1658.JPG
    207,1 KB · Sett: 88
Kult!

Jeg lurer på det samme. Problemet er manglende kjeller. Jeg vurderer å sette den på jobben men vi skal kanskje flytte ut derifra om 18 måneder. Det kan bli en kortlevd solera.
 
Tilbake
Topp