Søtning med sorbitol

Noen som har erfaring med sorbitol ? Jeg tenkte å prøve på en ingefærøl og vil løse søtsmaken med sorbitol. Men er ikke sikker på hvor mye sorbitol jeg skal putte opp i en 50 liter for å få en god søtsmak til ingefærølet.
:confused:
Tore

Takker for den men hadde den nokså klar. Det er mengden av sorbitol som jeg sliter med . For lite blir det for surt siden det skal være en del sitronsaft/skall i tillegg til ingefær. For mye så tar vel søtsmaken helt overhånd.
Trenger sødme som gjæra ikke tar . Tenkte på melkesukker også men siden sorbitol er en sukkeralkohol så tror jeg den muligens passer til ingefærøl. Mulig jeg er helt på viddene men kan neppe bli verre enn det forrige forsøket jeg hadde på ingefærøl. Da fulgte jeg en oppskrift med champagnegjær. Vart jekla sur den karen. Så jeg lager en hybrid. kølsh oppskrift uten aromahumle og tilsetter ingefær, sitron og sorbitol på slutten av koketida.

Hva med noe cara malt eller noe? Hvis ikke kan du jo smake deg litt frem på mengden også, blande litt i et glass - antar du tilsetter dette før flasking? Jeg gjorde det med stevia suketter i en cider og man får et visst inntrykk av hva som er for mye / for lite. Bedre med for lite enn for mye av disse greiene etter min mening!

Tilbake
Topp